Det är balsam som gör det lättare att reda ut, inte schampo. Och ibland räcker inte ens balsam.
Borstar helst inte när det är blött eftersom det sliter så.
Jag borstar aldrig blött hår heller som sagt.
Men att man inte använder schampo behöver ju inte betyda att man inte använder balsam? I längderna, inte i huvudet.
Alltså bättre jag beskriver det lite noggrannare.
Jag tvättar håret med schampo, ett enkelt sk "sista schampo" en gång i veckan/varannan vecka. Nu kallas det "sista schampo" när jag var liten så var det rätt och slätt det schampot som fanns. Och om man inte tänker på lukten var det i essens ungefär samma sak som Lush schampokakor. Dvs ett medel som rengör håret med SLS, med lite lukt i (sls är ett av de mest testade medlen för håret. En kollega kör Aleppotvål i håret).
Andra dagar häller jag rätt och slätt vatten i håret. Ibland masserar jag hårbotten när jag gör det.
När jag var liten hade jag aldrig kliig hårbotten, tvättade håret en gång i veckan (det var liksom det självklara) två shamponeringar. Dag ett var det en flygig elektrisk massa, dag två ganska fint osv tills dagen innan då det var lite fett och fult.
Sedan kom balsam (det skippade vi, mamma glömde köpa, men det gör ju att håret ser fint ut dag ett och faller ihop någon dag tidigare)
Sedan kom schampon med fruktvaxer och dyl som gjorde att man kunde tvätta håret ofta och inte se elektrisk ut. Då fick jag mjälleksem eftersom jag inte tålde avlagringarna som blev i skalpen. Det ligger som ett lager på håret, men lägger sig även som ett lager på huvudet. Som flagar av i feta mjäll och gör små sår efter. (tror inte den varianten finns längre..)
Sedan kom silikoner som jag inte heller tål.
Någonstans där i mitten var mitt hår en katastrof och jag råkade köpa en svinhårsborste för att den var fin. Och håret såg lite finare ut nyborstat. Lyfte lite istället för att ligga klistrat och lankigt.
Sedan upptäckte jag att borsten blir som att rykta en häst. Flyttar bort damm, fett, smuts från håret och flyttar stripfettet nära huvudet ned till de krispiga torra topparna. Så då kan man tvätta med SLS schampo och inte ha fett hår sista dagen och om man bara tvättar en omgång istället för två på rad, inte heller ha en galen elektrisk krispig massa första dagen. (För ganska länge sedan tvättade man håret en gång i månaden, när jag var liten en gång i veckan, nu varje dag och det kliar.)
Håret gnisslar när det är ursköljt, så då kan man behöva balsam eller ngt surt i, speciellt om vattnet är kalkrikt. Så jag kör äppelcidervinäger ibland, ngn gång i månaden? Balsam får hela huvudet att klia, så jag skulle kunna ha det i topparna, men det sura gör det glatt som balsam så det behövs inte.
Tyckte om tanken från början, men sett att många ändå går tillbaka till schampo sen. Ska kolla lite!
Jag har provat balsammetoden men tål inte balsam. Utan jag kör på schampo, på 70-talsvis. En gång i veckan, ca.