Tips på sadelmärke med mkt rak anläggning önskas !

gylle

Trådstartare
Har en unghäst som har extremt rak rygg, står helt still i huvudet beträffande vilka märken (hoppsadlar) som är mkt raka i anläggningsytan, saken blir ju inte lättare av att han är extremt vid över manken. De sadlar jag har som alla är för "svängda" är Amerigo, Cobra och Albion. Vad fasiken skall man testa, står helt still, hjälp mig med tips :confused: ??

Sv: Tips på sadelmärke med mkt rak anläggning önskas !

Min häst ser ut såhär i ryggen, hon är rak i ryggen och har vid, låg manke. Har haft stora problem med att sadeln glappar bak pga att bommen är för böjd.

Jag har äntligen hittat en sadel som passar henne, det är en Griffin Robert Whitaker Hopp med vid bomvidd. Ligger kanonbra på henne!

En annan sadel som jag provat som ligger bra är Zaldi Star (en begagnad som tyvärr var lite för smal i bommen).

Min unghäst ser ut ungefär likadan i ryggen som din. På honom passar Hubertus och Wintec med vid bom.

Knasigt då både hubertus och wintec är hyfsat böjda i bommen. Min som är rak kan inte ha någon av dom, glappar som tusan!

Har också provat både Wintec och Hubertus, båda är för böjda i bommen för min häst och glappar bak.

min häst har väldans rak rygg, ngt sänkt osv osv. kieffer ligger superbra på honom!!

Passier, Albion, Kieffer är de sadelmärken som ligger bra på min pålla med rak rygg.

Har Albion SL dressyrsadel och Passier hoppsadel.

/Lizzie

kieffer, albion..
ska antagligen köpa en albion/kieffer dressyr och wintec hopp.. dom har gjort om wintecsadlarna så att dom är rakare nu.
Hubertus passar inte ALLT på min häst..

När gjorde dom om Wintec?? Jag provade en ny Cair på min häst i vintras och den passade inte alls. Kanske om man har en smal häst så kan wintec passa, men om man behöver vid bom så blir sadeln mer svängd.

Passier (med kilbossor!) och Pessoa är raka. Och Kieffer.

Min häst som har rak rygg har en Passier Comet FS.

Prova Globus & Wintec, tror att dom gjort om Wintec till att passa rakare ryggar alldeles nu. Jag provade den nya Wintecen för ca 1 månad sen & Wintec som inte alls passat på min häst tidigare, låg faktiskt nu riktigt skapligt.

Håller med - testa Kieffer. Ett kanon märke, sadlarna brukar ligga bra på de flesta hästar - har tex haft samma kieffer på häst med rak rygg och ingen manke, som på häst med super manke - sadeln har bred anläggnings yta och funkar kanon på många hästar. För att inte tala om att de har justerbar bom och du kan ha sadeln även om hästen ändrar sig i formen. Lycka till.

Undra om inte jag har en häst här som oxå är "rakryggad". Hon går med en Jaguar hopp och det är den enda som hon kan ha.
Du får nog låna ihop ett gäng sadlar och prova på din... Massa tips har du ju fått.
Lycka till

Jag har en haflinger med helt rak och väldigt rund och kort rygg. Och dom sadlarna som ligger bra på han är Albion (dressyrsadlarna) och Globus (har inte testat hoppsadlarna än). Båda märkena går utmärkt att ha i 18" fast han har extremt kort rygg (dom flesta märkena hade jag bara kunnat ha i 16 el 17" för att alla är så långa, och alla andra glappar förutom dom två märkena.)

kieffer är väl jätterak och själv har jag en Crown (superskön :love: ) sen är väl frank baines och Morris & Nolan raka i bommen

Sadel med utpräglade kilbossor.

Kieffer har rejäla kilbossor, likaså M & N....Passier kan också fungera.

Liknande trådar

Utrustning Herregud ! Är i sadelträsket DELUXE (igen) 😐 Hur svårt kan de va att finna en bra dressyrsadel till mig och hästen 😣 Tycker jag...
Svar
5
· Visningar
1 289
Senast: poetin
·
Utrustning Är i akut behov av ny sadel till hästen. Har några andar trådar här där jag testar två sadlar, Prestige Michel Robert(34/17 ullstoppad)...
Svar
7
· Visningar
2 642
Senast: Oknytt
·
Utrustning Hej, Vet att det finns en miljard sånahär trådar, har läst de flesta gamla men är fortfarande lite villrådig. Har kontakt med en...
Svar
6
· Visningar
2 505
Utrustning Söker lite tips på modeller som kan vara värda att titta på inför veckan då vi ska besöka sadelprovare. Då både jag och häst är ganska...
Svar
3
· Visningar
1 799
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka