Tips på vätska/vätskebrist?

Emro

Trådstartare
Min 11månaders är helt hopplös vad det gäller att dricka. Vi har försökt ge henne vatten sen hon började med smakisar. När hon vägrat dricka det har vi försökt med lite fruktdrucker och sånt, bara så att man vet att hon får någon vätska i sig, men inte heller det duger. Än så länge har det gått ändå eftersom hon druckit ett par flaskor välling per dygn utöver den vätska som finns i maten.
Sen ett par dagar vägrar hon dock vällingen också. Hon puttar bara bort flaskan eller gnager på den.
Vatten har vi försökt ge i flska/pipmugg/glas/mugg, men allt hon får i sig är ett par klunkar.
Nu gör vi gröten lite vattnigare så att hon får i sig vätska den vägen.

Men hur sjutton ska man göra? Hon kan ju inte vägra vätska i all evighet. Det märks ju att hon kissar lite mindre nu än tidigare. I övrigt är hon ju sitt vanliga pigga och busiga jag.

Kan det bero på att hon är förkyld nu och det spricker fram tänder på löpande band? Vid förkylning känns det ju ännu lite viktigare att hon får i sig vätska.

Undrar bara om någon här har tips på vätska som verkligen går ner. Kommer också att ta upp det med BVC givetvis om det fortgår.

Sv: Tips på vätska/vätskebrist?

Finns ingen universallösning som alla barn gillar. Man får prova sig fram. Börjar man märka att det är kris tycker jag det är tillåtet med oboy och sånt. (nu dricker mina det ändå men alla vill ju inte ge det)

Jag har alltid resorb vätskeersättning hemma. Dricker det själv ibland.

Är det riktigt riktigt illa får man nog lov att tvinga i dem vätska. De blir skitfort riktigt dåliga av vätskebrist och går det för lång tid så kan njurarna ta skada.

Men nu vet jag inte hur allvarligt det är i ert fall.. Börjar hon bli slö och apatisk, torr blöja och lukta fränt i munnen, RING sjukvårdupplysningen och tvinga i henne vätska.

Är det bara så att hon är pigg för övrigt men inte vill ha måltidsdryck skulle jag inte oroa mig så mycket. De brukar dricka så mycket de behöver när de erbjuds. På somrarna får man vara lite mer bestämd. (svammelsvammel sorry:)

Senast ändrad:

Tack för ditt svar!

Det känns inte på något vis akut då hon är lika pigg och busig som vanligt. Det enda som märks är som sagt att hon kissar något mindre.

Just eftersom det inte är akut på något vis vill jag mer få fram en hållbar långsiktig lösning med något vettigt hon vill dricka.

Mina älskar mjölk. Du får erbjuda nya saker tills hon hittar något hon gillar.

Skönt att det inte var akut. Det är läskigt.

Erbjud lite och ofta. Det gor inget om hon bara tar nagon klunk om hon gor det en gang i halvtimmen... da blir det en del till slut!

Gillar hon mjolk? Det och vatten ar det enda mina tjejer dricker. De avskyr alla sorts juicer och smaksatt vatten och sant. Men de dricker inte sa mycket heller, till varje maltid ar det bara nagra klunkar.

Min ena tjej var pa gransen till uttorkning efter en jobbig maginfluensa. Hon hade EN blot bloja per dag, och inte ens den var sarskilt blot... Vi var till doktorn flera ganger men de var inte sarskilt oroliga...
Vi sprutade in vatten i munnen pa henne nar det var som varst, men det later ju inte som det behovs i ditt fall :)

Jag provade med mjölk nu, har inte varit så bra på att introducera det innan. Och jösses, det gick ner. Några klunkar åt gången. Bra det! :laugh:

Hon har ju fått i sig mer än nog med vätska innan just pga vällingen, men den ratar hon ju nu. Vet inte om hon bara tappade smaken för den eller om hon tycker den är lite jobbig eller så när hon är snuvig.

Tänk på att mjölk hämmar intaget av järn! Därför de brukar avråda att ge mjölk till småbarn när de äter mat. Och samma sak när man är gravid och äter järntillskott.

Efter att ha bott med Rasmus i nästan en vecka mitt i en depå på mantorp park (där det var +30 grader. Ena dagen var det tom så varmt att de fick avbryta tävlingen för gummit man lägger på asfalten smälte bort och de fick åka ut och kyla banan!) kom jag snabbt på att små barn fixar de där med att ha rätt vätskenivå bra ändå. Han var alltid pigg och glad och alla vet ju hur dåligt man mår i värme om man dricker för lite ;)

Han dricker inte mycket nu heller. Det beror på vad han äter för mat, burkmat som är till största delen vatten dricker han knappt nått. Men lagar vi mat kan han dricka mycket flera gånger.

Mina små har alltid älskat mineralvatten (små mängder) och mjölk.
Ta och prova dig fram.

Sedan är ju alltid vanligt vatten att föredra, kanske hon triggas av att få dricka från sked?

Tänk på att mjölk hämmar intaget av järn! Därför de brukar avråda att ge mjölk till småbarn när de äter mat. Och samma sak när man är gravid och äter järntillskott.

Jag ger inte mina vanlig mjolk, utan modersmjolksersattning. Da blir det inga problem med jarnupptaget. Vanlig komjolk kommer de inte att fa forran de fyllt ett ar :)

Tack återigen för input :).

Hon drack som sagt lite vanlig mjölk igår och tyckte om det. Just då fick det vara med järnupptag och liknande, det kändes helt enkelt viktigare att hon drack något alls.
Kommer givetvis fortsätta traggla med vatten då det är det bästa egentligen. Hon dricker det, men inte gärna. Ska prova bubbla det lite också om hon tycker att det kan vara godare.

Liknande trådar

Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
582
Senast: Kristall10
·
Hästhantering Jag har lite problem med min shetlandsponny. Han är sex år gammal, har varit hos mig ett drygt halvår, och har innan dess enbart varit...
Svar
17
· Visningar
2 497
Senast: ameo
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 389
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Hejsan! I lördags eftermiddag fick min ena häst gaskolik. Antagligen beroende på att hon äter metacam för knä- och kotledsinflammation...
Svar
2
· Visningar
901
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Liten fodertunna?
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈