tips på hundfoder med få eller inga spannmål till rimligt pris

hjarterdam

Trådstartare
Har problem med min unghund som blir lös i magen. Provat acana, standardt och nu canidae all life stages. Tror jag den heter. Och han har varit ojämn i magen. Dock fått matlusten tillbaka. Mindre fisig på canidae men diarré var och varannan dag.
Blev tipsade om arion och fick provpåsar - det tyckte han var gott.
Har flera hundar så alla äter samma.
Har ni några tips? Har alltid fasat in nya fodret långsamt. Färskfoder går bort p.g.a frysen

Sv: tips på hundfoder med få eller inga spannmål till rimligt pris

Behöver inte vara spannmål hunden reagerar på, det kan t ex vara fettet (bukspottkörteln som krånglar etc). Hur ser avföringen ut i färg? Ett foder med lite fett, lite fibrer samt skonsamma råvaror kan vara värt att testa, t ex Healthy Paws http://www.strandarna.se/healthypaws/hpa.php

Standardt: Fisig men annars relativt bra - dock hård i magen. Brunt.
Acana: Fisig, Lös och grönaktigt.
Canidae: lite ljusare gulbrunt bajs och lös ett par gånger i veckan. Inga fisar this far!

Svårt också å veta om det är maten som är "problemet" Han är en jävel på att dricka skit/dikes vatten och plocka hästskit om jag inte hinner med och annat äckel.

Senast ändrad:

Om du misstänker foderproblem kanske det kan vara värt att testa ett veterinärfoder som är helt allergifritt, och sedan efter 8 v börja testa att lägga till olika proteiner och se hur det funkar?

Av min erfarenhet så innehåller många veterinärfoder typ bara spannmål.. och protein.. typ från fjädrar? Inte så påläst på det mest vad jag hört.

Men han ska få äta canidae, en stund till så magen får en chans att stabilisera sig. Vill inte byta ofta heller..

Allergifoder är kanske inte de bästa rent innehållsmässigt, men ett foder med sämre ingredienser är det helt klart värt tycker jag för att utreda så att hunden kan få må bra.

Kan du inte köpa lite i taget eller skaffa en liten frysbox?

Vår hund blev helt ändrad när vi bytte till färskfoder. Hade dålig matlust, alltid lite lös i.magen, fes något fruktansvärt.
Nu är magen stabil, fiser aldrig, äter bra och han är lätt att hålla i perfekt hull.

Veterinärfoder för allergihundar är behandlat så att samtliga produkter ska vara "omöjliga" att bli allergisk mot. Så på så vis borde det inte spela någon roll om det är spannmål i.

Det är bättre att göra en riktig allergiutredning direkt, istället för att kladda runt med olika foderblandningar, det blir omöjligt att hitta rätt då.

Men fjädrar? Det är nog någon "urban legend", skulle tro att det skulle vara en sjukt kostsam process att utvinna protein ur fjädrar, om de ens innehåller protein? Undrar om inte de mest består av sånt våra naglar är gjorda av?

Kan du inte köpa lite i taget eller skaffa en liten frysbox?

Vår hund blev helt ändrad när vi bytte till färskfoder. Hade dålig matlust, alltid lite lös i.magen, fes något fruktansvärt.
Nu är magen stabil, fiser aldrig, äter bra och han är lätt att hålla i perfekt hull.

Jag har två, snart tre, hundar så det går inte. Dessutom får jag räkna med endel fisande när jag blandar i vom og hundemat men dom tycker det är såå gott så därför lyxar jag till det ibland.

Till er andra; Jag ska se om jag hittar något liknande som Druvan föreslog.
Somsagt får alla samma mat för att det inte ska bli spring mellan matskålarna. Förutom nu valpen som kommer då men den äter ju fler gånger så då får man ändå vakta.

Jag ger high-energy till min vovve, det är spannmålsfritt. Kostar 470 kr för 12 eller 14 kg.

Har tittat på de foderna men hittar att de har majs i sig?
Vad jag har förstått är majs ett väldigt dåligt spannmål?

Jag har med provat en del foder då min hund oxå vart dålig i magen, men så provade jag Carrier lamm och ris och han har blivit bra i magen. Han kliade även sig lite i ljumskarna innan, men även det har försvunnit. Fodret har ju ris först i innehållsförteckningen, men så länge det funkar tänker då inte jag byta, det är även till ett bra pris! :)

Förlåt, fodret är vetefritt, inte helt spannmålsfritt! Spannmål är inte speciellt bra nej, utan är mest till för utfyllnad. Dock så äter han detta foder med bra aptit oc har fått en mycket finare kropp av det så jag är rätt nöjd ändå.

Jag köpte för någon vecka sedan hem Naturea i två olika varianter (puppy och den med fisk). Spannmålsfritt och har inte åkt världen runt. Kanske något att prova?

Men jag tycker att det låter som om din hund har något annat problem, det är suspekt att han skulle bajsa så löst och fisa så mycket på alla de fodrena du testat. Kanske dags för en kur med dietmat för magen och tillskott som främjar mstdmältningen och stabiliserar tarmfloran? Sedan när magen blivit bra kan du gå över på något nytt foder. Blir det inte bra är det veterinär som gäller.

Det behöver inte vara spannmål som din hund inte tål. Det är oftare högt protein- och fettinnehåll som orsakar dålig mage hos hundar. Pröva att ge din hund krossade/malda psylliumfrön på maten en period och se om det bättrar sig. Jag ger dessutom mina hundar havregrynsgröt när de är magsjuka. Det är mycket zink i havre, vilket är bra för slemhinnan.

Svar till alla; Tack för tipsen! Jag tror inte han är allergisk mot något men vill att mina hundar ska ha ett köttrikt foder med så få spannmål som möjligt av ren princip :)
Acana funkade inte heller på min stenmagade blandis som också sket löst och grönt. Det är inte säkert heller det är maten över huvudtaget. Som stallhund äter han både hö och skit när mammas ögon inte ser.. Och gärna dricker ur skitpölar och vattenpölar.. Men på Canidae är han inte fisig ö.h. dock något lös emellanåt..

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka