Tips/råd med appaloosa/fjording

anciplanki

Trådstartare
Har en 6 årig appaloosa/fjording. Härlig combi va, som vi har haft sedan hon var 4 år. Riktig raring:d
Saken är den att hon har svårt att få bakbenen med sig i höger varv, alltså sätta under sig ordentligt. Förböjer gärna halsen och leder åt sidan med frambenen i stället. Har ju svårare fatta rätt gallop och hålla den i det varvet också.
Hon har blivit mycket starkare sedan vi köpte henne, musklat sig och orkar bära sig bättre, även börjat hitta formen. Har varit ganska stark och framtung, gärna lagt sig lite i handen. Om man ex. red på en volt i gallop, kunde hon få för sig att dra sig ur volten och bara springa iväg. Inte lätt för den nu 13-åriga dottern i början, att hitta knapparna på henne:p jJag, som är mamma till 13-åringen, rider henne mycket också. Försöker rida ut mycket, klättra, göra lite dressyr i skogen osv, som komplement.
Men skulle vara tacksam för hjälp och tips på övningar, hand/skänkelposition för att hon ska få med sig bakdelen bättre och inte dra sig åt sidan.

Senast ändrad:
Sv: Tips/råd med appaloosa/fjording

För att komma åt det problemet så brukar det underlätta om man rättar framdelen på bakdelen dvs flyttar in den bogen som gärna vill peta ut istället för att flytta in bakdelen för att få hästen att spåra. En bra övning är t ex "bogen in".

I ditt fall när hästen viker sig i halsen åt höger så är det ju vänsterbogen som behöver hållas på plats. Min häst är likadan och jag rider ganska lika oavsett vilket varv jag rider. I höger varv så håller jag halsen så rak som möjligt, vänster skänkel håller bogen på plats. Vid behov tar jag ledande tygeltag med höger hand för att visa vägen utan att hästen böjer sig. I vänster varv är det fortfarande vänster skänkel som är viktigast men här brukar jag också lirka lite med inner tygel för att få igenom ställning/böjning. Ytterskänkeln något bakom normalläget och stadigt på plats så att inte bakdelen glider ut.

Finns säkert fler bra sätt att göra på så jag ser fram emot lite tips jag med. :)

Sv: Tips/råd med appaloosa/fjording

Tack så mycket för ditt svar:laugh:Känns roligt att jag tänkt lite rätt då.;)Precis så jag försökt göra, men lite svårt med lätta ledande inre tygeltag, blir ju gärna att man vill föra runt henne med innertygeln, då hon inte gärna lyssnar på innerskänkeln, utan böjer halsen istället. Gäller att ha sträckt yttertygel också då, hm. Inte helt lätt:p. Hon vet ju lite hur hon kan komma undan också, skulle man tro. Men men, hon är ju en liten ängel ändå:angel::devil:

Liknande trådar

Ridning Hej. Jag har sökt efter en medryttarhäst då min egen häst gick bort för ett tag sedan. Nu har jag hittat en islandshäst som jag har...
Svar
6
· Visningar
1 533
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Jag har en 13 årig SWB valack som jag köpte för snart 2 år sedan som min satsning mot medelsvår dressyr. Direkt ifrån början när...
2
Svar
37
· Visningar
9 484
Senast: Bregen
·
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 670
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 336

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka