Tips på övningar till mycket osäker ryttare!

Bejja

Trådstartare
Hej!
Jag har precis börjat träna en väldigt talangfull tjej på 11 år som lånar en ponny i mitt stall. Annars rider hon på ridskola, men eftersom vi har en gemensam vän som precis har köpt en ny ponny till sin dotter får 11 åringen rida honom. Ponnyn är en välutbildad C ponny (New forest) på 16 år som har tävlat mycket i både hoppning och dressyr.

Nu till problemet! Det är så att av någon anledning så är 11 åringen väldigt osäker på denna ponny, även fast det inte har hänt något. Hon föredrar när jag eller hennes mamma springer med henne med hästen i lina, men så fort hon vågar rida själv och det går bra (som det i princip alltid gör) så skiner hon upp och bli jätteglad! Dock krävs det mycket övertalning varje gång.

Jag skulle bara vilja ha tips på övningar vi kan göra för att öka hennes självkänsla och få henne att känna att hon har kontroll på hästen, det verkar som om hon är rädd att han ska sticka iväg med henne eller få ett "tokryck" så hon mister kontrollen.

Tack på förhand!

Sv: Tips på övningar till mycket osäker ryttare!

Jag har haft en sådan tjej, också elva år. Det fungerade allra bäst på inhägnat område (ex hage, ridhus), där kände hon sig trygg nog att våga rida själv. I början fick jag gå med på våra skogsturer och hålla grimskaft men eftersom jag mer än gärna motionerar så var det inga problem för mig :D Efter några månader hade hon självförtroende nog att skritta ensam och sen gick det av bara farten, ytterligare en kort tid senare galopperade hon självmant ute - i lugn kontrollerad galopp då :D

Liknande trådar

Träning Hej. Jag har precis köpt en ponny som är överviktig. Kanske till och med lite fet. Och har inte full kondition då han blivit mycket...
2
Svar
21
· Visningar
5 782
Senast: em-pirre
·
Hästhantering Hej. Jag har en supertrevlig 2,5 åring hemma som jag haft i ca 2 veckor. Han kom direkt från bete när jag fick honom och har varit...
Svar
17
· Visningar
5 473
Senast: tara
·
Hästmänniskan Hej, nu är det så att jag äntligen efter 10 års längtan ska få skaffa en egen häst. Jag är såklart jätteglad och extremt tacksam för att...
Svar
10
· Visningar
2 314
Senast: Beeboppe
·
Ridning Hej vet inte vilken tråd eller vart jag skulle skriva det här. Och ursäkta kan bli långt. Men jag har en brorsdotter på 8 år och hon...
Svar
2
· Visningar
607
Senast: Neia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama