Tips på skänklarna och att slappna av

Sandrahorse

Trådstartare
:DHej! jag behöver hjälp med en grej jo jag har problem att få alla hästar att skritta trava och galoppera i bland eller väldigt ofta Min skänklar blir inte som dom ska allså hälarna skänklar inte det är hela foten! hur ska jag göra sen sitter jag och spänner mig ibland och ibland går det inte att slappna av vad ska jag göra?? gärna tips på hur man kan göra.
är 12 år.:laugh::laugh::laugh:
 
Sv: Tips på skänklarna och att slappna av

Vet inte om jag riktigt förstår vad du menar med "skänklar med hela foten" - men du ska inte pressa hälarna emot hästen, du ska använda underskänkeln, det vill säga vaden.

Benen ska vara mjuka när du rider - höften "öppen" och underlivet rör sig i hästens takt, knäet är avslappnat och underskänkeln (vaden) ligger stilla emot hästen, hälen är nedtrampad och nuddar inte hästens sidor.

När du vill inverka med skänkeln så "gunga till" med vaden emot hästens sidor. En tryckning. Lyssnar inte hästen så tryck till en gång till, lite tydligare, lyssnar den inte då heller så peta till med spö. Inte slå - peta.

Om du spänner knäna, vänder upp hälen och kör in den i sidan på hästen så kommer du tappa balansen och sitsen, och kan inte inverka korrekt. Försök inte att "ponnysparka" fram en häst.
 
Sv: Tips på skänklarna och att slappna av

;):)Jo jag kan försöka förklara bättre. :laugh:
Jo när jag ska få igång hästen i trav elller galopp så brukar jag inte skänkla med vaden som man ska göra jag tar vid tårna det är dom som skänklar allså. Det håller jag på träna bort men behöver tips på.



Sen är det att jag spänner knäna och ibland går det inte att slappna av vid knäna och neråt jag tror att det kan vara att jag har för korta stigläder men vet inte gärna tips på det :D:laugh: hoppas förklaringen blev bättre nu:laugh::laugh:
 
Sv: Tips på skänklarna och att slappna av

Du skulle nog ha nytta av att rida mycket utan stigbyglar och gärna barbacka. Om du själv tror att du har för korta stigläder är det enkelt att prova att länga.
För att du ska få rätt läge på skänkeln ska tyngden ligga på hälen. Oavsett om du sitter ner, rider lätt eller står i fältsits. Tån ska bara vila i stigbygeln och vara lätt utåtvriden. Sitter du med tårna inåt kan du inte öppna upp i bäckenet och hela sitsen blir spänd. Vill man ta en liten genväg kan en sned stigbygelplatta underlätta.
Frågan är om du inte sitter i stolsits med skänkeln för långt fram, kanske ligger sadeln i baklut då du tippar fram och hamnar på tårna.
 
Sv: Tips på skänklarna och att slappna av

testa först att länga stigläderna, öppna upp knäna så de nästan inte rör vid sadeln och ner med hälen.

tänk dressyr på hög nivå :D!, näsan i vädret, rak rygg och hög hand. gör övergångar skritt-trav-skritt och känn att du har vikten och balansen i rumpan och det ska bara vara vaden du driver med. kan någon longera dig samtidigt är det super bra, variera med att rida med stigbyglar och utan så kan den som longera skälla lite på dig när/om du faller tillbaka i gamla sitsen. jag lovar dig att det kommer vara skitjobbigt för musklerna men det kommer ge resultat!
 

Liknande trådar

Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
2 422
Senast: valy
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 918
Senast: Sesca
·
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
998
Senast: Nova123
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 664
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp