Tips på klippmaskin/trimmer

Bison

Trådstartare
Jag har aldrig klippt eller trimmat hund o har ingen aning om vad jag ska köpa för maskin.
Har en pekeblandning med rejäla plymer bakom fram o bakben, nu under vinter har de blivit jättetråkiga av allt salt, han har alltid haft bra lättborstad päls men nu är den ullig tovar sig direkt o allt fastnar. Han blir tydligt besvärad av att halm, pinnar o löv fastnar i pälsen, för att inte tala om all lera. Så nu har jag klippt ner honom med sax, mkt gladare hund o både badning o bortstning går så mkt vättre :) Men snyggt är det inte så jag vill ha en maskin till fortsatt klippning o får att jämna till honom nu. Han ska inte bli kal utan ha iaf ngn cm kvar är tanken.
Vad ska jag köpa?

Sv: Tips på klippmaskin/trimmer

Har själv en gammal Oster 5 som jag haft i alla fall i 15 år (köpte den dessutom begagnad!) och den går som en klocka!
Jag försöker iof att sköta den bra och rengöra och smörja den ordentligt efter varje klippning.
Har även en decinficerande smörjspray som jag sprayar den med flera ggr under var klippning.

Nu har jag ju inte någon päls-ras som klipps varje vecka/månad utan klipper egna och andras hundar 8-10 ggr/år

/Swat

Vi har en dvärgpudel som måste trimmas då och då. Vi använder oss då av en MOSER, som har olika lägen att ställa in beroende på längd man vill ha. Den är väldigt bra :)

Jag har som Swat,en gammal Oster,är nog från stenåldern,men funkar fint.

Smörjer och slipar skär,sen tuffar den vidare som en ny maskin.

Har HÖRT att de nyare Oster-maskinerna är sämre,så OM det stämmer,så kanske du ska försöka jaga en begagnad?
För maskinerna håller!

Nu har jag tittat lite på nätet. Oster ser ju rejäla ut, men stora? Eller?
Jag vill ha en ganska liten maskin, korta ben på hunden o mycket finlir.

Jag klipper dvärg eller mellanpudel och jag har en Golden Oster. Visst är den lite stor men inte klumpig. den funkar fint:laugh:
jag köpte min för 1-2 år sedan

Jag har en Oster Power Max till mina kineser, just nu kör jag med den överallt men hade önskat mig en lite nättare maskin till ansiktet, har en Wella Contura som jag tyckte var bra men nu när batteriet börjar ta slut i den så funderar jag på en Aesculap Isis istället.

Jag har ju bara finlir på huvud och tassar ;) resten är långa "raksträckor"!

Hur som helst så upplever jag inte maskinen som varken tung eller klumpig och med tass-skär så klipper jag ju ur tassarna lika lätt med denna maskin som med en liten.

Min begränsade erfarenhet av sladdlösa små maskiner är att de snabbt tappar effekt och blir "trötta".

/Swat

jag är en usel klippare helt klart. Drog av magen med min mooser hästklippare blev helt okej. Men resten :crazy: hunden trivs iaf bra som korthårig men fy vad ful han är. Men det får bli att lämna in honom hos ett proffs när det har vuxit ut en bit....

En Moser rex räcker långt och den är lättar att hantera en en Oster jag har båda två men föredrar Moser om det inte är en stor hund jag ska klippa.

Ha ha ha!! Du kan vara HELT lugn! ;)

Nästan alla "hemma klippta" hundar ser ut lite som skabbrävar tills man lärt sej!

Själv klipper jag min stora med 10-skäret på sommaren = nakenfis!
Efter 2 veckor ser hon fantastiskt ut och känns som sammet att klappa på.

Ett litet stickspår är ju att du även bör köpa en effilerings-sax och en bra "vanlig" sax. Så kan du snygga till allt för skarpa kanter, tassar, öronkanter osv.

/Swat

Men du,det är inget att vara ledsen för!

Alla måste nån gång börja klippa,annars lär man sig aldrig!
Det växer ut,och sen är det bara på det igen!

Till slut ser man lite på hundens kropp hur man ska klippa!

När jag klippte mina 1a riesen,var på stenåldern,men för så där 26 år sen,då gömde jag dom i sopsäckar i början nästan,huvudena såg helt groteska ut,och var fanns dom snygga linjerna vid mustasch/ögonbryn..Håret på bröstkorgen var helt jämnrakt,dom såg helt feta ut..
Haha

Men man lär sig av sina misstag,och dom måste göras!

Klipp på du

Liknande trådar

Hundhälsa Har tänkt att skaffa en klippmaskin till min hund som måste hållas korthårig pga att pälsen tovar så otroligt mkt:/ Har klippt med sax...
Svar
8
· Visningar
2 445

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka