Tips på övningar för å få stopp på hästen?

Newbee

Trådstartare
ska börja med att det är inte jag och den hästen jag rider det handlar om utan mitt ridsällskap.

Det är nsv bruks ca 15 år, ej utbildad utan skogsmulle riden. Lyssnar bra på rösten.
När vi är ute och rider och ska trava och galoppera så vill hon inte alls lyssna och stanna/vända utan går ned i diket och galopperar iväg om så behövs för att få sin vilja fram. Går ofta på och man får hålla emot hela tiden, släpper man lite så ökar hon på. Hade hon fått bestämma kunde hon galopperat hela turen. Har haft kimblewick rakstång med tungfrihet och nu har hon pessoa men hon lyssnar inte bra ändå, bättre än på kimblewick dock. Förstår att det även är ryttaren som spelar roll i det hela. Har ni några tips och erfarenheter? Några bra övningar?

Tacksam för alla svar!
 
Säger samma sak som föregående. Börja träna dressyr. Skritt halt skritt halt osv osv. Jag har samma problem med min häst och efter mycket träning både till fots och uppsuttet så börjar vi nu komma till en punkt där trav inte betyder okontrollerat fyrsprång.
Tänk på att varje gång hästen sticker på det här sättet så befästs beteendet lite mer så ge den inte möjligheten att sticka igen utan träna i skritt tills det fungerar och öka sen långsamt till trav skritt trav skritt halt trav skritt trav halt osv. I början rör det sig kanske om 3 travsteg innan ni saktar av så den inte hinner tagga till. En tränare är att rekomendera.
Vilket bett ni stoppar in i munnen på den hjälper er troligen inte att lösa problemet eftersom problemet är att den skiter i ryttaren.
 
Min häst var sådär förut, skulle bara springa springa! Jag har tränat en hel del lydnad.
Till en början gjorde jag helt enkelt så att jag bara skrittade, varenda gång hästen taktade/började trava så så gjorde jag halt. Tillslut insåg hästen att det inte var någon ide att försöka springa iväg, det var ju jättetråkigt att behöva stanna hela tiden :rofl: Men det är viktigt att man är med och gör halt direkt det känns som hästen ska dra iväg, så det inte hinner bli en "dragkamp".
Det är även bra att sysselsätta hästen, flytta för skänkeln fram och tillbaka på vägen, göra lite serpentiner osv, då tänker den på annat :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 556
Senast: Freazer
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 658
Senast: AbCdE
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 182
Senast: SkorpSmulan
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 604
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp