Tips på övningar för stel häst

  • Ridning
  • Trådstartare Trådstartare Camillaocompany
  • Startdatum Startdatum
C

Camillaocompany

Mitt 13 åriga varmblodssto fick problem med ryggen och sattes på en tre månaders vila. Nu när jag ska starta upp henne igen behöver jag tips på övningar som är lämpliga. Inget för avancerat då hon inte är skolad.

Vad tror ni kan det vara en god ide att börja rida utan sadel?
 
Sv: Tips på övningar för stel häst

Vad fick hon för problem med ryggen?

Min travare (startar fortfarande på travet), är under utbildning och honom klättrar jag mycket med, dvs vi skrittar i branta backar, rider zick-zack i skogen mellan träd över stockar, stenar osv. Verkligen helt offroad och det har gett honom otroligt mkt, han har blivit mkt smidig och mjuk. Han har jag som mål att under varje tur att han ska söka sig nedåt och jobba rätt med sin kropp.

Så mitt tips är, rid ut i skogen, var inte rädd för att vika av från stigen.
 
Sv: Tips på övningar för stel häst

Hur menar du med inte skolad?
Utöver longreining eller tömkörning över höga bommar o i öppna/sluta tycker jag uppsuttet skrittjobb är fantastiskt.
Värm långsamt upp, först lång tygel sedan korta upp o känna stödet i handen, böj o ställ, flytta några steg o håll på så första 20 min, gå över o kräv mer med ex 10m öppna, liten volt, 10m sluta, liten volt, 5 steg skänkelvikning, höga bommar, skänklevikning för andra skänkeln etc Hästarna blir jättemjuka o fina.

Är hästen mkt seg o stel kan det vara skönt för den att jogga igång först i trav o galopp i lite eget tempo så den får frusta ut o komma igång i kroppen.
 
Sv: Tips på övningar för stel häst

Jag rekomenderar att du börjar med Lång Tygel, eller Long reining som det heter på engelska.
Det bygger upp hästens ryggmuskler, gör hästen lösgjord och hjälper den att bära sig rätt utan ryttare på ryggen. Perfekt för hästar som ska sättas igång! Dessutom behöver inte hästen va utbildad innan, utan man kan börja helt från noll.
 
Sv: Tips på övningar för stel häst

Eftersom hästen haft problem med ryggen och därav fått vila hade jag inte valt att sätta mig i sadeln alls i början utan istället börjat bygga upp ryggmusklerna från marken, därefter skrittat uterundor i rask takt (typ "powerwalk") på lång tygel - ett riktigt bra tips för att bygga muskler!

Absolut inte barbacka i början, med sadeln fördelas trycket :-)
 

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 126
Senast: Anna-Bella
·
Ridning Och jag har ingen aning om vad jag ska leta efter. Jag behöver en som kan stå en vecka eller tre utan att göra skolor ovan mark när vi...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 882
Senast: Ramona
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 086
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp