Sv: Tips på hård i handen ?
Börja om från början kan vara ett sätt. Börja från marken med att gå bredvid. Be hästen om reaktion på ett tygeltag, följ upp till du får den begärda reaktionen. Beröm. Be om reaktion, följ upp till du får den begärna reaktionen. Beröm. Det krävs mycket tid och tålamod att skola om en häst som fått inprogramerat att den ska hänga i handen och "ta tag i grejorna". I hästens värld gör den rätt, det är ditt ansvar att programmera om och få hästen att inse att nu är det något annat som är rätt.
Om jag vill att hästen ska ge efter för ett tygeltag kan jag gå bredvid, skaka lite i tygeln, lirka lite till jag får hästen att släppa taget och böja lite på nacken. Då ger jag en eftergift och berömmer. Sedan gäller det att träna, träna, träna till jag kommer upp på ryggen och då överföra beteendet till sitshjälper. Det är otroligt viktigt att ha ordning på sin sits för att kunna överföra tygelhjälper till sitshjälper, så man får hela hästen lösgjord. Tygeltaget ger ju bara EN impuls, hästen ska vara lösgjord genom hela kroppen för att kunna arbeta på ett bra sätt.
På en f d travhäst kan de fungera med att bara rida bettlöst ett tag för att få hästen att undvika invanda mönster. Det hade jag bara gjort på väl inhägnad bana dock.
Under omskolningen hade jag inte valt att rida ut där det finns risk att hästen blir het och tuffar iväg, då kan man enkelt förstöra flera månaders finlir och många timmars jobb och vara tillbaka på ruta 1 igen. Heta hästar får bara skritta ute när jag skolar om dem, OM de kan skritta avslappnat och inte far iväg.