Tips på smakligt foder till 7 månaders föl...

L

LindaK

Hej! Jag har en liten knatte på 7 månader som är lite kräsen vad gäller kraftfoder. Han är hingst, gotlandsruss och börjar falla ur lite. Han behöver ju mycket protein, ca 200 g utöver sitt hösilage, vilket innehåller ca 48 g SmRP per kg, och han äter ca 4-5 kg av per dag. Vill alltså inte ha nån foderstat, utan tips på smakliga foder som innehåller ca 200 g protein per kg, eller mer. Kafft protein innehåller ju mycket protein, 330 g per kg, men är det tillräckligt gott? Kan tillägga att han ratade krafft groov, men gillar betfor. Åt inte ens grooven när jag blandade den med betfor. Hmm...:crazy::confused:
Snälla ge mig tips!

Sv: Tips på smakligt foder till 7 månaders föl...

Ja alltså man måste vänja dem att äta vissa saker, även ett smakligt foder som hästen inte är van vid kommer den att pilla på och i sig med misstänksamhet. Så småningom kommer den att äta vad du erbjuder, men som sagt från början får du räkna med ett visst pillande.

du kanske kan blanda lite betfor med sojapellets? Eller testa att bara blötlägga lite sojapellets och lägga i lite morotsbitar och sådär? :)

Jag provade att blöta betfor och groov tillsammans i 2 veckor, men han ratade det hela tiden. Vad är sojapellets? Vet ju att det finns soja, men endast sett och använt det i "mjölform". Är lite rädd för att använda det till en så pass liten/ung häst. Man får ju inte ge så mycket per 100 kg. Brukar därför hellre ge krafft protein, då det inte har någon gräns för hur mycket man får ge. Men, får väl prova protein då, och så ge betfor till så får vi se vad som händer. Tråkigt om det inte funkar bara, krafften är ju ganska dyr, och därmed inte kul att köpa om hästen inte äter det. Men vad gör man inte för sin lille nallebjörn!?!!:love:

Prova att ge honom kalvpellets, heter Talang. Är väldigt bra näringsvärden samt smaskigt för små munnar.

Kicki :laugh:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 275
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hejsan Jag behöver lite hjälp med hur jag ska tänka kring min hästs foderstat:) hon är en lättfödd fjordhäst som tidigare varit i...
Svar
18
· Visningar
1 389
Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 929
Senast: Jeslin
·
Hundhälsa Okej jag behöver hjälp, ju mer jag grotta ensam desto svårare blir det. Jag ska byta foder till Emiron, hans mage är inte vad den borde...
2
Svar
24
· Visningar
5 338
Senast: calm
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar