Tips till frukostbuffé

lizzie

Trådstartare
Hjälp!

Jag har fått i uppdrag att fixa ordning en frukostbuffé här på jobbet. Här är förutsättningarna

Pengar: Jag har 500 kr att shoppa för

Antal som äta: Cirka 35 personer - cirka 70 % män.

Hur mycket bröd behöver man? Jag tänkte skippa kokte ägg etc, men pålägg, bröd och grönsaker.

Det jag är osäker på är mängderna - jag handlar aldrig mat till fler än två personer... :p

/Lizzie

Jag skulle köpa en ost så de kan skiva själva, 2-3 paprikor, gurka, tomater någon skinka sen x antal frallor. ca 2-3st/p

Kaffe, te

Jag är förvisso askass på att matbudgetera, men jag tycker också att det låter rätt lite? Men i alla fall när vi får frukost på jobbet brukar vi typ få bröd, frallor, juice, vindruvor, någon typ räksallad, tomater, gurka, ost och någon variant av köttpålägg.

Om jag tittar på männen (som är i klar majoritet) på mitt jobb så äter nog de flesta lätt två hela frallor och, i en del fall, kanske ytterligare någon smörgås var. Men vi är inte så många så det brukar gott och väl räcka åt alla, och en del hämtar ju i omgångar. Så är det många som ska äta och en begränsad mängd mat har väl de flesta förhoppningsvis vett att inte ösa på helt enorma mängder innan alla har fått en chans att ta.

Vi har fredagsfrukost på jobbet.
Det betyder 2-3 olika ostar som hyvlas, skinka, gurka och tomat. Dricka som finns är te, kaffe och juice.
Brödet är frallor som beställs hos ett bageri i närheten.
Vi är ca 80 anställda men långt ifrån alla äter frukost, skulle mer säga ungefär hälften.
Hos oss tar man en fralla var.

Eftersom det nu ska vara buffé så antar jag att det ska finnas fler alternativ - då tycker jag kanske att fil/yoghurt med müsli och färsk frukt ska ingå utöver det ovan. Och ägg i något format. Om pengarna räcker har jag ingen aning om.

Ja, jag vet att det är lite pengar. Men det är pengar som vi har över efter en gemensam lunch. Det är vi anställda som betalar. Kändes bättre med frukost än med tårta.

Det ska vara enkelt - inte hotellfrukost. Och självklart vill jag få ut så mycket som möjligt för den lilla summa som jag har.

/Lizzie

Jag tänker att för de Pengarna får du sänka ambitionerna men då tror jag du får ihop det. Jag antar att syftet är att alla får något och inte att bli proppmätt
På mitt ica får man en 3 frallor för 10 kr. Dvs ca 100 kr för 35 frallor.
Sen skulle jag lägga kanske 150 kr för ost.
Några paprika, några tomater. Något paket skinka.
Och ja... då kanske man får in varsin fralla till.
Fast nu glömde jag visst smör.
Får kanske ta bort något för att få in smör :D eller ta ett billigare bröd än frallor?

Senast ändrad:
Hjälp!

Jag har fått i uppdrag att fixa ordning en frukostbuffé här på jobbet. Här är förutsättningarna

Pengar: Jag har 500 kr att shoppa för

Antal som äta: Cirka 35 personer - cirka 70 % män.

Hur mycket bröd behöver man? Jag tänkte skippa kokte ägg etc, men pålägg, bröd och grönsaker.

Det jag är osäker på är mängderna - jag handlar aldrig mat till fler än två personer... :p

/Lizzie

1 fralla per person för 5kr är ju bara det 175 kr..

Du kan inte lägga till några 100 själv?

Frallor med ost, skinka, sallad, tomat, paprika, kokt ägg (kaviar) och så kaffe, juice & te borde ju vara en bas :)

Sen keso, skagenröra, våfflor med nutella och grädde samt bär :)

Smoothies är ju gott :)

1 fralla per person för 5kr är ju bara det 175 kr..

Du kan inte lägga till några 100 själv?

Frallor med ost, skinka, sallad, tomat, paprika, kokt ägg (kaviar) och så kaffe, juice & te borde ju vara en bas :)

Sen keso, skagenröra, våfflor med nutella och grädde samt bär :)

Smoothies är ju gott :)
Fast det är ju hotellfrukost.
Tar dessutom tid att fixa våfflor och smoothies

Köp ingredienser för våffelsmet och häll upp på bringare, frusna bär som du tinar upp, + kvarg, och ställ fram ett järn som vem som vill ha våfflor gräddar sina egna i på plats liksom, ett gäng frallor/frukostbröd, lite plockpålägg (ett gäng kokta skivade ägg, kaviartub, en ost, en skivad slanggurka, ett par skivade paprikor. Två olika juice, och kaffe och te.

Ingen som har egna höns? :angel: Annars brukar det vara bra mycket billigare i en mindre utländsk butik på flak. Här i "skobojderna" så betyder det oftast bara att det är andra sortimentet.

Jag tänker omelette är rätt lätt att göra i storportion om man har tillgång till både spis och ugn.
Sen alltså, handlar man i en butik som inte är ICA typ, så kommer man undan bra mycket billigare när det kommer till bullar.
Sen hade jag satsat på vanlig ost och kaviar, typ. Om de inte är intresserad av att lägga till en tjuga var?
Kanske några kokta ägg också, om det blir över från flaket menar jag. Paprika till, såklart.

Om det finns brödrost skulle jag nog skippa frallor och istället skaffa rostbröd. Rostat bröd, ost och två sorters marmelader + knäckebröd och kanske leverpastej med saltgurka bör vara kostnadseffektivt.

Ett annat alternativ om ni har ugn är att kolla vad "halvfärdigt" bröd kostar. Jag har för mig att jag brukar betala typ sju spänn för fyra frallor för det jag köper ibland på Lidl. Använder det när jag har övernattande gäster. Jag gillar att bjuda på lyxfrukost och på det sättet blir det färskt bröd utan att jag måste handla före frukost. Och sådant känns ju alltid lite lyxigt.

1. Köp bröd istället för bullar, myyyycket billigare. (200 kr) Räkna 3 skivor bröd per person.
2. Hyvelost (100 kr)
3. Marmelad (20 spänn)
4. Tomat/gurka/paprika. (80 spänn)
5. Rökt korv är billigt (min favvo, när jag åt kött, är den bosniska(?) sucuk) (50 spänn)
6. Leverpastej, köp den stora ugnsbakade, grova (typ 30 spänn)
7. Inlagd gurka (20 kr)

Skinka etc är dyrt om du inte köper de billigaste äckelvarianterna (no offens). Bjuder inte jobbet på kaffe/te?

Om du har möjlighet, köp bröd där du har möjlighet att få det skivat, istället för att var och en ska skiva själv vid frukosten. Vi ordnar fredagsfrukost på jobbet, och min erfarenhet är att de gånger brödet är skivat hyfsat tunt hos bageriet går det åt betydligt färre limpor än när var och en får hållas själv med brödkniven..

Vår fredagsfrukost går för övrigt runt på en tjuga per person. Då har vi 2-3 hårdostar, 1-3 sorters köttpålägg, ibland någon brie eller färskost, ibland ägg, samt marmelader, tomat, gurka, paprika och melon i bitar + juice. Kaffe och te står jobbet för. (Vi är runt 40-45 i korridoren men alla äter inte varje gång.) Så visst borde det vara rimligt att få till en helt okej frukost för 500:- om du väljer prisvärda alternativ. För oss räcker ju ostarna och övrigt pålägg över mer än en frukost, så det behövs ju inte så många till ett enda tillfälle.

Köp ingredienser för våffelsmet och häll upp på bringare, frusna bär som du tinar upp, + kvarg, och ställ fram ett järn som vem som vill ha våfflor gräddar sina egna i på plats liksom, ett gäng frallor/frukostbröd, lite plockpålägg (ett gäng kokta skivade ägg, kaviartub, en ost, en skivad slanggurka, ett par skivade paprikor. Två olika juice, och kaffe och te.
För 500 kronor?

Liknande trådar

• Låst
Övr. Barn Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 807
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar