Så ingen stam är en orsak att inte avla på då?? Så du menar att stammen är så pass viktig att stoets egna egenskaper inte kan överväga stammen?
Har jag aldrig påstått.Men nu var de egenskaper hon tog upp inget vidare.Självklart kan en lysande individ vara värd attavla på även utan stam.
Jisses då är jag helt ute och far som avlar på ett sto utan stam men som dock har meriter i svår klass
Tycker jag inte o har aldrig påstått heller. Då har ju stoet bevisat att hon är något att avla på eller hur.Jag blev jättebesviken att Top og the Hill inte kom till bruksprovet. Hans mor har okänd härstammning men meriter i svår klass. Han var jättefin på rådgivande.
Sedan är det väl bra att man är medveten om hästen negativa sidor om man skall avla. Det är ju det man vill förstärka!
Knappast förstärka men förbättra. Man vill väl inte förstärka en dålig egenskap eller hur. Självklart ska man vara medveten om stoets dåliga sidor o försöka förbättra dem.Men nu var det ju bara negtiva sidor som kom upp o inget positivt alls o då lät det inte som någon man tänker"wow den avlar vi på, den kan tillföra något".
Varför måste man redogöra för de positiva egenskaper eller meriter om man ber om råd till hingst här på buke??
Kanske för att folk ska kunna komma med seriösa svar. Varför lägga tid o energi på att ge råd på något som låter som om det inte har i aveln att göra.
Skriver man alla positiva saker får man kommentarer om att man bara är blåögd!