Tips sökes!

who bra fråga, har du kollat med dom som håller till på fodder så att dom har kollat upp om hon får tillräckligt med energi och smältbart råprotein för att jobba oxå, så att fodderstaten inte är en underhållsfodderstat.

Kollat med dem på foder? Det är väl det jag gör nu? :DEller vad tänker du på? Hennes foderstat har varit uppe här förr i alla fall.

nu ska jag dra en riktig fulling här, hoppas du inte tar det för alvarligt men om man jämför min ponny med din så väger din 100 kg mer. och 48 är min underhålsenergi nivå på och din är på 58 så tycker jag att den har blivit öcka med 10 och 100/10=10. en riktig fulling som sagt var, men du kan ju tänka över det hela iaf.

Enligt "tabellerna" så har en ponny på 450 kg ett underhållsbehov på 52 MJ. (En på 350 kg behöver 42 MJ) Som du har märkt med din ponny så kan det skilja sig ganska mycket mellan individerna, en del behöver mer, andra lite mindre. Som du säkert har läst i några av inläggen ovan så har jag också varit inne lite på att hon kanske får för lite energi.

För övrigt tycker jag inte att det var fult sagt - jag skriver ju här för att jag vill ha så mycket input som möjligt!
 
jo jag vet att olika hästar har olika underhållsbehov å så vidare, men den foderstaten som jag har fått uträknat till min ponny har räknats ut som en helt enkelt foderstats underhåll för en normal ponny med den vikten. det är så här hon har räknat ut den 0,5*(vikt^0,75)=underhållsbehov. har aldrig räknat efter dom där tabellerna, jag tycker att man ska räkna själv, eller låta någon hjälpa en så som jag har gjort.
å min lilla "matematiska" uträkning är en fuling eftersom att jag kom på den när jag skrev och bara använde din och min ponny som exempel, då blir det en fuling.
:)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
533
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 911
Senast: Jeslin
·
Foder & Strö Jag har inte riktigt satt mig in i socker och NDF förr utan som så många andra endast räknat på ts, MJ Smb rp, Ca, P Mg och Ca/P kvot...
Svar
0
· Visningar
1 614
Senast: Zevs
·
Foder & Strö Hej även jag skulle vilja ha lite tips hur jag ska tänka vad gäller foder. Halvblod, fri tillgång på hösilage. TS 77% Råprotein 108 g...
Svar
17
· Visningar
1 215
Senast: Zamira
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp