Tips till häst som hoppar långt.

lis

Trådstartare
Behöver lite tips till mitt sto som bara hoppar långt.Jag hoppar inte själv utan jag rider dressyr,men har en tjej som brukar hoppa henne för omväxlings skull. Hon kommer alltid för nära hindren,helst när det är rätt upp stående. Och hon hoppar jätte långa språng.Hon får ingen höjd utan bara längd.Oxrar går bra trippelbarr går alldeles utmärkt för då får hon ju hoppa långt:crazy: Har försökt med att lägga mark bom men det hjälper inte,då river hon i stället.Tycker själv att det borde hjälpa henne att taxera bättre men nej då. Någon som har några bra tips?

Sv: Tips till häst som hoppar långt.

Studs och gymnastikövningar med ett och två språng emellan för att få hästen kvickare i benen?

Kan det bero på att hästen går för snabbt och okontrollerat?
Som föregående talare skrev är studs och gymnastikhoppning utmärkt!

Nej,tyvärr beror det inte på att hon går för snabbt. Däremot verkar det precis som att hon inte riktigt fattar när hon ska hoppa av. hon gör likadant när man löshoppar henne:confused: Så länge det är låga hinder funkar det bra,men blir dom lite högre så petar hon med frambenen i uppsprånget eftersom hon kommer för nära:crazy: Och då pratar vi inga direkta höjder utan sådär 90cm.Alltså hon river även när man löshoppar henne på den höjden.

Studs och hjälpbommar så hon inte kan krypa för nära är de enda knep jag kan komma på just nu. Kanske lägga ut galoppbommar före hindret...

Jga hade detta problem med min häst i början när jag hade henne. Jag fick då tipset att lägga ut 3 markbommar före hindret, med 3 m mellanrum så att hon fick hjälp med taxeringen utan att jag på ryggen störde henne.

Efter hindret la jag sen en upphöjd bom, ca 20 cm kanske, 4-4,5 m efter hindret. Då backade hon av lite själv när hon såg den, och lärde sig att det kan komma något direkt efter hindret så hon inte bara "flög"... Hoppade även en del med graman, men BARA under tränares uppsikt. (inga som helst påhopp önskas, även om många inte skulle få för sig att ens äga en graman)

Kunde med tiden korta in bommen bakom hindret till 3 m, men det är väldigt individuellt, och när man börjar måste man först spana in ungefär hur långt bakom hindret hästen landar, så den inte riskerar att landa på bommen.

Studs och hjälpbommar så hon inte kan krypa för nära är de enda knep jag kan komma på just nu. Kanske lägga ut galoppbommar före hindret...

Håller med Boccia, om hon nu gör exakt samma sak på löshoppningen så är hon nog inte så pass hinderklok att hon kommer ändra på det själv, utan gör allt du kan för att hjälpa henne att hitta en bra avsprångspunkt, galoppbommar är utmärkt. Ryttaren är ju då helt passiv, ger bara hästen ett stöd och styr över hindret i stort sett, sedan hjälper bommarna hästen med resten. Viktigt också att ryttaren sitter ned och känner sadeln på hästar som har en tendens till att "tappa ett framben eller två". Aningens framåtlutad men sitter ned och känner sadeln och inte går fram för mkt och hoppar före hästen, utan hjälper hästen att bibehålla sin balans genom att vara över hästen istället för framför... Hoppas det ordnar sig! :banana:

Tack för bra tips:). ska prova detta vid nästa hopp tillfälle:)

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 116
Senast: zarmino
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 128
Senast: Bison
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 761
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 216
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar