tips på halter för nybörjare!

Sv: tips på halter för nybörjare!

Hemma så har vi döpt det till unghästberöm. Min kompis fick lära sig detta då hon köpte en unghäst och det var klia i manen och liten klapp stämt med 'duuuktig kajsa, brraaaa tjejeeeen!!' Hon har ganska stark röst så de hördes gott och väl haha...

Tycker det ser lika fånigt ut med dom som slänger iväg tyglarna och slår hästen på båda sidor av halsen(?) som dom som bara klappar ett slag, det ser verkligen ut som ett 'fy!' haha...

japp,lite överkurs för en nybörjare men tack ändå! Ni har ju såklart rätt som är efarna,men det låter lite konstigt att hästen stannar för att man sitter tungt och inte skänklar! trodde förut att mycket låg i handen ( då menar jag inte att man ska dra tills hästen stannar,men ändå att man drar lite)
När man når till en lite, lite högre nivå än nybörjarnivån så handlar halten inte om hand och tygel över huvud taget. Man gör halt med sätet. Det är oerhört dumt egentligen att man fortfarande lär ut att man stannar med tygeln.

Fast... En som inte har ridit så länge har ju inte i närheten den kroppskontroll som krävs och hästarna brukar då heller inte ha så lätt att sortera ut vad ryttaren egentligen menar. Hästar har ju också (oftast iaf) lärt sig att backa av för tygeln, om man håller i grimskaftet och 'drar' mjukt bakåt ett par gånger bakåt och smackar så ska dom backa. Om man kramar mjukt på båda tyglarna så ska dom stanna. Sedan är det både ryttaren och hästen som tränas in på att kunna bromsa (och senare samla) för säte istället (vilket man ju lär in successivt - man lär in båda samtidigt men fasar ut tygeln).

Så för mig är det inte alls dumt att lära ut att bromsa med handen med, det dumma är när man inte lär sig gå vidare därifrån...

När man når till en lite, lite högre nivå än nybörjarnivån så handlar halten inte om hand och tygel över huvud taget. Man gör halt med sätet. Det är oerhört dumt egentligen att man fortfarande lär ut att man stannar med tygeln.

Jag håller med dig i sak, men tänker samtidigt att det är nästintill omöjligt att bibehålla ridskolehästar så pass känsliga och lyhörda som man skulle vilja ha dem, för att kunna lära ut korrekt ridning.

Egentligen skulle kanske hela den svenska ridskolan behöva en reform. Dagens ridning som lärs ut på ridskolor är till största delen baserad på det snabba sättet man skulle lära ut ridning till soldater i armén förr i tiden. Man hade inte tid att lära ut finlir, utan skulle snabbt utbilda många till att med så enkla medel som möjligt kontrollera en häst i alla gångarter.

I min drömvärld, på min "drömridskola", så skulle alla nybörjare longeras i början för att lära sig att sitta ordentligt och hitta balansen. Först när deras sits är korrekt och de har fått en bra följsamhet, så skulle de anförtros tyglarna. Men men.. ;)

Visualisera en vägg eller ett stup rakt framför dig så ska du se att det lättare tar stopp! :D

En ridlärare jag hade för länge sen var väldigt noga med att man skulle "trycka in knappen tills man får svar" (finns nog mer träffande sätt att beskriva det på också, men det är det som har satt sig i min skalle).
Alltså - från början kommer man onekligen vara brusig i sina signaler och det kommer gå ut över hur bra hästen kan svara på signalerna. Man säger mycket mer saker än man är medveten om för man har inte utvecklat den känslan och kroppskontrollen. Då är det ok att vara övertydlig. Prova överdriva men "tryck på knappen" tills du får svar och därefter, även om svaret kanske var lite mindre än du var ute efter, så lättar du omedelbart.
Även om det betyder att man drar mycket i tyglarna första gångerna eller lutar sig överdrivet bakåt så tycker jag inte det är hela världen. Man får prova sig fram och så småningom hitta känslan för vad som gav rätt svar. Men då får man inte ge sig utan "trycka på knappen" hela vägen! Även om det blir alldeles för mycket utifrån vad som egentligen behövs får man lättare in känslan för det man ska göra om man får känna på svaret från hästen. Sen kan man prova mindre och mindre, eller mer "fina" signaler utifrån känslan, till exempel bara att visualisera en vägg som i mitt första tips (så kroppen automatiskt sköter resten) men får man inget svar får man göra lite mer tills man får svar.

Man får ju tänka på att ju yngre ryttare, desto svårare med koordinationen dessutom. Tar man med i beräkningen att ridskolehästarna som longeras med nybörjare sällan går särskilt bra (och man alltså lär in känslan från ett halvkasst eller riktigt kasst utgångsläge), och att ridlärarna inte direkt är erfarna à la beridare på spanska ridskolan, ja då skulle det krävas låång tid av longering tror jag innan man kan kräva såpass att ryttarna ska longeras tills man har ett obrusigt säte och redan kan inverka bra nog för att undvika att använda handen bromsande. Lägger man till i beräkningen att det sker max en gång i månaden, ja då tror jag det är minst ÅR det är frågan om, inte veckor eller månader.
Kanske bara är jag som är pessimistisk. ;)

Och ännu en gång slår jag ett slag för tankarna kring centrerad ridning.
Där får man verkligen lära sig att just hålla koll på sin kropp.

Fö så håller jag helt med dig om sättet man lär ut ridning på inom ridskoleväsendet. Jag skulle också vilja utforma inlärningen på andra sätt än det som används idag.
Sen skulle jag även önska att man inte gick på en RIDskola utan på en HÄSTskola. Alltså att man lär sig att hantera hästar med inriktning mot att eleverna skall klara av att äga en egen häst.
Men det är ju mina drömmar i min lilla drömvärld.. ;)

Jag jobbar på en ridskola och jag hade gärna försökt lära in "rätt" signaler från början. Dock så hade vi inte haft några elever kvar om de blev longerade hela första året/åren... De vill lära sig att hoppa och galoppera, och de kan inte gå fort nog:grin: Barnen kommer 5 minuter innan lektionen börjar och åker direkt efter, de kommer inte på teorilektioner och har inte alls samma intresse som åtminstone jag hade när jag var liten. De rider en gång i veckan och undrar varför de inte kan börja hoppa högre hinder snart och galoppera mer. Då de inte ens kan styra hästen i trav:cry:

Vi kämpar och sliter för att få eleverna mer engagerade och intresserade, men det går trögt.

Bland de äldre eleverna (vuxna) börjar en del att komma till insikt, och där börjar jag försöka lära om- lära rätt. Ridning utan att tex. dra i tyglarna stup i ett.

Om någon har tips på att få barnen att börja intressera sig för HÄSTARNA igen så skulle vårt jobb bli mycket enklare!

Jag förstår att det är ett bekymmer med folks om vill få ut maximal RIDtid för de går ju faktiskt på RIDskola.
Men när (inte om :) ) jag blir miljonär så ska jag starta en hästskola där man får lära sig allt som har med häst att göra.
Då ringer jag dig och erbjuder ett jobb.. ;)

Asssbolut!
Efter som jag har många miljoner så kan jag anställa så många jag vill! :)
Kanske även intresserad av att bli stallförman för mitt eget ooooootroligt lyxiga stall? ;)

Jag förstår att många vill gå väldigt fort fram i ridningen. Jag som går på intensivkurs för nybörjare vill redan nu börja galoppera och hoppa låga hinder,men jag förstår ju att man inte kan göra så. Det finns ju så mycket man måste lära sig och först att man kan kontrollera hästen! Jag har galopperat förut men inte på ridskola och jag vet själv att jag egentligen inte kan kontrollera hästen så bra, men jag vill ju ändå göra det.
Men nu tänker jag på att ta allt från början och verkligen lära mig grunderna i ridningen först. Innan jag kom till den här intensivkursen hade jag ingen aning om hur mycket man faktist måste tänka bara när man bara ska göra en halt! Och då måste det vaara mycket man ska tänka på vid galopp och hoppning!
Men jag tror att många tröttnar på ridning som nybörjare för att man går så långamt frammåt!

Ja, det svåra är ju just motivationen att det ska ta lång tid. Påminner mig om kampsporten faktiskt, där man verkligen tvingas att ta det lugnt (man får inte göra svåra övningar innan det grundläggande stämmer). Grejen är väl att vissa är nogranna och andra inte och ser man då som nybörjare hur andra får göra mycket svårare saker är det ju klart att man vill det med! Det enda jag kan säga som motivation då är ' vänta du bara, så ska du se hur du går om med hästlängder sedan!' men det är ju sedan... Dom som har blivit longerade och verkligen kan grunderna, som har tragglat i ett halvår, dom kan också klättra mycket fortare efter det, då dom andra som hoppade på lektion 5 får fortsätta att träna stopp/halt, då kan dessa elever börja på skänkelvikningar...

vad menas med krama tyglen? är det dra lite eller spänna? :)

Det betyder precis som det låter, du kramar tygeln med handen så att det blir lite, lite extra stöd. Testa utan tygel i handen, håll handen som om du höll i en tygel. Sedan kramar du handen. När du gör det så blir det en rörelse i lill- och ringfingret som kommer att strama tyglarna en aning, vilket hästen känner i sin känsliga mun.

Hah :)
om jag skänklar med min vänsterskänkel är det då vänsterbenet,eller tvärtom? menas vänsterskänkel med vänsterben eller åt det håll hästen ska till?

Vänster skänkel = vänster ben och höger skänkel = höger ben, oavsett vilket håll du ska åt :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 621
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 601
Senast: Shaggy
·
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 853
Senast: BornAgain
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 537
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama