Tips på ur man klänger sig fast....

I

Ina

Hade för ett antal år sedan en unghäst som var rena rodeodrottningen. Men jag åkte aldrig av henne märkligt nog.
Numera är jag inte riktigt lika smidig och balanserad (träning ger färdighet...osv...och sedan är jag ju inte riktigt lika ung heller) och har återigen en unghäst.
Men han har annat för sig. Rena broncohästen. Höga skutt med styva ben.....hua...
Åkte av honom igår vid en sådan grej. Visserligen första gången han gjorde något sådant.
(Och anledningen var en ljudlös cyklist som dök upp snett bakom oss varpå han kastade åt sidan och jag kom i obalans. Han hoppade till och fick då en duns i ryggen varpå han reagerade häftigt med ett broncohopp. Och jag åkte i backen lika smidigt som en säck potatis...)
Han gjorde ytterligare ett hopp (franför mig som satt/låg på första parkett) och upptäckte då att det inte dunstade längre på ryggen så då stannade han.

Ska man ställa sig upp i lätt sits kanske?
Och hur vänjer jag honom vid att få dunstar i ryggen?
Jag har ju givetvis inte tänkt hoppa och skutta hur som helst på ryggen men han måste ju vänja av sig med dessa häftiga reaktioner på något vis.

Ina- med något öm bak idag....

Sv: Tips på ur man klänger sig fast....

trampa ner hälarna och håll om ordentligt med skänklarna.

om hästen typ står still och kickar el liknande kan det vara en bra idé att ställa sej i lätt sits. det beror ju lite på hur bar man är på å stå....

Hoppas du inte slog dig!

Jag brukar (om jag hinner dvs) luta mig lite bakåt och trampa ned hälarna. Som oftast hinner man ju inte ens blinka innan det smäller så därför är jag en förespråkare av fegsnören i form av halsrem eller handtag på sadeln när jag rider rodeohästar. Allt för att sitta kvar, jag har INTE tid att vara sjukskriven.

jag brukar också satsa på att sitta ner, luta mig lite bak, trampa ner hälarna oh klämma åt med skänklarna för att sitta kvar.... och försöka slappna av och följa med i rycken. Har testat lättsits en gång, varpå hästen drog en bakutspark el. ngt liknande... det var inte så skönt, blev lite katapult effekt.... :D

köp en ponnyputa :idea: :angel:

ne men jag vet inte jag har alltid råkat ut för dom där rodeohästarna.
Så jag lyckas på nå vänster alltid sitta kvar.
Och mitt tips är att försöka slappna av och följa med i rörelserna.
Försöka vara följsam.
Vet att de inte är de lättaste men så gör jag för att sitta kvar iaf.
och lyckas dom föesta gångerna

Slå armarna runt halsen och kläng fast för kung och fosterland :D ;)
Nej du, jag har inte heller världens bästa balans och skulle förmodligen ha flugit en bra bit om jag red ovanstående häst...

Jag hade en riktig buse förut och det jag gjorde var att man fick ju knipa för allt man var värd när hon satte igång, och tänka på: FRAM MED UNDERSKÄNKLARNA. Det hände en enda gång att jag ramlade av, då låg jag ändå nästintill raklång bakåt....hon var en mästare ;).

Det finns en rem i Hööks katalogen att spänna i ringarna fram på sadeln. Det blir ett handtag. Köpte ett sånt när en av ungarna åkte i backen.

*svarar alla*

På rodeodrottningens tid satt jag nog kvar på de flesta hästar skulle jag tro (åtminstone om man ska döma efter kommenterna jag och min häst fick)Men det var då det!
Nu är nu, och det är bara att konstatera att min balans inte är densamma numera.
Ska sätta fast en snokrem i sadeln, men jag tror inte att jag skulle ha hunnit hugga tag i den denna gågnen. Men kanske nästa...

Fram med underskänklarna och luta sig bakåt- säkert i i vissa situationer. Det gjorde jag alltid med den andra. Men unge herrn gjorde sina knyckiga skutt i en slags piruett så han for inte iväg så långt - vi höll oss säkert inom en 1,5 metersradie -men det var knyckigt och så åkte jag direkt på sidan av sadeln och så försvann han i sidled. Så då åkte jag av på sidan..

Viktigast är ju att han inte kommer underfund med att han kan kasta av!
Sedan är det ju inte helt fel heller att få sitta kvar och slippa göra illa sig, eller gå hem.

Ina- slog svanskotan litegrann, men inget allvarligt.

Mitt Halvblodsto var sådan..*skrattar*
Tro mig jag har gjort luftfärder så de sjunger om de...

Provade med allt....
Sen tänkte jag..Eftersom hon gärna vill framåt helatiden under hennes rodeoutövande så driver jag på henne...

Hon är en stor dam på nästan 700kg...och funkar som en ponny...de säger bara klick...

men det funkade ..
Sittner på rumpan och ner med hälarna och driv med hela dig...
visst man kan flyga av ibörjan men sedan lär man sig och dom innser att deras "vanebetende" längre...

hoppas iallafall att det löser sig för dig..
ps..när jag tog henne var hon en oinriden 8 åring ds....
du klarar de

Senast ändrad av en moderator:

Hmmm... har aldrig förstått mig på såna där halsremmar??? (stigbygel runt halsen) Jag menar när hästen bockar, inte vågar man luta sig framåt och ta tag i en rem långt framme på halsen!?! hu! En rem i svansen istället kanske?? Nä, skämt åsido.. Jag vet inte hur jag gör när ponnyn sätter igång. Jag rider oftast barbacka, och då är det enklast att släppa efter på tyglarna om hästen tex bockar (man har liksom inget att ta spjärn mot så det går inte att hålla upp huvudet;), luta sig bakåt, och försöka att inte skratta! Alla andra brukar ändå skratta så det räcker och blir över;)

NÄ, halsringen är min bästa vän!!! Funkar i alla lägen utom när hästen snurrar 30 varv på raken i överljudshastighet =) . Men det tar lite tid innan man lär sig rida med den, nu känner jag mig naken utan.....

säger som Tigertofflan

HALSRING!!!!!!

guld värt... utan den hade man ju sett marken på nära håll XXXXX antal gånger ;)

Min bästa grej är min dressyrsadel :)
Den sitter jag stadigt i oavsett vad pållen gör :D

Annars är det mest att försöka sitta, luta sig bakåt och vänta :)
Min nuvarande häst är det bättre att inte börja dra och slita i, utan bara sitta lugnt så slutar han direkt oftast.
Men man har suttit lite lös några gånger :D

Dags för en avvikande uppfattning. ;)

Jag vill ha korta läder och reser mig ur sadel för att komma ifrån "skjutsen" från sadeln. Sedan är ju priori ett att hala upp huvudet och driva fram hästen. Är inte förtjust i halsrem, däremot är en bra (hopp-)sadel med god balans och en del stöd är värt mycket.

Alltså.. förklara för mig nu: halsrem, menar ni såna som man kan ha hästar uppbundna med i spiltor? Men då sitter den ju långt fram på halsen :confused: Skulle inte ens nå fram till den om min pålle med lång kraftig hals får spel. Eller sätter ni den så löst att den kan sitta långt bak på halsen?? Men då åker den välan omkring under ritten???? :confused: :confused:

Jag har alltid fått rida hästar/ponnyer som under veckan varit dumma mot de små barnen. (jag rider torsdagar o fredagar är vilodag) Och oftast bockar dessa hästar och sticker osv.
Det enda som funkar för mig är ett rejält mantag och att luta mig bakåt. jag släpper aldrig tyglarna utan tar ena tygeln och leder innåt/utåt med mjuka tygeltag. och med andra handen tar jag ett rejält mantag.
Lutar mig bakåt och driver fram hästen.
Försöker höja handen och få upp huvudet på hästen om den bockar också.
Annars är halsrem att rekomendera ;)

Sirpafinnen skrev:
Alltså.. förklara för mig nu: halsrem, menar ni såna som man kan ha hästar uppbundna med i spiltor? Men då sitter den ju långt fram på halsen :confused: Skulle inte ens nå fram till den om min pålle med lång kraftig hals får spel. Eller sätter ni den så löst att den kan sitta långt bak på halsen?? Men då åker den välan omkring under ritten???? :confused: :confused:

Förstår om de låter förvirrande ;)
Du vet hur en martingal ser ut?
Såvitt ja vet finns de special sånna utan stroppar därfram man stoppar tyglarna igenom.
Så att den sitter i sadelgjorden och så med en halsrem runt halsen.
Och den sitter då långt ner på hästhalsen så att man kan ta tag i den.
annars har du rätt i det du säger att den åker omkring när man rider om man har en för lös rem.
Och har man den framme vid öronen åker man nog av vare sig hästen gör ngt eller inte om man ska hålla i den :rofl:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka