Tips sökes, min häst är ett blötdjur

Equilina

Trådstartare
Jag blir galen på en av mina hästar, han blöter ner boxen något ofantligt och nu börjar det påverka boxväggen också.
Han skvätter/dräller ur vattenhinken och på två dagar är halmen genomblöt i en tredjedel av boxen.
Förutom att väggen blir förstörd och att jag slänger ut mängder av halm "i onödan" så står ju hästen också utan vatten varenda morgon! Jag har i perioder satt in två hinkar till honom med det resulterade i att det chippade i nästan hela boxen och blev en pöl i gången utanför.

Någon som har något tips på vad jag kan göra?!

Funderade lite på en sådanhär spillkant av något slag, kan det hjälpa? (Just den på bilden är förståss inte så bra då den blir svår att rengöra)

ECED11FD-5809-4207-9980-5F30274C02F0-5748-000004218BC85871.jpg



(Osäker på om tråden ska ligga här)
 
Sv: Tips sökes, min häst är ett blötdjur

Så där är min ena häst. Han sköljer munnen och slaskar och blaskar i vattenkopp eller hink eller hagbalja. Det skvätter ju en hel del vatten när han håller på.
Nu går han på lösdrift. Och där kan han slafsa bäst han vill iom att vattenkopparna står där det kan/får bli blött och det ju rinner undan.

Han får komma in ibland runt jobb och käka lite mer och dricka. Då slafsar han ner. Dock inte riktigt lika myckt som då han var yngre.

Är hästen ung skulle jag hoppas på att det ar något den växte ur. Halm är ju svårt till en sån häst. Du kan inte ha pellets under eller så?

Jag skulle kunna testa någon sådan kant, om än gärna mjuk, och vara nogrann med att kolla så hästen av att det blir trängre hål inte dricker sämre.
 
Sv: Tips sökes, min häst är ett blötdjur

Han är 4 och det verkar inte gå åt rätt håll om man säger så :crazy:
Jag hade gärna haft lösdrift, tyvärr funkar han dåligt på det då han blir ståendes inne och struntar i att äta (testat två olika med olika sällskap, gör likadant på sommarbete).
Pellets skulle jag kunna testa, men det löser ju inte problemet med att han blir utan vatten.
 
Sv: Tips sökes, min häst är ett blötdjur

Nej, det förstår jag. Men jag tänkte att han med spillkant kanske kan få vatten kvar och pellets hjälpa till att suga upp det som han kanske dräller.. Så slipper det blir så blött i boxen under tiden har växer upp.
Min är ju snart 7 år. Så det kan dröja tyvärr. ;)

Har du sett HUR han får hur vattnet? Blaskar och slaskar han med munnen/läpparna i vattnet eller dräller han när han drar upp huvudet/druckit eller slår han i hinken på ngt vis?

Man funderar ju kring olika lösningar beroende på hur han får ur allt vatten.
Är det så att han slår till hingen/biter i den eller så kanske en fastare upphängning eller rent av sån krubba du visade kan vara ngt. Men då får man ju sätta i bottenplugg så man kan rengöra.
Är det slaskande kanske man kan hitta olika kanter och placering kanske påverkar.

Min lillskit doppar ju allt stråfoder och slafsar också. Även halm.. Står de på det brukar de väl dock sällan göra det.. Men den kanske doppar höet och då drar ut vatten, som min..
Jag spånar bara..
 
Sv: Tips sökes, min häst är ett blötdjur

Nej jag har inte sett precis hur, det roliga är att hästen avskyr alla former av vatten :D Mest troligt är väl att han är lite glappkäftig :angel: Hans mamma doppar höet men hans hink är i stort sett alltid ren.
 
Sv: Tips sökes, min häst är ett blötdjur

Kan du byta stall? Min numera avlidne fux gillade i perioder att vända upp och ner på sina vattenhinkar - det var tydligen väldigt roligt. Boxväggen blev förstörd men golvet var sandjord och det klarade sig så klart utmärkt, och eftersom de dränerade direkt, höll sig halmen i ok form. Vi klädde väggen och dess överkant med gummi vilket höll träet torrt. Det där golvet var verkligen guld värt så om du kan ställa din häst på utebox direkt "på marken" skulle det ju i alla fall rädda en del av halmen.

Jag fick tipset att ge hästen dubbelt så många hinkar men bara fylla dem till 25%. Då nådde hästen vattnet för att dricka men kunde inte leka med det.

Som tur var försiggick detta bara i perioder (vinterhalvåret när de inte var ute lika mycket som vanligt) och tack vare sandgolvet slapp han ju stå i en pool.
 
Sv: Tips sökes, min häst är ett blötdjur

Njäe, eget stall så byte är väl inte så aktuellt.

Ska prova med halvfulla hinkar!! :bow:
 
Sv: Tips sökes, min häst är ett blötdjur

Då får du byta häst istället. :devil: ;)

Hinkreceptet tror jag på, men risken är att hinkarna blir så lätta att han vänder upp och ner på dem. Vi hängde dem i två krokar istället för en - en i varje "ände" så att säga - och då gick det plötsligt inte längre att bygga swimmingpool för herr fuxen. :D Eventuellt kan du ju hänga hinkarna tätt intill varandra så att de hålls på plats på så sätt.
 
Sv: Tips sökes, min häst är ett blötdjur

Vill du byta? :angel:

Han vänder inte på hinken, det kan jag vara helt säker på! (1, han riskerar att stänka ner sig själv VE OCH FASA :eek: och 2, det går inte med den upphängningen han har nu).
 
Sv: Tips sökes, min häst är ett blötdjur

Det här är vad jag har provat med min slasktratt och det har funkat ok:p
Jag började med att ta bort saltstenen som var placerad nära hinken eftersom att han slabbade både med salt hö och vatten... Salt fick han istället med kraftfodret. Sen provade jag med att ställa hans vanliga fyllda vattenhink INUTI en större rund vattenbalja (en sån svart man brukar ha i hagen)och det hjälpte mycket då det mesta sölet hamnade i den större tunnan. Jag hade även hinken upphängd på väggen och under den på golvet hade jag en likadan svart balja från hagen men inte en rund utan en rektangulär, massor av spill hamnade i baljan;). Jag har även provat att fylla hinkar bara till hälften, funkade sådär på min häst.
 
Sv: Tips sökes, min häst är ett blötdjur

Kanske kan bli bättre om du väljer en sån där ring som upphängning +spännband. Då är ju hinken stilla i alla fall. Min ena välte iofs ut sin hink, men verkar som du behöver alla tips du kan få ;)
 
Sv: Tips sökes, min häst är ett blötdjur

DET ska jag prova, har en rektangulär balja som inte används! Den lär väl i och för sig inte få stå kvar, men verkar det funka få vi väl sätta fast den.
 
Sv: Tips sökes, min häst är ett blötdjur

Hinken går inte att rucka i den upphängningen vi har nu, så det är inte problemet :)
 
Sv: Tips sökes, min häst är ett blötdjur

Har du testat att ge vattnet direkt i en hink på golvet? Och då en stor hink så slaskandet inte hamnar så mycket utanför`?
 
Sv: Tips sökes, min häst är ett blötdjur

Nej det har jag inte gjort, också en bra idé! Sålänge han inte välter den...
 
Sv: Tips sökes, min häst är ett blötdjur

Nu ska jag göra dig besviken, men min slasktratt har numera vattenkopp och slaskar på lika illa:D Jag har gett upp och kör på någon slags semibädd där jag försöker fylla på med spånpellets så mycket som möjligt och liksom använda slasket till att bygga upp bädden istället...

Men det som fått slaskandet att minska något är en stor balja, typ murarbalja, för min häst vill nämligen blöta ner sitt hö och det är därför hon håller på. Så det är ju enkelt att testa.
 
Sv: Tips sökes, min häst är ett blötdjur

Säg inte så :eek:

Ikväll har jag satt in en större balja på golvet, den möttes av ett fnork (skiiiitkonstigt att den vandrat in frön hagen ju!!) och jag hoppas att den får stå kvar på rätt köl till imorgon så inte hästen fryser fast i halmen när han sover :D
 
Sv: Tips sökes, min häst är ett blötdjur

Jag har testat det, ingen skillnad.

Hinken hänger stadigt, visst går den att vicka någon cm i sidled när den börjar bli tom men problemet är inte att han bökar med själva hinken.
 
Sv: Tips sökes, min häst är ett blötdjur

Du kan inte montera upp en stor balja på väggen då, som du sen låter hänga hinken i så att baljan samlar upp allt slask?

Min ena ponny slaskar väldans, min lösning blev att hänga en stor murarhink i en hinkhållare (ring) som jag sedan ställde en mindre hink i med dricksvattnet. Nu är det MKT mindre blött på golvet, den stora hinken samlar upp slasket, så kan jag på fem sekunder bara tömma den när jag ändå byter vatten :)

Nu har väl du en stor häst, som behöver större dricksvattenhink, därav min tanke med en större balja..
 

Liknande trådar

Foder & Strö min varmblodsdonna är ju otroligt lättfödd och blir fan fet av luft. :crazy: hon fick ju fång här för ca 5-6 veckor sedan för att ha...
2
Svar
32
· Visningar
3 331
Senast: Tuvisen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Avels fråga
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp