Sv: Tips till en nybörjare...
Sådär då var det dax för lite uppdateringar!
Hästarna har haft semester nu några veckor (lägger den tidigt i år för att kunna jobba ordentligt med pållarna när sambon har semester senare i sommar)
Men nu har jag börjat lite smått att lös jobba Nelli. Hon är en helt annan häst utan grimskaft! Lugn och harmonisk, så nu ska jag jobba henne löst tills hon verkligen lyssnar på allt jag vill och litar på mig till 100% sen blir det grimmskaft på!
Idag har vi iallafall haft lite följajohn, hon följde mig jättefint i både skritt och trav och var jättenoga med att inte springa innanför mina gränsaer!!!
Vidare tränade vi på att flytta rumpan åt båda hållen och hon är så härligt mjuk i kroppen!
Ryggningen fungerade oxå fint! Första försöken ville hon köra ut rumpan åt vänster men tillslut backade hon rakt och snyggt!
Passet avslutades med att jag sänkte hennes huvud och böjde halsen åt höger och vänster och formade henne lite. Hon stod som ett ljus och var verkligen koncentrerad!
Jag känner att jag verkligen gjort rätt som tagit det lugnt med henne! Det enda som jag är lite ledsen för är att hon är rädd för mina händer... Hon blev det i vintras när hon hade jobbiga återkommande ögoninflammationer som var allt annat än lätta att behandla..
Men det värmde mig så att efter passet lät hon mig ta hennes huvud i min famn och krama henne pilla i öronen och stryka över ögonen! Så det vänder det vänder!!!!
Så nu ska jag ta och beställa lite böcker och filmer för att kunna uteckla mina små övningar.