Tips på sadlar som passar raka ryggar....

Ridtjejen

Trådstartare
behöver tips på märke/modell som passar ponny som är nätt,men lång i kroppen och inte har ngn märkbar manke...alltså väldigt rak.
Sadeln jag har nu(H**ks allround)16" normal bom ser ut som om den sitter väldigt långt fram,nästan så den glappar baktill och den andra jag har är för vid i bommen(lemetex 17", normal mot vid). kanske behöver svanskappa... men tipsa gärna om lite sadlar.....och hur ni gått tillväga.

Sv: Tips på sadlar som passar raka ryggar....

Jag kontaktar min sadelutprovare!

Min häst är relativt rak men har bra manke och sadlarna åker bak om de inte passar. Han har nu en Bates Momentum som ligger still och som han verkar trivas väldigt bra med.

Knights är en sort med rak bom.

Jag har också en häst med rak rygg, har en Knights som är väldigt rak som sitter bra, men har även svanskappa då t o m den glider lite grann när vi jobbar hårt och det vill jag inte.

Har hört att även Albion är raka sadlar, men någon annan kanske kan fylla på där.

Jag har en häst med kort rak rygg utan manke.
Dressyrsadlar så ligger Höpfner Ahlerich väldigt bra, även Zaldi Atlanta ligger väldigt bra, o är billigare i pris.

Knights, Santa Cruz, Lemetex, Bates, Prestige och Equipe är märken med sadlar som passar raka ryggar. Inte alla modeller såklart.

ponnyn är långlinjerad,och låg halsansättning,så manken är väldigt tjock /bred men bygger tyvärr inget på höjden. frågan är om man ska satsa på en sadel med bredare bom då? är i övrigt om rygg och mage av den tunnare typen,och ryggen är normallång,så där finns det plats....

Wintec, Prestige, Albion, Cliff Barnsby, Crown

De flesta märken har sadlar som är både mer raka eller mer svängda i bommen beroende på modell.
Så det är bättre att titta efter modeller med raka bommar än stirra sig blind på märken, för då kan det bli fel ändå.

Hade jag varit dig skulle jag kontakta lämplig sadelmakare/sadelutprovare i din närhet som hjälper dig att ta fram en bra och passande sadel för dig och din häst.

Kieffer, Globus, Albion, Morris and Noland
Dessa märken fick jag som förslag av sadelutprovaren har för övrigt en Rössli och den låg bra på mina rakryggade hästar enligt sadelutprovaren.

nja ju bredare de blir desto mer svngda blir Wintec sadlarna. Som jag förstod det behöver TS en bred sadel så då går Wintecsadlarna bort för en spikrak rygg.

nja ju bredare de blir desto mer svngda blir Wintec sadlarna. Som jag förstod det behöver TS en bred sadel så då går Wintecsadlarna bort för en spikrak rygg.

Njae det där vette fasiken om jag håller med om.

Jag har en wintec hoppsadel och har det röda järnet i och ibland det vita och nog fasiken är den så gott som spikrak ändå och ligger bra på min häst med en rygg lika rak som om man dragit linjen med en linjal.

har en häst med rak rygg och behöver det breda alt det extra breda järnet i. Har haft 3 wintecsadlar och ingen av den har legat bra = varit för svängda. En "gammal" modell av 500 serien dressyr. En Wintec 500 dressyr New och en Wintec 500 New allround.

Då ni har olika modeller kan ju det vara skillnaden.
Jag hade en Isabelle Werth och den var något svängd. Inte mkt.

Är också på jakt efter en sadel med rak bom. Är inne på wintec hopp alternativt allround mot hopp. Erfarenheter?

Vidriga sadlar! Hela wintecs 500 serie är hala, obekväma och är svåra att få att ligga bra. Inget som jag skulle lägga på en rak eller bred häst. Om man bortser från den underliga utformningen på koppjärnen är deras lite dyrare/ nyare modeller betydligt bättre.

Vidriga sadlar! Hela wintecs 500 serie är hala, obekväma och är svåra att få att ligga bra. Inget som jag skulle lägga på en rak eller bred häst. Om man bortser från den underliga utformningen på koppjärnen är deras lite dyrare/ nyare modeller betydligt bättre.

kan bara hålla med :bow:

Rackarns skit :-(
Jag avgudade min Werth men den låg kanske i en högre klass då.

Några andra bra alternativ som man kan ändra vidden på?? :-)

Jag har en 16" Morris & Nolan till min ponny med rak rygg. Men vi rider bara i bomlös nuförtiden så den skall säljas. M & N har alltså sadlar med rak bom, bara att googla på dom så hittar du nog deras lista över återförsäljare i Sverige.

Jag har en Otto Schumacher Profi till min rakryggade, lite längre och lättare typ av häst med liten manke, har hört (men aldrig kollat upp själv) att OS överlag har rakare bommar.

*kl*

jag har en Jensen Brillant till min häst med rak och bred rygg.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
969
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Då fröken häst är en riktig prinsessa på ärten så har hon bestämt sig för att sadeln inte passar längre. Teorin är att den blev för smal...
Svar
4
· Visningar
879
Senast: Jeps
·
Utrustning Bästa Buke! Ni brukar ju kunna era sadelmodeller. Jag har en arabhäst med superkort, platt o bred rygg med medelhög bred manke, rätt...
Svar
3
· Visningar
937
Utrustning Hej! Finns nån duktig person som kan föreslå en sadel som passar en modell Janne Lånben ryttare och en väldigt rund och eh... rund...
Svar
6
· Visningar
1 093
Senast: Mearas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Tuggbensfavoriter
  • Akvarietråden V