Tips på hård i handen ?

F

Fanny-A

Hejsan. Jag ahr ett varmblod som är hård i handen i princip hela tiden. Jag ahr fått tips att rida honom på ytter mycket, De fungerar bättre men de tar lång tid. har någon anann något förslag hur amn kan göra? enkelt sätt som verkligen fungerar.. TACK. :)

Sv: Tips på hård i handen ?

Några enkla sätt eller genvägar finns tyvärr inte. Nu har jag ju ingen aning alls om hur din ridning och ert samspel ser ut, men min första tanke är att ta hjälp av en tränare.
Jag tror det spelar mindre roll om man försöker "fixa till" handen, ifall man inte har en bra grundsits. (säger inte att det är fel på din sits, då jag ju inte vet, men så var det för mig...) Har du ngn tränare i dagsläget?

Tyvärr så finns ju inga genvägar, det är bara att fortsätta jobba vidare. Har själv ett varmblod som var väldigt hård i munnen och jag började jobba mycket med lösgörande övningar, det tog sin tid men idag 3 år senare är hon helt kanon. Har aldrig ridit en häst som är så mjuk och följsam och känslig för hjälperna som henne. Ta hjälp av en tränare så ordnar det sig så småningom, det är det bästa du kan göra. Med varmblod är det så otroligt mycket jobb och man måste ge dom en bra grund redan från början.

/Nathalie

Jag ahr ett varmblod som är hård i handen i princip hela tiden.
En häst kan inte vara "hård i handen", utan det syftar direkt på ryttaren. Jag tror du menar att hästen är tung i handen och lägger sig på bettet.
Finns inga genvägar,förutom mycket jobb, främst från ryttarens sida att förbättra sin ridning. En häst som gärna tar för mycket stöd på handen kan bara göra det om man låter den göra det - vilket menar att du som ryttare sitter och drar tillbaks i din ände av tygeln.
Där hjälper snarare att göra det motsatta - att lätta på handen, ge hästen eftergifter och samtidigt ha en stadig och lugn hand, så den vågar söka sig fram till bettet men inte lägga sig på det. Kontakten mellan ryttarens hand och bettet via tygeln ska vara fjärilslätt.
Ta hjälp av en tränare, det är mitt absolut bästa tips.

Det är få saker som är enkla och går fort i ridning :crazy: Alla hästar måste få en chans att bli varma och mjuka i kropp och muskler. Mitt tips är att bara vara stadig i handen och försöka få igenom halvhalterna med så små hjälper som möjligt. De kanske måste vara lite tydligare i början, men då har du nåt att utgå ifrån iaf.

Om han inte lyssnar när du t.ex. vill göra halt kan du testa att stanna mot staketet eller en vägg. Då förstår han att det verkligen betyder stopp när du säger till! ;)

Börja om från början kan vara ett sätt. Börja från marken med att gå bredvid. Be hästen om reaktion på ett tygeltag, följ upp till du får den begärda reaktionen. Beröm. Be om reaktion, följ upp till du får den begärna reaktionen. Beröm. Det krävs mycket tid och tålamod att skola om en häst som fått inprogramerat att den ska hänga i handen och "ta tag i grejorna". I hästens värld gör den rätt, det är ditt ansvar att programmera om och få hästen att inse att nu är det något annat som är rätt.

Om jag vill att hästen ska ge efter för ett tygeltag kan jag gå bredvid, skaka lite i tygeln, lirka lite till jag får hästen att släppa taget och böja lite på nacken. Då ger jag en eftergift och berömmer. Sedan gäller det att träna, träna, träna till jag kommer upp på ryggen och då överföra beteendet till sitshjälper. Det är otroligt viktigt att ha ordning på sin sits för att kunna överföra tygelhjälper till sitshjälper, så man får hela hästen lösgjord. Tygeltaget ger ju bara EN impuls, hästen ska vara lösgjord genom hela kroppen för att kunna arbeta på ett bra sätt.

På en f d travhäst kan de fungera med att bara rida bettlöst ett tag för att få hästen att undvika invanda mönster. Det hade jag bara gjort på väl inhägnad bana dock.

Under omskolningen hade jag inte valt att rida ut där det finns risk att hästen blir het och tuffar iväg, då kan man enkelt förstöra flera månaders finlir och många timmars jobb och vara tillbaka på ruta 1 igen. Heta hästar får bara skritta ute när jag skolar om dem, OM de kan skritta avslappnat och inte far iväg.

munnen är ett symtom från resten av kroppen. Är hästen tung i handen bär den sig inte, då är huvudet helt fel del att börja arbeta med. Om du däremot menar att hästen går emot tygelhjälper sitter det delvis i hästens rumpa, men även i lydigheten. Häng ALDRIG i hästens mun, den är fullt kapabel att bära sitt huvud själv och känner betydligt mindre hjälper än dom flesta har känsla nog att ge. Om det är problemet, så ut och rid runt träden. Sikta på exakt hur du ska gå och ge dig inte! Sväng hela tiden och gör halter.
Skaffa en bra tränare!

Jo jag ahr en tränare, eller ja, vi har ju ingen känd ridskola precis, finns inte enns utbildade nstruktörer, men de finns en bra, men det är som jusst när jag rider för hennedet går bra, sen när jag rider själv så blir han lika tung igen /;

jo han är HÅRD i handen, han är inte tung, han tar fastbettetmellan tändern typ och bara tar sin chans,

Min förra häst var en travare som tog bettet och drog. Han skulle enligt den förre ägaren vara välriden och hon red för instruktör en gång i veckan.
Jag bytte till hackamore och började lära honom vad en skänkel innebar. Efter ett tag började han mjukna och lärde sig att en skänkel inte betydde gasen i botten.
Många harvar runt i volter och sliter hästen i munnen. Istället för att använda skänklarna och bli lite mjukare i händerna istället.

jo han är HÅRD i handen, han är inte tung, han tar fastbettetmellan tändern typ och bara tar sin chans,

Hästen är isåfall hård i munnen, det är ryttaren som är hård i handen.

Min ena häst kan bli hård i munnen när jag blir hård i handen. Om jag sitter upp på honom och börjar rida på en gång så tycker han det är jobbigt och stretar emot=jag blir hård i handen=han blir hård i munnen.
Det som funkar för mig då att att första skritta och trava fram ordentligt och inte ta han så mkt i munnen. Självklart hålla kontakt med munnen, men inte joxa så mkt med bettet. Efter ett tag (kanske 20-30 min) så slappnar han av, blir lätt och mjuk i munnen=jag blir inte hård i handen och jag har på ett enkelt sätt fått honom att arbeta på ordentligt bakifrån och fram utan att jag egentligt behövt gjort så mkt.

tror många ggr att det är ryttaren som är problemet till att hästen blir hård i munnen. En häst bitter ju inte tag om den inte har ngt att dra emot. Om hästen bitter tag och drar och ryttaren håller emot så blir det ju en dragkamp (som hästen alla gånger vinner) men om ryttaren bara släpper allt vad tyglar heter så har ju inte hästen ngt att dra emot.

Som sagt- det är du som är hård i handen- hästen har ingen hand- eller hur?
Ligger på bettet gör den nog.
Då gäller det att lära hästen att gå på ett mjukt stöd- lära sig gas o broms. När man tar i den ska den minska.
Öva massor med igång/ avsaktningar o halter där du släpper helt o klappar när den gjort som du vill.
lätt i handen när du sätter igång igen.

en häst som ständigt känner ett drag i munnen blir avtrubbad, vilket gör att det till slut krävs en enorm styrka för att saktas av.
Det är därför som man gör upprepade förhållning med eftergift mellan varje- för att ge den en chans att hinna göra rätt.

Kan du visa på ett foto var hästens HÄNDER sitter? :confused:

Det är ryttarens hand, som ska ha en LÄTT kontakt med hästens mun. Om hästen är hård i munnen, är det ett symptom på att ryttaren är för stum/hård i handen.

Det är inte ryttaren som ska söka/dra ihop, ett stöd med hästens mun. Utan hästen ska "hålla sin ryttare i handen". Det är den lilla kontaktkänslan, som du ska söka efter i din väg till "balanserad" och fin ridning med din häst.

Det är bara att kämpa på, med träningen för din instruktör.

Lycka till, jag lovar. Med tålamod kommer även ni att hitta varann på "halva vägen".

Har jag sagt att hästen har händer ?

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 604
Senast: Shaggy
·
Hundavel & Ras Det här är en tråd jag aldrig trodde att jag skulle skapa :D Men - jag har gått och blivit sugen på en retriever! Vi har haft hundar i...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
11 544
Senast: Sezziyanen
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 153
Senast: valy
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
694
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama