Tips på stallförvaring

MatildaGruhs

Trådstartare
Jag behöver lite inspiration och idéer på förvaring i stallet. Vi är 3 tjejer i stallet (4 hästar) och vi har två hyllplan var i sadelkammaren, inte jättestora men helt okej. Jag behöver lite tips om hur man ska få plats med allt. Till täcken ska jag köpa en stor låda att ha på ena hyllan, den sitter högt upp vid taket så då är de inte i vägen. Men på den andra hyllan ska jag ha plats med borstarna och allt där till ( har en ryktlåda nu som tar lite plats, tips på bättre alternativ?) mina egna ridskor och chaps + hjälm, benskydd ( 3 x 4 ) och sen småsaker som vantar, en väska där jag har diverse saker, schabrak osv. HUR SKA ALLT FÅ PLATS ?? :confused::confused: Finns möjlighet att flytta vissa saker till ett annat rum, tänker mest på mina saker, men det finns inte mkt plats där heller.

Sen vill jag också ha bättre alternativ än fodertunnor. Jag har totalt 4 fodertunnor nu och dom tar en sån himla plats :banghead: Har ni några tips på mindre och smidigare typ av lådor, ska ändå få plats med lite i dom då jag inte vill fylla på hela tiden!? :)
 
Ikea har stora vita stapelbara lådor där locket går att öppna trots att en annan låda står på. Samla, tror jag den heter. Kostar under hundralappen.
 
Fodertunnor har jag gett upp - de är så förbannat skrymmande! Jag använder nu stapelbara lådor från IKEA; "Sortera". Finns i storlekarna 37l och 60l. 60l rymmer en säck potatisprotein, en säck Krafft Muskel, en säck mineralpellets. Stråfoder, t.ex. hackad lucern, är ju dock attans skrymmande (jag fick nog inte ner en bal ens i min "vanliga" fodertunna, faktiskt..hm.). Jag staplar inte fler än två ovanpå varandra, pga vikten, men de tar betydligt mindre plats iom att de dels går att stapla och dels är fyrkantiga (mina fodertunnor var alltid runda - världens sämsta form ur förvaringssynpunkt!).
 
Fodertunnor har jag gett upp - de är så förbannat skrymmande! Jag använder nu stapelbara lådor från IKEA; "Sortera". Finns i storlekarna 37l och 60l. 60l rymmer en säck potatisprotein, en säck Krafft Muskel, en säck mineralpellets. Stråfoder, t.ex. hackad lucern, är ju dock attans skrymmande (jag fick nog inte ner en bal ens i min "vanliga" fodertunna, faktiskt..hm.). Jag staplar inte fler än två ovanpå varandra, pga vikten, men de tar betydligt mindre plats iom att de dels går att stapla och dels är fyrkantiga (mina fodertunnor var alltid runda - världens sämsta form ur förvaringssynpunkt!).
Dom var ju jättesmarta :D men får ett vanlig sånt där 1-liters mått plats i "öppningen" ? :confused:
 
Vi har också hyllplan i stallet, och jag har ett ganska brett och djupt hyllplan till mina grejer, som räcker. Jag har ett par plastbackar att ha smågrejer i, täcke och schabrak ligger underst på hyllan och ovanpå lägger jag hjälm och annat som jag använder varje dag. Jämte ställer jag ryktväskan med borstar osv. Jag har en sadelhängare med krok under och en tränshängare. Jag har köpt en extra putskrok som jag hängt i sadelhängaren till grimmor osv.
Nu har jag inte supermycket grejer visserligen, men tycker att hyllplan (om de är hyfsat rejäla) är bättre än en stängd smal garderob tex. På hyllan kan du ju få in massor med förvaring med hjälp av backar och lådor.

Lådsystemet från Ikea verkar ju jättesmart!
 
Jag behöver lite inspiration och idéer på förvaring i stallet. Vi är 3 tjejer i stallet (4 hästar) och vi har två hyllplan var i sadelkammaren, inte jättestora men helt okej. Jag behöver lite tips om hur man ska få plats med allt. Till täcken ska jag köpa en stor låda att ha på ena hyllan, den sitter högt upp vid taket så då är de inte i vägen. Men på den andra hyllan ska jag ha plats med borstarna och allt där till ( har en ryktlåda nu som tar lite plats, tips på bättre alternativ?) mina egna ridskor och chaps + hjälm, benskydd ( 3 x 4 ) och sen småsaker som vantar, en väska där jag har diverse saker, schabrak osv. HUR SKA ALLT FÅ PLATS ?? :confused::confused: Finns möjlighet att flytta vissa saker till ett annat rum, tänker mest på mina saker, men det finns inte mkt plats där heller.

Sen vill jag också ha bättre alternativ än fodertunnor. Jag har totalt 4 fodertunnor nu och dom tar en sån himla plats :banghead: Har ni några tips på mindre och smidigare typ av lådor, ska ändå få plats med lite i dom då jag inte vill fylla på hela tiden!? :)

Vi har också såna där vita, stapelbara saker från IKEA till kraftfoder. Funkar fint med 4 i höjd för mig. De har hållit för den belastningen det ger i några år iaf.

Vi har också lite smarta skåp/lådor på våra boxar som man kan ha lite borstar, lindor, flaskor etc i. De är också från Ikea och är såna lådor man eg ska ha skor i. De sticker väl ut en dm från väggen typ och är ca 40x50 cm. Jag tror de heter Trones. Då får man väck lite småprylar ur skåpen/sadelkammaren iaf.
 
Skoskåp är verkligen toppen! Dom sväljer mycket mer än man tror och man får undan sakerna så dom inte behöver ligga öppet och samla damm.
 
Skoskåp är verkligen toppen! Dom sväljer mycket mer än man tror och man får undan sakerna så dom inte behöver ligga öppet och samla damm.

Alltså jag har alltid tänkt att när jag får eget stall så ska jag ha dessa skoskåp i plast från IKEA. Så nu när jag äntligen har eget stall och ska införskaffa mig dessa skåp de säljs ju inte längre!!! Så besviken :cry: Hittat på blocket men alldelles för långt bort :(
 
Alltså jag har alltid tänkt att när jag får eget stall så ska jag ha dessa skoskåp i plast från IKEA. Så nu när jag äntligen har eget stall och ska införskaffa mig dessa skåp de säljs ju inte längre!!! Så besviken :cry: Hittat på blocket men alldelles för långt bort :(

De säljs på hemsidan iaf :)
Bor inte du i typ Linköping? Där står de som beställningsvara så de borde kunna beställa hem åt dig om du vill ?
 
Är det någon speciell färg som du ska ha som dom slutat med? För som sagt annars så finns det fortfarande att köpa. (trones i plast)
Jag håller dock ett öga på blocket, köpte ett skåp med 4 lådor i ek för någon v sedan och spanar nu efter fler :-)
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 754
Senast: Inte_Ung
·
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 516
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
1 070
Senast: Rosett
·
Kläder & Bli fin Behöver hjälp med att köpa ny väska. Har hittat 2 potentiella: Gillar denna men är inte säker på att det går ner en 50 cls flaska i...
2 3
Svar
54
· Visningar
3 214

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp