Tips till B E S T Ä M D pålla!

W

Whiplashr

Hej!
Det finns en häst på ridskolans med ett hejdundrande STOIGT temprament, men med ett väldigt fint steg, lätthet för samling och bra hoppteknik. Tycker om henne väldigt mycket men det finns ett litet problem. Hon är så FRUKTANSVÄRRT envis när man rider så att jag nästan gråter av frustration efter ett pass med henne. Hon börjar nämligen ofta stanna och vägrar gå fram. Händer ingenting när man skänklar, vare sig små eller grövre skänkelhjälper. Möjligtvis backar hon oavsett om jag har kontakt med munnen eller ej.. Spöt på rumpan blir hon bara förbannad av och kickar. Går hyfsat för spöt på bogen.
Red denna häst för någon vecka sedan men jag hade bestämt mig ; hon skulle fram! Drev som satan och var på med spöt (inte hårt givetvis, men så fort hon inte lyssnade), och det slutade med att hon kastade av mig. Jag antar att hon tröttnade xD
Funderade på om det kanske är sadeln som ligger konstigt (hon är rätt sur när man sadlar) men när någon mer erfaren rider går hon som en klocka och går 90 cm rundor utan protester med en duktig tjej i stallet så problemet ligger nog inte där.
Jag undrar om någon har erfarat sådana här hästar, någon som har något tips hur jag ska få henne att gå fram när hon stannar? Hon går fram bäst med sporrar men tyvärr så får jag inte rida med det, så andra tips skulle uppskattas.
Det är ingen häst man kan slå fram utan man måste hitta en bra connection. Som sagt så är hästen en ridskolehäst så inga hs där man ska typ släppa hästen i ridhuset/rida utan träns eller dylikt xD

Sv: Tips till B E S T Ä M D pålla!

Jag har två såna hästar och det finns inget annat sätt än att rida med lätta, men tydliga hjälper. Jag kan aldrig begära 2 saker samtidigt, då flyger de i luften. Tar jag i för mycket så kickar dem, fattar de inte så stannar dem.

Så tydliga, LÄTTA hjälper med finess och självklart en genomtänkt ridning. Du måste veta vad du vill genomföra, annars kommer de ifrågasätta det hela tiden.

Sen är ju inte sporrar och spön tänkta som en framåtdrivande hjälp, det är det ju har benen och sätet till. Sitt fram hästen. Sporrar har jag som en förfining av hjälperna, inte som framåtdrivande och det är inget man använder hela tiden under ridning.

Du kan prova med att göra ingenting några sekunder (håll ut så hon blir lite nyfiken). Sedan rör du lätt med skänklarna. Om ingen reaktion, aningens mer bestämt osv. Omedelbar eftergift (hand & skänkel) när du känner att hon börjar "tänka framåt". När du käner att hon börjar sacka igen gör DU halt! Sedan gör du om allt från början.

Det där lät nästan lite som "omvänd barnpsykologi" men faktiskt, det brukar hjälpa på sådana hästar. ;)

Vänd henne. När hon stannar så ta tag i ena tygeln och vänd runt henne. Då måste hon röra fötterna och det blir lättare att komma igång.

Jag måste svara eftersom jag också rider på ridskola och har en stor förkärlek till vresiga ston :love:.
Kan det vara så att hon bråkar för att du ställer för stora krav på henne för tidigt i ridpasset? Har du mjuka händer? Hon kanske är känsligare i munnen än vad man tror och protesterar för det.
Jag brukar rida lite annorlunda vägar och tempoväxlingar i början, inte bara fyrkantspår och volt som det lätt blir på ridskola så att hästen blir lite lyhörd. Sidvärtsrörelser längs långsidan kan också få hästen på andra tankar än att bråka. Vresmärrarna på min ridskola går inte att skänkla eller spöa igång till något vettigt, man får mer använda lite psykologi tror jag :laugh:.

Mycket bra reflektion och råd! Inte begära för mycket för tidigt och hålla henne sysselsatt. Det är ju bjudningen man vill framkalla. Det är förstås svårt att hitta på egna saker när man rider i grupp - annars är lite rekvisita SÅ bra. Lägga ut några bommar eller ställ upp några koner - man riktigt "ser" hur det blir mer intresserade och börjar lyssna, typ "hmmmm - jaha - vad ska vi göra nu?".

Fanns liknande häst på ridskolan när jag red där;
Mycket välutbildad, lätt att samla sig och hoppade fint. Mycket steg, framåt.
Men vid brunst blev hon en :devil: (bokstavligt talat: jag var med när hon en gång fick plankor att FLYGA från boxväggen i stallet :eek:).
Enda sättet att rida henne var med minimala och supertydliga hjälper. Vara helt säker på vad man skulle göra och inte tveka en millisekund ens. Inget spö, inga sporrar, inget mutter, inga slag. Bara tydligt. Överdrev man backade hon bara och sen var det adjöss med den lektionen. Man fick smaka på hur mycket det påverkar hästen om man sitter ett par mm snett i sadeln.. :angel:

Tack för alla svar!
Jag red denna häst igår på lektionen igår, och vi skulle göra en caprillibana (typ dressyrprogram med bommar och sånt) och i början gick hon fram bra. Bjudningen brukar vara okej, men ofta så börjar hon stanna om en häst framför henne vänder över och hon inte får följa med. Det är liksom her way or no way. Ibland t ex i traven så märker man hur hon saktar av, saktar av fastän man inte "gör ngt" och om man då försöker driva fram... så ligger man risigt till. Jag antar att hon är uttråkad och försöker ta över!

Tillbaks till lektionen igår iaf; Efter ett tag började hon stanna och medans de andra red på fyrkantsspåret så red jag på stora mittvolten. Jag började i skritt; jobbade vändningar på bakdelen, längning/kortning av steget, skritt över bommar, halt osv. Sedan efter en stund travade jag över bommarna också på samma volt, gick då väldigt bra! Sedan skippade jag den där banan och valde att bara galoppera på fyrkanten och det tyckte hon så klart var skitkul så det gick också bra.
Jag tror att hon inte tycker att det är så kul med lektioner helt enkelt, det händer för lite och hon tappar koncentrationen. Men samtidigt så vill hon t ex inte vända över ridbanan själv och så, då blir hon skitsur!
Jag ser spö/sporrar inte bara som förfining utan också förstärkning i vissa fall. Men självklart ing slag! T ex sits-skänkel-röst-spö/sporre och då inga SLAG utan mer ett pet.
Av någon anledning går hon fram väldigt bra om man har sporrar och då och då petar lite, jag vet inte varför men så är det.
Nu har jag iaf fått godkännande ifrån min instruktör attt prova sporrar på henne :) Så jag tänkte göra det och se hur det funkar. OM det funkar så är det väl bättre än att man bara blir arg (vilket lätt händer när hon tvärnitar för femotioelvte gången... i det här varvet..) och ridkänslan liksom försvinner. Återkommer!

Senast ändrad av en moderator:

Du verkar ju vara på rätt väg där som ger henne lite kluriga saker att fundera på!

Låter ju tyvärr som en häst som inte trivs nåt vidare på ridskola utan som är rätt less och lärt sig diverse knep för att slippa anstränga sig på de mindre duktiga ryttarnas lektioner. När de duktigare ryttarna som dels har mer ridkänsla, dels också kan mer knep, sitter upp, ja då skriver du ju att det funkar.

I den perfekta välden hade ju inte denna hästen jobbat på ridskola, eller i så fall bara gått med de duktigare ryttarna. Men nu är ju sitationen som den är och då får man ju deala med det. Positivt är ju att du åtminstone får en anledning att verkligen vilja förbättra din egen ridning och kanske lära dig en del knep.

Kanske behöver hästen bara en riktigt fast hand, alltså en ordentlig smäll (ja till och med som gör lite ont :o) med pisken sen kanske hela problemet är löst och då tycker jag inte det var något fel med det, mycket bättre än upprepat tryck, bank med skänkel eller pet med sporre. Kanske sparkar hon bakut och slänger av dig men din balans blir ju bättre och bättre ;)

Kanske är det en känslig rackare som inte vill jobba med dig på ryggen eftersom hon inte tycket du sitter balanserat nog eller ger tillräkligt fina hjäper, sånna finns det gott om. Piskar du henne då så tar det nog hus i helv**e :p

Enklast av allt är nog ändå att du kräver ett tydligt svar av din ridlärare och frågar denna hur du ska gå tillväga för att få fram hästen i de olika situationerna. Hon eller Han ska ju förhoppningsvis känna hästen och veta varför den inte lyder dig medan den lyder de rutinerade ryttarna, samt vad som funkar för att få fram den. Kan du inte få svar på det av din ridlärare, eller åtminstone ideer att prova, så har Han/Hon ju inte så mycket att göra i mitten av manegen...

Lycka till!! Frida

Jo, hästen är ju som sagt väldigt bestämd och blir lätt uttråkad verkar det som. Men samtidigt så stannar hon direkt om man rider egna ridvägar eller försöker aktivera henne på annat sätt.
Har ridit henne några gånger och det går bättre för varje gång. återkommer nästa gång jag rider denna häst!

inte helt ny tråd, men jag måste faktiskt svara eftersom jag alltid red ett sånt där tjurigt sto för ett par år sen och precis har börjat göra det igen (varför utsätter jag mig?) :p om man får med sig ett sto så brukar dom vara så himla fina att rida, så jag antar att jag inte kan låta bli ;)

det viktigaste är att du får henne att tycka att det är roligt. hästen kanske inte trivs så bra med att gå lektion men tyvärr kan inte du få bort henne därifrån, däremot kan du försöka få henne att tycka att det är kul när just du rider. när du rider fram så gör du hela tiden tempoväxlingar, ordentligt fram men sedan ordentligt tillbaka också. du får inte sitta och rida framåt hela tiden, då känner sig hästen bara jagad och hon kommer antagligen stanna och bråka. när hon gör som du vill, beröm! det kan aldrig bli för mycket beröm! öka kraven succesivt, ibörjan kanske inte det viktigaste är att hästen går i LA-form utan det viktigaste är att den lyssnar på framåtdrivande och förhållande hjälper. försök att busa igång henne lite, öka galoppen så mycket du kan och beröm, ta sedan tillbaka igen och beröm ännu mer. likadant i traven, rid FRAMÅT och beröm men ta även tillbaka så att hon inte bara springer. skritten är den gångart som varit svårast i början av ridpassen på dom ston jag ridit, och därför skrittade jag endast korta snuttar och sedan travade jag några steg. undantaget skritt på långa tyglar såklart, men då var det inte så mycket protester från hästen ;)

om du känner att håller på att börja konstra - gör något annat! på dom stoiga hästar jag har ridit så börjar man känna lite hur dom segar ur innan dom stannar helt, då gäller det att tillexempel vända åt sidan (och sedan berömma), det lyssnar dom oftast mycket bättre på än om man bara driver framåt när dom har redan bestämt sig för att inte gå framåt. spöt är oftast inte rätt väg för då blir dom bara tjuriga, men om du lägger på det i en annan situation och hon kickar så lägger du på det igen. det är inte okej att hästen slår mot spöt (om du använder det i en befogad situation dvs, men det utgår jag från att du gör). och om du sedan kan lägga på spöt utan bråk så är det såklart beröm som gäller ;)

Senast ändrad:

Jag har ridit diverse sura ston.
Och även om jag inte erkännt det, så måste jag djupt inne gilla det.
Det senaste sura stoet jag red på ridskola köpte jag och hon äår numera en väldigt trevlig och välriden gummiboll.

Rid mkt tempoväxlingar, och lägg upp tempot lite, det du normalt tycker är en bra arbetstrav- öka lite och rid i ett högre tempo och utgå ifrån det när du sedan kräver lite.
Jobba med olika vägar och rörelser, få igenom hästen så att den bjuder ärligt fram till handen.

Jag håller md dig LLaika, det känns nästan som om vi har samma häst. ;)

Det svåra är att om man bara rider utefter fyrkanten efter någon anan häst, så stannar hon tillslut. Börjar man rida egna grejer, t ex vända över ridbanan och sånt då stannar hon också. Skitsvår situation!
Det jag gjorde senast var att när hon stannade för 3939517393:e gången så gjorde jag halt i mitten av ridbanan, och så fick hon stå där. Efter några minuter ville hon ju börja skritta igen men det fick hon inte. Efter kanske 6-7 minuter började jag skritta, sedan trava, sedan galoppera. Red då helt själv på en av volterna medans de andra grupperna red på volt + fyrkantsspår. Då blev hon så fin så! Lyssnade till 100 %!

Rackarns häst alltså xD

Liknande trådar

V
Träning Har en arab hemma, ett sto som är nio år. Blerv inriden när hon var tre år och sedan dess inte gjort mycket, knappt blivit riden efter...
Svar
6
· Visningar
1 769
Senast: noble art
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama