Tips på hingstar.

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Shopgirl
  • Startdatum Startdatum
S

Shopgirl

Skulle vilja ha lite tips på hingstar. Sto ca 170 cm, har ingen stam men ser ut att ha mkt fbl. Långa ben,tyvärr veka kotor,nätt huvud, kan ha lite hett humör. Hon har ingen vidare gång, så en hingst med mkt gång, gärna då en dressyrhingst, hög ridbarhet, smidig och smäcker, stabilt huvud.
Kan någon komma med några förslag på vad man kan titta på vore jag glad.:D
Vill gärna ha svenska linjer men inget måste.
Tackar vänligast!:bow:

Sv: Tips på hingstar.

Av den enkla anledningen att alla ston behöver inte in i avelsboxen.

Ingen stam, inga meriter o flera icke önskvärda egenskaper, dålig gång, hur hoppar hon? Hon skrev inte en enda positiv sak om hästen förutom att hon hade ett nätt huvud....vilket knappast berättigar att avla på den. Utan stam har man ingen aning vad som kan komma. Billigare att köpa ett välstammat föl o dessutom bättre möjligheter att få det man vill ha i slutänden.

Jag ber om ursäkt för inta ta upp några bra sidor men det hade kunnat kommenterats istället. Hon rör sig bra men har inte nån jättebra gång, hon är högrest och har välansatt hals. korrekt byggd annars i kropp utom kotorna. Okej teknik i hoppning.
Avkomma är för eget bruk.

Jag ber om ursäkt för inta ta upp några bra sidor men det hade kunnat kommenterats istället. Hon rör sig bra men har inte nån jättebra gång, hon är högrest och har välansatt hals. korrekt byggd annars i kropp utom kotorna. Okej teknik i hoppning.
Avkomma är för eget bruk.

Jag tycker det kan vara ok att avla ändå på ditt sto eftersom det är till eget bruk. Men det gynnar ju inte hingsten att där inte är någon härstamning på ditt sto. Men du har ju lika stor rätt i att avla på vilken hingst du vill.....
Frågan är bara hur mycket pengar du vill lägga?? Där är ju billigare och dyrare... Men eftersom du vet lite om ditt sto (ingen härstamning) så hade jag satsat på en bättre hingst för att hoppas på en bra avkomma...
Du ville ha mer gång, då tycker jag du kan titta på Biggles som ger både hopp och gång:).
Annars finns där ju Chirlon som också är en dubbel talang;). Dessa två hingstar står på Tullstorp.

Av den enkla anledningen att alla ston behöver inte in i avelsboxen.

Ingen stam, inga meriter o flera icke önskvärda egenskaper, dålig gång, hur hoppar hon? Hon skrev inte en enda positiv sak om hästen förutom att hon hade ett nätt huvud....vilket knappast berättigar att avla på den. Utan stam har man ingen aning vad som kan komma. Billigare att köpa ett välstammat föl o dessutom bättre möjligheter att få det man vill ha i slutänden.

Så ingen stam är en orsak att inte avla på då?? Så du menar att stammen är så pass viktig att stoets egna egenskaper inte kan överväga stammen?

Jisses då är jag helt ute och far som avlar på ett sto utan stam men som dock har meriter i svår klass :crazy:

Sedan är det väl bra att man är medveten om hästen negativa sidor om man skall avla. Det är ju det man vill förstärka!

Varför måste man redogöra för de positiva egenskaper eller meriter om man ber om råd till hingst här på buke??

Skriver man alla positiva saker får man kommentarer om att man bara är blåögd!

För att råda så hade jag tittat på dubbeltalangerna som Nobel eller Ludwigs Champion

Svenska hingstar med gång och bra temprament är väl både Rambo och Nactus.

Så ingen stam är en orsak att inte avla på då?? Så du menar att stammen är så pass viktig att stoets egna egenskaper inte kan överväga stammen?
Har jag aldrig påstått.Men nu var de egenskaper hon tog upp inget vidare.Självklart kan en lysande individ vara värd attavla på även utan stam.

Jisses då är jag helt ute och far som avlar på ett sto utan stam men som dock har meriter i svår klass :crazy:
Tycker jag inte o har aldrig påstått heller. Då har ju stoet bevisat att hon är något att avla på eller hur.Jag blev jättebesviken att Top og the Hill inte kom till bruksprovet. Hans mor har okänd härstammning men meriter i svår klass. Han var jättefin på rådgivande.

Sedan är det väl bra att man är medveten om hästen negativa sidor om man skall avla. Det är ju det man vill förstärka!
Knappast förstärka men förbättra. Man vill väl inte förstärka en dålig egenskap eller hur;). Självklart ska man vara medveten om stoets dåliga sidor o försöka förbättra dem.Men nu var det ju bara negtiva sidor som kom upp o inget positivt alls o då lät det inte som någon man tänker"wow den avlar vi på, den kan tillföra något".

Varför måste man redogöra för de positiva egenskaper eller meriter om man ber om råd till hingst här på buke??
Kanske för att folk ska kunna komma med seriösa svar. Varför lägga tid o energi på att ge råd på något som låter som om det inte har i aveln att göra.

Vet inte vilka svar du fått, men det har jag aldrig upplevt.
Alla hästar har något som är bra o något som är dåligt.
Det finns alltid saker att förbättra o saker man absolut inte vill förstärka.
För att få bästa svar behövs så mycket fakta som möjligt om stoet.

Fast såna kommentarer om att du skulle vara blåögd säger väl mer om den som tycker det än om dig som uppfödare?

Avel handlar ju inte enbart om att avla bort olika negativa egenskaper, utan handlar kanske ännu mer om att förstärka det som redan är bra hos stoet. ;) Därför så bör dem positiva egenskaperna alltid ingå precis som dem negativa om man rådfrågar om olika hingstval till ett sto.

Fast såna kommentarer om att du skulle vara blåögd säger väl mer om den som tycker det än om dig som uppfödare?

Nu har jag ju själv inte skrivit så utan mer att här på buke är det så ;)

Avel handlar ju inte enbart om att avla bort olika negativa egenskaper, utan handlar kanske ännu mer om att förstärka det som redan är bra hos stoet. ;) Därför så bör dem positiva egenskaperna alltid ingå precis som dem negativa om man rådfrågar om olika hingstval till ett sto.

Läs igen, jag skrev att det är bra att man är medveten om hästens negativa egenskaper.

Här på buke så är folk väldigt duktiga på att gå på som ångvältar så fort någon skriver något som inte ligger inom ramen, om du förstår vad jag menar?

Nu har jag ju själv inte skrivit så utan mer att här på buke är det så ;)
Jaha då förstår jag.

Här på buke så är folk väldigt duktiga på att gå på som ångvältar så fort någon skriver något som inte ligger inom ramen, om du förstår vad jag menar?
Jag förstår vad du menar.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
542
Senast: Roheryn
·
Avel Hej, hoppas få att få lite bra tips och råd här. Jag har ett D-ponnysto som jag vill använda för att få fram en liten storhästavkomma...
Svar
9
· Visningar
1 550
Senast: sorbifolia
·
Avel Efter trettioelva muskelskador så börjar jag tröttna. Till våren tänkte jag ha en hingst redo, ifall att. :meh: helt ärligt, jag har...
2
Svar
35
· Visningar
5 491
Senast: Unafraid
·
Avel Hej! Skulle jag kunna få lite råd angående val av hingst? Är heeeelt ny på detta med avel och det är ju bokstavligen en djungel...
Svar
12
· Visningar
2 349

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka