Tips på TJOCKT stalltäcke med lika tjock hals

clovergirl

Trådstartare
Det närmar sig kalla tider, och min häst ör extremt frusen av sig. Tips på ett stalltäcke med hals som är lika tjockt som täcket? Helst 300-600g. Gillar inte när halsen är tunnare för då växer det mer päls där.

Alla tipa mottages tacksamt! :)

Sv: Tips på TJOCKT stalltäcke med lika tjock hals

Kolla in horseware Amigo tjocka bruna.
Det har ja, är jättenöjd!

Har också det, det är jättebra! Väldigt lätt och fint samtidigt som det är tjockt. Bra passform på båda täcket och halsen.

Amigo 1 piece Insulator Heavy har fast hals och är lika tjockt hela vägen, 350g.

Tänkte jag inte på...

Men Eskadron och Shires har täcken med fast hals och 400-500 g foder, kolla på dem.

Tänkte jag inte på...

Men Eskadron och Shires har täcken med fast hals och 400-500 g foder, kolla på dem.

Har kollat på dem men har ingen erfarenhet av passform. Använder mig bara av Horsewear annars hehe ;)

Just nu funderar jag på att klämma på amigo one piece som ett tunnare och kanske beställa ett eskadron 500g.

Fler tips är välkomna :)

Jag har Shires täcket, det sitter jättebra. Mitt är gammalt men den nya modellen har säkert inte blivit sämre.

Eskadron har bra passform, men kan vara något små. Ett plus är att det även har magplatta. :)

Puttar upp tråden igen!
Nu är det tyvärr ganska kallt redan och på hästen ligger redan ett one piece 350g stalltäcke med regbtäcke utanpå. Letar nu efter ett med ca 500g foder men när jag skulle klicka hem ett eskadron så fanns det inte kvar någonstans? Endast två ställen fast i fel storlek, hästen drar 145 i täcken.

Så någon som har tips på något annat täcke? :)

Har du kollat domani-täcken? Jag har ett domani med 600grams fyllning som jag ÄLSKAR, har däremot dålig koll på om dom har med hals..

Ja det har jag, de har dock ingen hals och finns nog inte längre att köpa? :(

Finns dom inte längre?! :eek: Då ska jag vara ännu mer rädd om mitt täcke, för det är sjutton det bästa och varmaste täcket jag haft!

Nu vill jag inte verka näsvis, men som jag förstått det hela, så är sällan halstäcken så mycket fodrade pga att hästar inte fryser lika lätt om halsen.......

Där har nog hästägarna skapat en marknad.

Av vilken anledning står hästar som vindflöjlar med baken mot vinden?;)

Nu vill jag inte verka näsvis, men som jag förstått det hela, så är sällan halstäcken så mycket fodrade pga att hästar inte fryser lika lätt om halsen.......

Fast stämmer det verkligen? Längs halsen går flera stora blodkärl, som såvitt jag förstått ofta ligger ganska ytligt, vilka man i distansritt kyler med vatten innan vet.grind för att få ner pulsen på hästen snabbare.
Däremot kan jag tänka att ju större del av hästen som täcks av täcket, ju mindre foder kan man använda eftersom hästen förlorar mindre värme genom blottade kroppsdelar. Men det är mest en teori som rullade genom min skalle i skrivande stund, dvs spånande, inget jag har läst några studier på t.ex.

Det är inte själva halsen jag skyddar, utan ytterligare en yta som kyler ner blodet som ska värmas av systemet hästen utgör. Eftersom vi klipper halsen på alla vi klipper, behöver fryslortar skydd även över halsen. Inte för att själva halsen skulle frysa så extremt, utan för att slippa kyla ner resten av hästen och lägga energi på den värmesänkning det innebär att exponera halsen.

Du är välkommen ner till vårt stall som ligger 100m från vattnet längst ner i skåne. Dvs den vägen du kör på väg till fhs. Där kan jag berätta när det blåser är det inte nådigt, jag tycker helt enkelt inte om att se min häst stå att frysa och skaka hysteriskt. Alla känner sin häst bäst själva, låt mig lägga på
Min täcke om jag vill det. Trött på "näsvisa" svar! ;)

Så glad! Hittade en webbshop som hade eskadrontäcket! Hoppas att det är bra kvalitet nu :D

Du får naturligtvis lägga på exakt vad du vill på din häst :)
Men det blåser väl inte i stallet? ;) ( enligt rubriken, så vill du ha ett stalltäcke )
Om det är vinden man är rädd för, så räcker det ju med ett ofodrat som håller just vinden borta?

Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
638
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
1 167
Senast: MiniLi
·
Övr. Hund Efter många års fundering har jag (i alla fall nästan) bestämt mig för att sluta med hästar och köpa hund istället. Men, jag kan inte...
Svar
4
· Visningar
1 930
Senast: Red_Chili
·
Utrustning Hej! Känner att jag behöver lite tips å så från folk som är mer van att täcka sina hästar. Jag ska ha min varmblodsvalack oklipp i...
Svar
9
· Visningar
1 225
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka