Tips på hästtransport önskas!

ylvalill

Trådstartare
Jag måste byta min älskade Fautras JMS eftersom det börjar bli allt för krångligt att inte kunna köra båda hästarna på samma gång. Har därför varit på jakt efter en större Fautras (nyare begagnad) i snart ett år nu utan att få tag på någon och har därför insett att jag nog får bredda mitt sökande något om det ska bli någon ny transport. Behöver alltså tips om vad som är värt att titta på.

Mina krav är att det ska vara en rejäl och stabil kvalitetstransport som lastar en stor häst (170 cm, 600 kg) samt en maxad b-ponny utan problem. Det ska vara fronturlastning och gå att välja till sadelskåp som monteras på insidan skötardörren, eller frampå (sadelkammare i kombination med fronturlastning verkar vara omöjligt...). Vill ha en nyare transport (max 5 år) men vill helst inte betala mer än 100 000 kr. Sen får det ju gärna finnas dörrar bakom hästarna och hingstvägg också, men det är inget måste.

De transporter jag funderat på hittills är tex Ifor Williams HB506 eller 511, Umesläp A45, och givetvis, helst av allt en Fautras Provan. Någon som har några bra synpunkter kring dessa modeller, eller tips om andra som kan vara värda att kika på?
 
Jag måste byta min älskade Fautras JMS eftersom det börjar bli allt för krångligt att inte kunna köra båda hästarna på samma gång. Har därför varit på jakt efter en större Fautras (nyare begagnad) i snart ett år nu utan att få tag på någon och har därför insett att jag nog får bredda mitt sökande något om det ska bli någon ny transport. Behöver alltså tips om vad som är värt att titta på.

Mina krav är att det ska vara en rejäl och stabil kvalitetstransport som lastar en stor häst (170 cm, 600 kg) samt en maxad b-ponny utan problem. Det ska vara fronturlastning och gå att välja till sadelskåp som monteras på insidan skötardörren, eller frampå (sadelkammare i kombination med fronturlastning verkar vara omöjligt...). Vill ha en nyare transport (max 5 år) men vill helst inte betala mer än 100 000 kr. Sen får det ju gärna finnas dörrar bakom hästarna och hingstvägg också, men det är inget måste.

De transporter jag funderat på hittills är tex Ifor Williams HB506 eller 511, Umesläp A45, och givetvis, helst av allt en Fautras Provan. Någon som har några bra synpunkter kring dessa modeller, eller tips om andra som kan vara värda att kika på?


Har du kollat priserna på Fautras hemsida?Du behöver inte byta märke om du inte vill.
 
Jodå, jag har koll på priserna på Fautras och jag vet att man kan få provan i grundutförande under 100 000 kr, men plockar man på den extrautrustning som finns på kravlistan hamnar den på ca 120 000 och då börjar det kännas väl dyrt... :(
 
Jodå, jag har koll på priserna på Fautras och jag vet att man kan få provan i grundutförande under 100 000 kr, men plockar man på den extrautrustning som finns på kravlistan hamnar den på ca 120 000 och då börjar det kännas väl dyrt... :(

Front urlastning finns eller ska det vara två fram dörrar? Och ett sadelskåp kostar inte 20 000kr. Vad vill du ha för mer utrustning?
 
Ja, jag vill ha två dörrar fram, sadelskåp, vinterdäck, 2 öppningsbara fönster = drygt 20 000.
Jag har ett "gnet-konto" där jag lägger pengar som jag får ihop när jag jobbar övertid. Så småningom finns där kapital för att unna sig lite extra. Om du redan letat ett år kanske det kan vara värt att medvetet spara ihop de där 20 000 under kommande månader och få drömsläpet? Så skulle jag resonera i alla fall.

I övrigt vet jag inte mycket om släp förutom att om jag ska köpa ett blir det Ifor Williams eller Fautras. I stallet fanns ett Ifor från 93 som var finare än tre år gamla billigare vagnar.
 
Man brukar kunna få lite bättre pris än listpriset med. Så är din budget 100' och du verkligen vill ha ett Fautras så kolla vad du får för pris - och lägg till (spara ihop) de där sista pengarna.
 
  • Gilla
Reactions: Ace
Ja, jag vill ha två dörrar fram, sadelskåp, vinterdäck, 2 öppningsbara fönster = drygt 20 000.

De har ju demovagnar de byter ut i mellan åt.Har du kollat? Du kan kanske byta in din nuvarande o då blir kanske inte så stor mellan skillnad på ny? Vinterdäck har du till din nu varande transport? Passar dom till en Provan? Eller få ett bytes pris? Kolla med Fautras de är inre omöjliga. De var jätte bra när jag köpe min transport.

Det är inte många hästtransporter som har två framdörrar för urlasting fram. Har du hittat mågon mer? Är lite nyfiken.
 
De har ju demovagnar de byter ut i mellan åt.Har du kollat? Du kan kanske byta in din nuvarande o då blir kanske inte så stor mellan skillnad på ny? Vinterdäck har du till din nu varande transport? Passar dom till en Provan? Eller få ett bytes pris? Kolla med Fautras de är inre omöjliga. De var jätte bra när jag köpe min transport.

Det är inte många hästtransporter som har två framdörrar för urlasting fram. Har du hittat mågon mer? Är lite nyfiken.
 
Jag vet att det inte är så vanligt med två framdörrar för urlastning men i och med att jag vill ha sadelskåp på den ena dörren så vill jag helst ha en dörr utan sadelskåp också att använda för urlastning. Jag tycker det blir något trångt att lasta ur min stora klumpeduns med sadelskåpet (även om det givetvis går) så därför hade jag gärna haft två dörrar om jag nu ska köpa ny transport.

Jag har pratat med Fautras om inbyte men blev tyvärr erbjuden 15 000 kr mindre i inbyte av dem för min nuvarande transport än jag blivit erbjuden om jag säljer den, så inbyte är inte ett alternativ. Men det är klart att man kan ju alltid kolla med dem om de kan göra något på priset ändå. Däcken är enligt vad jag har förstått olika till Provan och JMS, men jag är inte helt säker så det kan ju vara värt att kolla upp (köpte nya vinterdäck till JMS:en förra året så det hade ju varit kanon att kunna behålla dem ).

Ni har nog rätt, jag kanske trots allt borde satsa de där extra pengarna och köpa en ny Fautras istället för att leta bland andra märken. Får fundera en sväng till på det! Var visserligen och tittade på ett väldigt fint Umesläp idag, en BA45 från 2010 som gott och väl skulle rymmas inom budgeten, men det är ju rätt stor skillnad på den och en Fautras och frågan är om jag (och hästarna) skulle trivas med en sån. :confused:
 
Jag vet att det inte är så vanligt med två framdörrar för urlastning men i och med att jag vill ha sadelskåp på den ena dörren så vill jag helst ha en dörr utan sadelskåp också att använda för urlastning. Jag tycker det blir något trångt att lasta ur min stora klumpeduns med sadelskåpet (även om det givetvis går) så därför hade jag gärna haft två dörrar om jag nu ska köpa ny transport.

Jag har pratat med Fautras om inbyte men blev tyvärr erbjuden 15 000 kr mindre i inbyte av dem för min nuvarande transport än jag blivit erbjuden om jag säljer den, så inbyte är inte ett alternativ. Men det är klart att man kan ju alltid kolla med dem om de kan göra något på priset ändå. Däcken är enligt vad jag har förstått olika till Provan och JMS, men jag är inte helt säker så det kan ju vara värt att kolla upp (köpte nya vinterdäck till JMS:en förra året så det hade ju varit kanon att kunna behålla dem ).

Ni har nog rätt, jag kanske trots allt borde satsa de där extra pengarna och köpa en ny Fautras istället för att leta bland andra märken. Får fundera en sväng till på det! Var visserligen och tittade på ett väldigt fint Umesläp idag, en BA45 från 2010 som gott och väl skulle rymmas inom budgeten, men det är ju rätt stor skillnad på den och en Fautras och frågan är om jag (och hästarna) skulle trivas med en sån. :confused:

Provan Premium + sadelkammare + däck är 125 000. Byt in ditt släp, klart?

Jag tror jag missat något faktiskt, jag förstår inte riktigt problemet om du vill ha en Fautras och har en budget på 100' men kan tänka dig att sträcka den - varför inte köpa en ny Fautras för lite över budget istället för något du troligen ändå inte blir nöjd med?
 
Provan Premium + sadelkammare + däck är 125 000. Byt in ditt släp, klart?

Jag tror jag missat något faktiskt, jag förstår inte riktigt problemet om du vill ha en Fautras och har en budget på 100' men kan tänka dig att sträcka den - varför inte köpa en ny Fautras för lite över budget istället för något du troligen ändå inte blir nöjd med?
100 000 är väl egentligen snarare smärtgräns än budget och i de pengarna är inräknat vad jag tror att jag kan få för min nuvarande. 25 000 extra är trots allt en nätt summa... Men det är klart att det vore snäppet värre att köpa nåt för 100 000 och inte känna sig nöjd, än att skrapa ihop de där sista pengarna också och bli nöjd.

Frågan var ju mest om det kunde finnas några andra bra (billigare) alternativ som jag ännu inte tänkt på i och med att jag bara haft Fautras så länge.
 
100 000 är väl egentligen snarare smärtgräns än budget och i de pengarna är inräknat vad jag tror att jag kan få för min nuvarande. 25 000 extra är trots allt en nätt summa... Men det är klart att det vore snäppet värre att köpa nåt för 100 000 och inte känna sig nöjd, än att skrapa ihop de där sista pengarna också och bli nöjd.

Frågan var ju mest om det kunde finnas några andra bra (billigare) alternativ som jag ännu inte tänkt på i och med att jag bara haft Fautras så länge.

Då förstår jag mer. Tolkade "vill helst inte betala mer än 100'" som ett önskemål och inte maxtak. Men är det Max så är ju 25' jättemycket extra ja. Då är det ju värre.
 
100 000 är väl egentligen snarare smärtgräns än budget och i de pengarna är inräknat vad jag tror att jag kan få för min nuvarande. 25 000 extra är trots allt en nätt summa... Men det är klart att det vore snäppet värre att köpa nåt för 100 000 och inte känna sig nöjd, än att skrapa ihop de där sista pengarna också och bli nöjd.

Frågan var ju mest om det kunde finnas några andra bra (billigare) alternativ som jag ännu inte tänkt på i och med att jag bara haft Fautras så länge.

Men hur mycket saknas det om du tar smärtgränsen, vad du får för din gamla transport (om du säljer, inte byter in)?

Det går alltid att få lite rabatt, men frågan är hur mycket.
 
Men hur mycket saknas det om du tar smärtgränsen, vad du får för din gamla transport (om du säljer, inte byter in)?

Det går alltid att få lite rabatt, men frågan är hur mycket.

Som jmf ang rabatt så fick jag utan att be om det 5000 kr rabatt när jag la till dubbade vinterhjul, extra fönster och en taklucka. Det hela landade på 70 000 kr och säljaren erbjöd redan i offerten utan att jag frågat om det rabatt med 5000 kr och ett pris på 65'. Annat märke och annan säljare dock, men kanske säger något.

De har rätt bra avanser på fabriksnya släp (och bilar etc) och tilläggen kostar de inte så mkt. Tex vinterdäck och montera på saker kostar dem dessutom sällan så himla mycket. Dock - rabatten förutsatte de slapp inbyte.

Däremot är väl 25' rabatt på en 125' vagn väl mycket att räkna med men 10' borde man kunna få ner en sån vagn.
 
Henra Cayenne är en Fautras-ripoff.

Step in/ramp, låg lasthöjd, dubbla fullsize dörrar fram för fronturlastning och går få dörrmonterat sadelskåp precis som Fautras.
Den är 160 cm bred och extra hög i standard, så den sväljer riktigt stora hästar.
Tror nypriset ligger strax under 100k. Betydligt billigare begagnade, men är inte i samma klass som Fautras.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har bestämt mig för att köpa en transport. Det stressar mig lite att vara beroende av att låna/hyra.. Har lite funderingar kring...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 964
Senast: Mimmimamma
·
Utrustning Har kikat lite på hästtransport och snöat in mig på en ifor Williams, B403 (deras 1,5 hästars). Men tycker att det är för mycket pengar...
Svar
8
· Visningar
1 035
Senast: lulski
·
Utrustning Drar mig lite för att kapa andras trådar. vi kanske skulle ha en sammanslagen ev. nålad "Vilse i transportdjungeln" eller nåt. Jag...
Svar
3
· Visningar
2 679
Senast: Digbil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp