tips på havrefritt foder och priser på dessa

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Lina_kj
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 1 147
L

Lina_kj

nu när foderpriserna skjuter i höjden skulle jag villa ha tips på havrefria foder å priser på dessa...så man kan, eventuellt, spara ett par slantar...

Sv: tips på havrefritt foder och priser på dessa

nu när foderpriserna skjuter i höjden skulle jag villa ha tips på havrefria foder å priser på dessa...så man kan, eventuellt, spara ett par slantar...

Vilka näringsvärden söker du?

Men för att rabbla några vanliga, och priserna på de jag själv köper just nu:
Korn
Hö/silage
Betfor
Lusern (Krafft: ~6:-/kg, 105 g smrp, 8,5 Mj, 12 g Ca, 2,8 g P/kg foder)
Soja
Majs

Och så alla mineralfoder, såklart. :) (Krafft Miner Vit: ~18:-/kg 55 g Ca, 65 g P/kg foder)

Senast ändrad:

kornkross 110 kr för 30 kg
rehab 219 kr för 25 kg (färdigfoder)
betfor 119 kr för 25 kg
lusern 155 kr för 25 kg (grovfoder)
mineraler/vitaminer 210 kr för 10 kg
foderjäst 300 kr för 30 kg
b-vitamin 82 kr för 1 liter
bakjäst 1,50 per paket

Detta är de foder jag använt mig av,
så vad annat kostar vet jag inte.
Om man inte använder ett färdigfoder som innehåller "allt",
så får man räkna med att lägga till vitaminer/mineraler etc.

Hestekraft extra, 25 kg, 185:-. Färdigfoder, ej pelletterat.
Mustang havrefri, pellets. 25 kg 120:- (men det var nog extrapris, köpte innan jul)

Om man inte använder ett färdigfoder som innehåller "allt",
så får man räkna med att lägga till vitaminer/mineraler etc.

Inte ens ett färdigfoder är en garanti för att foderstaten är i balans, det beror på höets värden, hästens behov och givans storlek. Ofta anger ju tillverkarna att man ska ge X antal kg av fodret, ger man mindre är det inte säkert att man får med "allt". Och hur många hästar behöver flera kg kraftfoder?

vi har dunder bra värden på både hö och hösilaget i år :) så man behöver bara ge lite extra som krubbskrammel plus mineraler så klart. efter som hästarna för ca 1,5 kg kraftfoder om dagen så vill jag bara ha lite koll så man kan spara några kronor

har bland annat granngårdens havrefria müsli 125:- mina älskar det

vi har dunder bra värden på både hö och hösilaget i år :) så man behöver bara ge lite extra som krubbskrammel plus mineraler så klart. efter som hästarna för ca 1,5 kg kraftfoder om dagen så vill jag bara ha lite koll så man kan spara några kronor

Men då kanske betfor är ett bra alternativ? :)
Det blir ju lite volym av det också, utan att det blir så mycket i torrvikt.

Vad ger du för mineralfoder annars? De flesta hästar äter ju glatt pelleterade mineralfoder som det är, utan att man blandar ut det i något.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom... 2
Svar
28
· Visningar
1 579
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 085
Gnägg Halloj! Jag ska snart få en häst på foder och vill egentligen bara ha massa tips och pepp haha. Är så taggad, pirrig, nervös och har så... 2
Svar
24
· Visningar
2 602
Senast: Buck
·
Utrustning Jag vet att diskussionen är uppe minst en gång om året, men erfarenheter byggs ju på för varje år och någon kanske har det optimala...
Svar
16
· Visningar
1 182
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka