Tips på övningar

T

TooFatToFly

Jag har blivit ridlärare! :crazy: Har 3 lektioner/vecka med ungar som är ganska färska och precis lärt sig rida lätt.

Skulle bli hemskt tacksam om ni ville spåna på lite övningsidéer som är roliga men ändå inte för svåra. Vi tränar mycket på ledande tygeltag, rider slalom mellan koner, volter och volt tillbaka. Men sen tryter fantasin, jag vet inte riktigt hur långt man kan gå och vad som blir för svårt.

Kom igen med alla era bra förslag! :bump:

Sv: Tips på övningar

Rida lätt så att man sitter 2 och står en och omvänt är jättebra för balansen. Det kan de nog behöva träna på. Men det borde inte vara för svårt heller.

Kanske lite balansövningar till häst?
Rida utan stigbyglar i skritt (kanske trav) röra hästens rumpa med handen, röra egna stöveln (båda sidorna). Rida med armarna sträckta rakt ut, Crawla frammåt resp bakåt. Sitta i damsadel åt båda sidorna, Kaptensvändning damsadel magen upp i vanlig sits.

Bestäm en liten banövning mha bokstäverna i ridhuset, eller använd koner.

Ex. (vet inte i vilken ordning de sitter och du tar så lång sträcka mellan varje övning som du tror eleverna behöver)
Antag att ni börjar övningen i trav Vid A sakta av till skritt vid B börja trava. Vid C gör en volt Vid D sakta av till skritt vid E gör en volt vid F börja trava. trav givetvis under lättridning. Gör den i båda varven givetvis.

Det är alltid bra att träna på ridvägar, gjorde det själv med mina elever i veckan: snett igenom, halvt igenom, volt, volt tillbaka, vända rätt upp, (serpentinbågar - lite för svårt om de är rookies).

Träna på att göra halt, banor är bra där de ska skritta, göra halt på ett visst ställe och sedan komma fram i trav etc. Bra med slalom som du redan har gjort med dem, så att de lär sig svänga och kontrollera hästen, inte det lättaste när man är nybörjare :)

Jupp, nu tog min fantasi slut :D

Tack så mycket för alla bra förslag.

Mera, mera! ;)

ha lite bommar å trava över och mellan tex....de tyckte man va roligt när man va i den åldern.......

Ja och hästarna tycker det är alldeles för roligt för att det inte ska bli kalabalik. :D

Passa på att öva eleverna i broms, start och sväng, förhållning och eftergift, så mycket det bara går. Om de är tillräckligt få har jag haft dem på bara halva fyrkanten så att inte hästarna hinner få upp så mycket fart, långsidorna brukar locka till det. Sedan lägger jag in någon aktivitet på långsidorna, volt, halt eller serpentiner. Mycket avbrott och igångsättningar så att jag ser till att hästarna är aktiverade hela tiden och inte hittar på egna saker. Bonusen är att sedan när eleverna blir säkrare i sadeln så har de hunnit bli mycket duktiga i själva manövreringen av hästarna och det tycker jag överlag att ridskoleryttare är (mycket!) dåliga på! (Dessutom innebär det inte sällan att ponnyerna faktiskt jobbar i form utan att ryttaren har gjort något för att åstadkomma det...) Lycka till!

På min ridskola kör man ganska mycket med långa tyglar för att man inte ska hålla balansen i hästens mun. Du skulle kanske kunna (om hästarna inte är helt galna) trava på lång tygel. Om dom ska trava över bommar kan dom titta upp när dom travar över bommarna. Jag har själv gjort det och tycker det är jättenyttigt!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Har haft hund hela mitt liv, uppväxt med golden retriver, sen dvärgpudel, flyttade hemifrån och skaffade en labrador/bordercollie...
2
Svar
39
· Visningar
4 958
Senast: Milosari
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är inne på första semesterveckan av fyra, och jag känner mig mest förvirrad. Det handlar om en jagande känsla av att det finns så...
Svar
0
· Visningar
869
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok ;) :laugh: Jag har ganska länge längtat efter att ta det mer lugnt, vara mer obokad och vara hemma mer. Jag har tappat lusten att åka...
Svar
5
· Visningar
2 357
Senast: Sirap
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har faktiskt funderat över hur mycket värde jag har av att dokumentera mina ridlektioner här på bloggen. Ska jag verkligen fortsätta...
Svar
0
· Visningar
465

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka