Tips på träningsschema...

Twihard

Trådstartare
Detta kan bli lite förvirrande och lite rörigt, men hoppas någon förstår. :) Jag har varit sjuk i 1,5 år och därmed tappat i princip min grundkondis, styrka och hållning vilket gör det svårt att rida. Men nu börjar jag bli frisk, eller det är bara rehabilitering som gäller, och då min unghäst åker på grundinridning i 1-2 månader tänkte jag passa på att träna upp mig själv. Så jag undrar om ni har tips på bra övningar jag kan göra för att bygga upp stödet och muskulaturen i ryggen och magen, samt mina benmuskler.

Ni kanske har ett bra schema, typ hur lång tid varje dag och vad jag ska göra hur många gånger? Om det är vissa övningar. Lite bakgrundsinfo om hur biverkningarna av sjukdomen är bara.

Då jag inte kan andas helt normalt ännu kan jag inte träna hård kondition (invecklat, men sjukdomen har gjort så kroppen liksom glömt hur den andas på riktigt, så jag drar omedvetet upp axlarna när jag andas och spänner mig - får spänningar i kroppen, framförallt nacken. Och sjukdomen har gjort att jag liksom har svårt att andas genom näsan så det blir stötande andetag med munnen och ansträngande genom näsan.) förrän min kropp "lärt sig andas på nytt". Så nu går jag flera långa promenader i stället, även promenader med hästen. Men kan inte springa, och inte cykla så långt, då jag inte kan syresätta kroppen fullt ännu förrän jAG kan andas normalt igen. Men för att kunna det måste kroppen lära sig slappna av på nytt också, de det verkar som den tror att den är avslappnad i det läge jag är i nu, vilket är väldigt spänt - men jag kan inte förmå mig bli mer avslappnad.

Usch nu sjabblar jag bort mig. Jag behöver "lära mig slappna av" i kroppen för att kunna börja andas normalt - jag får inte (för mig själv) konditionsträna fullt förrän detta funkar normalt - men för att kunna slappna av måste jag kunna andas lugnt så blir en ond cirkel. Men jag tror att om jag bara får styrkan i mag och ryggstödet kanske jag kan "lära mig" andas med magen igen, och inte axlarna.

Så om någon vet bra övningar till att öka styrkan i:

*Rygg
*Mage
*Ben
*Förbättra sitsen och stödet i allmänhet

...Kanske ni kan skriva? Kanske även om ni har bra tips på avslappnings eller andningsövningar? Jag får hjälp med det hemma också men ändå bra att höra av sig. Kanske ni även har bra tips på att öka motivationen till träning då jag verkligen hatar det. :D

Sjukdomen jag haft är inget enormt farligt, bara en långtidssjukdom som läkarna sa kan ta upp till 2 år att läka helt ut. Började med förkylning, ledde till ett år med flera perioder av helkroppsliga muskelinflammationer - ledde till mer förkylning, förkylningsastma, bihålsinflammationer och till slut till Morbus Titzie.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 808
Senast: Bee
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 661
Senast: AbCdE
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
2 108
Senast: Rie
·
Kropp & Själ Får man starta en ”tolka mina Covid-symptom”-tråd? Har försökt ringa 1177 i två dagar nu men det går verkligen inte att komma fram, och...
2
Svar
28
· Visningar
4 086
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp