tips på klippmaskin

bigganl

Trådstartare
Undrar om ni har något bra tips på klippmaskin.
Den ska vara ganska liten och lätt och relativt tystgående. Det gör ingenting om det har ganska smal klippbredd, bara den klipper bra. Ska vara till häst som spårklipps, har tät och lång vinterpäls, men alltså inte till mycket klippning.
Jag provade en maskin från Hööks igår, men det var väldigt tung att jobba med (har ont i handlederna) och det hade ett ljud som inte var av denna värld. (Vi fick skrika för att kunna övverrösta den och min häst som brukar njuta av klippning var väldigt orolig).
Funderar på om det finns någon bra hundklippare? Hundar kan ju ha väldigt mycket päls också och jag antar att modellerna till hundar är mindre och lättare. Den får gärna vara batteridriven, men det är inget krav. Inte alltför dyr heller för jag klipper bara en gång på hösten så den blir inte mycket använd.
Vad tror ni? Finns något som kan passa in på detta?
 
Sv: tips på klippmaskin

Har letat lite på nätet och hittar en som verkar passa in. En Moser 1245. Någon som har erfarenhet av denna?
 
Sv: tips på klippmaskin

Jag har klippt med en moser hundtrim maskin o på min funka de bra.
Tog lång tid bara men den låter inte så mycket.
 
Sv: tips på klippmaskin

Den jag tittade på ska vara till både hund och häst. Jag klipper inte så mycket så det tar inte så jättelång tid då. Vill ha en lite smidig maskin så det är lätt att klippa på svåråtkomliga ställen, runt framben, ljumsken osv. Bra att ha en smidig maskin om man behöver klippa bort päls för sårvård och liknande också.
Bra att den är tyst också.

fler som har tips eller erfarenhetet att dela med sig av?
 
Sv: tips på klippmaskin

Jag hade egentligen inte råd alls att köpa en klippmaskin men är så trött på att låna av folk, så jag chansade på en från Jula. Inte den stora utan den för hund och häst, och har helklippt båda mina stora hästar med den :D

Jag hade inga alls förväntningar men den var mycket bättre än jag trodde :laugh: Den klipper väldigt bra där pälsen inte är så tjock eller smutsig, som vilken dyr maskin som helst. Sen lite sämre där det var tjock och "fet" päls men oljade man och borstade av ofta gick det också bra.
Sen tar det ju lite längre tid än vanligt då den inte är så stor, men det kan jag stå ut med när jag bara har två hästar.

Tyvärr räckte skären bara till nästan båda hästarna, när jag kom till sista sidan på andra hästen och bara hade lite på rumpan kvar gick det inte mer, så det får jag ta med en annan sax :p
Men klart över förväntan för det priset ändå!
 
Sv: tips på klippmaskin

Får kolla in den. Trodde de bara hade en och den ska visst vara likadan som den på Hööks (som jag lånade). En mindre modell låter trevligare. Kan man slipa om skären eller behöver man köpa nya?
 
Sv: tips på klippmaskin

Har fått korn på en som ska vara både till hund och häst av märket Wahl. Någon som känner till det?
 
Sv: tips på klippmaskin

Ermila Bellissima klipper jag både kropp och "fintrimmar" med på de som inte gillar att bli klippta med den stora. Den klipper nästan bättre än DeLavalen tror jag. Har inte slipat skären till den, men köpt nya och dom går på 475 tror jag, och själva maskinen på runt 2000. Värd varenda krona :)
 
Sv: tips på klippmaskin

Moser eller Oster är ju dom bästa klippmaskinerna, 1245:an är väl en hundklippare, kan bli tufft om hästen har mycket päls. Man sliter ju mycket på motorerna på klippmaskinerna om det blir för mycket. Jag skulle satsa på en ordentlig begagnad bra häst/kreaturs maskin istället.
 
Sv: tips på klippmaskin

KL
Har köpt den Wahl-maskin jag skrev om. (till både hund och häst) Den har inte kommit än, men jag hoppas den ska fungera bra.
Vissa menar att klippmaskiner anpassade åt hundar skulle vara sämre, men varför egentligen? Många hundraser har både längre och tjockare päls än en häst och funkar de på dem borde de kunna användas för att delklippa även en häst tycker jag. Eftsom jag vill ha en lite maskin passar inte de stora tunga kreatursmaskinerna heller. Jag hoppas denna ska bli bra. Jag får väl rapportera hur det går när jag provat den.
 
Sv: tips på klippmaskin

Har bara provat maskinen lite när den kom igår. Hästen kom in från hagen rejält smutsig och det hade regnat, så jag provade bara lite i ljumsken och under magen där den andra maskinen lämnade hopplösa tussar och det såg allmänt risigt ut. Den klippte lätt bort tussarna och jag putsade en kant hur smidigt som helst. Den är dessutom väldigt tyst och är lätt samt ligger fint i handen. Jag tror jag gjort ett bra köp. Ikväll hoppas jag kunna schamponera hästen så jag kan klippa mera sedan.
 
Sv: tips på klippmaskin

Nu har jag klippt mera med maskinen. Den skär som en varm kniv i smör. Hur smidigt och lätt som helst. Jag är supernöjd!!
 
Sv: tips på klippmaskin

Har en andis. Mycket tystgående och med två hastigheter, så jag ta det lite långsammare läget vid öronen. Kusarna står som ljus. Köpte till ett lite bredare blad än org, tar väl lite tid att klippa, men det beror nog mer på mig som inte är så duktig. Väger inte så mycket heller, så bra för användaren, sladd dock, batteri gör ju dem tyngre.
Är lite sent ute ser jag....
 
Ja jag är nöjd med den. Den fungerar fint. Jag har visserligen häst med björnpäls, men jag helklipper inte utan spårklipper. Den är ju rätt så smal så att helklippa med den tar nog väldigt lång tid. :)
Den kan användas både med och utan sladd.
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Snart är det vår, och med våren kommer gräsklippningen igång. Vi hade en robot förra året, men den orkade inte med hela gräsmattan. Vi...
2
Svar
20
· Visningar
1 221
Senast: sthu
·
Utrustning Jag letar en sladdlös tyst klippmaskin till min häst. Det har tagit en stunds träning innan han har tyckt att det är ok att bli klippt...
2
Svar
21
· Visningar
1 819
Senast: mysboll
·
Utrustning Nu gav våran klippmaskin från Jula upp mitt under en klippning. Så därför måste en ny införskaffas. Har ni tips på någon bra modell...
Svar
14
· Visningar
1 113
Senast: Bri
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2
Svar
30
· Visningar
3 003

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025

Hästrelaterat

  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17
  • Foderstat till islandshäst, åring

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp