tips på muskelsättning/träning

olivat

Trådstartare
Jag behöver lite råd. Jag har precis börjat träna en 11årig häst från marken då han inte är inriden och bara gått i hagen i många år hos förra ägaren. kondisen är så klart inget vidare, han behöver musklas runt om. Tips på schema att följa? Tömkörning går inte än, men longering, promenader osv går jätte bra med utrustning. Tips tankar och råd??

Inom klassisk/akademisk dressyr finns mycket att lära om markarbete. Du kan t.ex. googla på Marike de Jong. Se upp så att det inte blir för mycket böjda spår bara - jag hade varvat med rejäla skogspromenader helst i kuperad terräng. Och satsa på att få igång tömkörningen, det är superbra. I övrigt kan man gärna longera över bommar, det hjälper ofta hästen att hitta en lägre form. Dock longerar jag max en gång per vecka och inte mer än 20 minuter. Jag har själv en ganska oriden elvaåring som jag mest jobbar från marken och behandlar som en bebis:grin:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 317
Senast: lirco11
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
931
Senast: Fiorano
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 981
Senast: Sesca
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 542
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar