Tips till att anlägga en korall

jenny82

Trådstartare
Min pappa fick den iden att anlägga en korall i stallet jag är i.
Jag vet att han inte är speciellt kunnig(vilket han tror;)) och jag vill nu ha lite tips från er som jag sen kan tipsa honom om:idea:

Till att börja med:
Hur stor bör den vara i diameter?
Bör man dränera den?
Vad för underlag ska man ha?

Det finns säkert massa mer man bör veta så kom med era tips.

Sv: Tips till att anlägga en korall

Jag vet inte om jag har några direkta tips men jag håller själv på att anlägga en ytterst enkel "ridvolt/corall" där jag kan hantera/longera och även rida in unghästarna. Min volt blir ca 17 m i diameter, dvs lite för stor för att vara en ren corall (man kommer inte åt dem helt i en sån stor som jag gör) men också lite för liten för att rida i. Men, den kommer nog att funka bra vid ex inridning där ytan är mindre viktig och jag kan även longera hästarna, även stona som går med föl kan longeras "lösa". Jag sätter helt enkelt staket i en volt på 17 i diameter och kommer att lägga sand rakt på vallen (som är bra dränerad naturligt eftersom vi bor högt).
Det kommer nog att duga till att användas någon gång i veckan och det är vad som behövs här nu.
Skulle gärna bygga en riktig paddock men eftersom vi bygger nytt stall finns inga pengar över till det, och då är detta ett bra alternativ för billig peng när jag ska rida in unghästar.

Tack för ditt svar.

Får se om jag förstår rätt nu..? Man kan alltså säga att dränera är att bygga den högt upp så att vattnet rinner av?

Om nu 17 meter i diameter är lite för stort, hur är då en lagom korall? Min pappa räknade på 12-14 meter i diameter har jag för mig, låter det bra?

Tacksam för fler tips och råd:)

Tex: Hur högt ska staketet vara?

Hola,

16 meter i diameter så funkar den för att jobba från marken i. Och att sitta in unghästar och skola en smula i.
Är det fråga om liten häst som är någorlunda smidig men oskolad så är det precis så du kan göra ett galoppombyte vid byte av varv.

Lite öppet så det är luft mellan planken (typ 10 cm plank, 10 cm luft sedan plank igen) och inte en heltäckt vägg gör att hästen inte är lika benägen att klättra över om den blir stressad.

Ca 140-160 höjd brukar räcka men bör vara 180 om du har för avsikt att "trycka på" hästen och inte vill riskera att den klättrar.

Beroende på hur mycket du skall använda corallen så får du fundera på underlaget.
Billig alternativet är vanlig grus 0-16 vilket dränerar bra. Det kan du lägga på och rida på första året så kommer det att packa och sätta sig och bli ganska hårt. Året därefter ett lass med tex rörgravsgrus så blir det mjukare och du kan harva/kratta litet.

Skall du rida lite mera frekvent i den så låt väggarna luta bara aaaaninges utåt så slipper du dänga i med stigbyglarna/fötterna i väggen.

Kommer du att lämna hästar i den ensam då och då kan du med fördel sätta en eltråd högst upp.

mvh Eva

Hej.
Vill bara hoppa in och kommentera det du säger om din pappa, du ska va glad att du har honom för han verkar va intresserad som vill hjälpa dig med ett så omfattande arbete som att bygga en corall, jag skulle varit både stolt o glad om min pappa hade gjort något sådant för mig, så underskatta honom inte, intresserade föräldrar brukar nästan alltid få höra att dom inget kan av sina barn, men ni som har föräldrar som bryr sig ska man va väldigt tacksam för att man har, för övrigt så är insändaren av_EVA_ en alldeles utmärkt beskrivning på hur man bygger en corall... Lycka till å ge pappa en stor kram från mig.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 332
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 087
Senast: Lavinia
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 102
Senast: LiviaFilippa
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
1 124
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama