tips på halter för nybörjare!

loote

Trådstartare
Hej!
är nybörjare på ridskola och går en intensivkurs för nybörjare och de med lite ridvana. förra gången träna vi på halter. Då ridläraren sa att man först skulle dra i tyglarna,sen mjukna i handen, och göra så flera gånger. Men de krävdes ganska många gånger för att hästen skulle stanna. Man vill u att hästen ska stanna nästan på en gång när man gör halten. Kan ni ge mig några tips?
/Mikaela 15 år :)

Sv: tips på halter för nybörjare!

Att få hästen att stanna sitter inte bara i handen - och när du kommit lite längre sitter det inte i handen alls.
Om jag inte minns helt fel så är ordningsföljden säte - skänkel - hand.
Man sitter tungt i sadeln (utan att svanka) håller om med skänkel (utan att klämma fram hästen) och sist kramar man om tygeln.

Jag är fullkomligt frälst av Sally Swifts böcker, Ett med hästen samt Centrerad ridning.
I dessa böckerna föklarar hon på ett otroligt bra sätt hur man ska tänka och använda sin egen kropp.
Bland annat behandlar hon just detta med hur man gör en korrekt halt med fokus på din egen kropp.
Så har du intresset av att läsa så rekomenderar jag absolut dessa böckerna. De har hjälpt mig otroligt mycket!

Lycka till och hoppas du finner mycket nöje i din ridning! :)

Okej tack så mycket!
Fattar inte riktigt de med skänkel. när man skrittar är det då meningen att man hela tiden ska skänkla (löst) jämt på båda sidorna? eller inte göra något med benen? för om man inte använder skänklarna när man skritter så kan man ju inte använda de mindre när man ska göra halter. hoppas ni förstår vad jag menar1
/Mikaela

Det var lite väl förenklad beskrivning av ridläraren, tycker jag.

När du ska göra halt, se först och främst till att tyglarna är sträckta och inte glappar. Räta på dig, bak med axlarna och luta dig lätt bakåt. Och så sitter du tungt, tungt ner på rumpan och kramar i tyglarna. Om hästen inte gör halt, då kan du flytta handen litegrann bakåt. Men man ska inte dra hästen i munnen. Så fort hästen gör halt ska du ge efter och klappa hästen :)

Jo, förstår vad du menar. Men du ska inte skänkla hästen hela tiden, det kommer bara sluta med att hästen slutar lyssna på skänkeln. Tänk dig själv att någon säger till dig att gå, och så börjar du gå, och så fortsätter den här personen tjata hela tiden om att du ska gå ;) Tillslut struntar du i vad personen säger, eller hur?

Hästen ska starta för skänkel och sedan skritta tills du säger annat. Om den går för långsamt ska du driva framåt, men så fort den har gjort som du ville ska du ta bort signalen du ger hästen = du förklarar att den gjorde rätt.

Skänkeln skall ligga som ett stöd mot hästen hela tiden.
Alltså inte hänga som döda sillar längs med sidorna.. :)

Man får inte heller sitta och spänna sig i skänkeln då hästen känner detta och påverkas av det.
Jag ska villigt erkänna att detta kan vara svårt att urskilja på en ridskolehäst som varit med ett tag men när man sitter på en riktigt känslig häst då märks det med en gång när man gör fel.
Ibland viftar min häst på hela bakdelen av kroppen när jag lägger an än den ena än den andra skänkeln, alltså inte bara svansen som kan vifta.. ;)

Men som sagt, låna böcker på biblioteket och läs på lite i ämnet sedan provar du det nästa gång du kommer till ridksolan och ser om det gör någon skillnad.

Klappa anser inte jag vara nödvändigt då hästen inte ser detta som en belöning.
Men det är mycket viktigt att man ger en eftergift alltså lättar i handen när hästen reagera på dina givna signaler.

Sedan vill jag nog även säga att man inte ska tänka luta sig bakåt utan man ska behålla sin position mitt i sadeln. Men givetvis sitta ner tungt.

Är jag fel ute får någon gärna rätta mig!

Det bästa är om du har någon kunnig med dig på marken som tittar. Denne kan säga till dig precis hur du ska göra men framförallt NÄR du ska ta mer i tyglen/lätta på tygeln osv. Vanligaste felet man gör som nybörjare är att man tar för lite i tyglen och samtidigt inte lättar på tygeln tillräckligt fort. Då blir hästen väldigt fort "okänslig" och lyssnar sämre, den vet liksom inte riktigt vad du vill - och då blir det såklart ännu svårare för dig att veta vad du ska göra när "inget händer". Därför är det väldigt nyttigt att ha hjälp från marken i början så man får in känslan för när man ska använda hjälperna :)

Nej, jag brukar i regel inte klappa hästen för att den stannat eller saktat av. Men till en nybörjare kan det vara trevligt att kommunicera fram vikten av tryck/eftergift och framförallt att man ska ha ett teamwork med hästen, umgås och ha roligt med sin kompis :) Själva tankesättet, liksom. Det var också det jag menade med att luta sig lätt bakåt - en nybörjare sitter i regel lite i framvikt för att kunna hålla balansen. Så att om du säger till en nybörjare att den ska luta sig lätt bakåt så hamnar hen i upprätt läge och lägger tyndpunkten där hen ska.

Kanske lite dumt att komma med missvisande signaler som ser konstigt ut för en icke-nybörjare ;) Jag skulle nog inte bli en bra ridlärare ^

Jo, förstår vad du menar. Men du ska inte skänkla hästen hela tiden, det kommer bara sluta med att hästen slutar lyssna på skänkeln. Tänk dig själv att någon säger till dig att gå, och så börjar du gå, och så fortsätter den här personen tjata hela tiden om att du ska gå ;) Tillslut struntar du i vad personen säger, eller hur?

Hästen ska starta för skänkel och sedan skritta tills du säger annat. Om den går för långsamt ska du driva framåt, men så fort den har gjort som du ville ska du ta bort signalen du ger hästen = du förklarar att den gjorde rätt.

Fast det är inte riktigt samma, så som TS beskrev så är det ju växelvis drivning, alltså inte konstant (som ger den effekt du beskriver). Att driva omväxlande höger och vänster är ju att driva just högerbenet sedan vänster och kunna få dom att ta ut steget lite till (utan att falla i trav). Ungefär som officerarna ropar på sina soldater att marschera i takt.

Tack så mycket för alla svar! jag har ridit en del förut men inte på ridskola så det är förvirrande när ridläraren säger åt vad man ska göra när man inte själv riktigt vet hur det ska se ut!

Bara en liten fråga ... När man ska svänga åt vänster, då ska man väl skänkla med högerskänkel och dra utåt med tygeln (åt vänster) ? heh nu lät jag väldigt okunnig men men..

Ja, det är så jag lär ut vändande hjälper till mina nybörjare! Men kom ihåg att inte dra i den vändande tygeln, utan mer öppna upp, visa vägen, utåt precis som du säger. Och så motsatta sidans skänkel för att hästens kropp ska följa med.

När man har börjat rida mer med hästen räcker det med att flytta sin tyngd lite åt det hållet man ska!

(haha, kom just på att jag faktiskt inte vet hur man svänger en häst - jag bara "gör" men jag vet inte riktigt vad jag gör :D Ibland är det dumt att ha saker automatiserade!)

hah okej tack :)
sen när man går från skritt till trav, räcker det med att man skänklar med båda lite hårdare än när man ska börja skritta? är van vid att min häst gör som hästen framför XD elr att man gör ljud så att det ska gå fortare!

Börja alltid med att ge så små hjälper som möjligt. När du vill trava, så utgå inte ifrån att man ska skänkla hårdare utan skänkla lite, lite till en början och öka succesivt styrkan på skänklingarna om hästen inte lyssnar. Tänk också på att skänkeln inte ska vara som en spark utan att en skänkling är en mjuk "omfamning" av hästen med benen.

FAtt driva omväxlande höger och vänster är ju att driva just högerbenet sedan vänster och kunna få dom att ta ut steget lite till (utan att falla i trav). Ungefär som officerarna ropar på sina soldater att marschera i takt.

I mina öron låter det som överkurs för en nybörjare.

Nej, jag brukar i regel inte klappa hästen för att den stannat eller saktat av. Men till en nybörjare kan det vara trevligt att kommunicera fram vikten av tryck/eftergift och framförallt att man ska ha ett teamwork med hästen, umgås och ha roligt med sin kompis :) Själva tankesättet, liksom. Det var också det jag menade med att luta sig lätt bakåt - en nybörjare sitter i regel lite i framvikt för att kunna hålla balansen. Så att om du säger till en nybörjare att den ska luta sig lätt bakåt så hamnar hen i upprätt läge och lägger tyndpunkten där hen ska.

Kanske lite dumt att komma med missvisande signaler som ser konstigt ut för en icke-nybörjare ;) Jag skulle nog inte bli en bra ridlärare ^

Den förklaringen var bra.
Nu förstår jag vad du menar.
En sak som jag försöker annama är att man inte ska klappa sín häst hårdare än vad du själv vill bli klappad i ansiktet. Man ser tyvärr titt som tätt både nybörjare och proffsryttare som nästintill bankar hästen på halsen - det ser inte trevligt ut tycker jag.. :)
Nu blev det visst ett sidospår.. ;)

Det måhända att det är överkurs, jag bara svarade : P TS frågade om man ska driva så och du svarade att nej man ska inte driva hela tiden, men det var kanske inte riktigt samma som frågan? Men jag tror inte att det är supersvårt heller, det kan väl egentligen vara bra träning eftersom man måste känna efter och hitta vilket ben som flyttar sig när. (hitta rytmen är viktigt att lära sig!) Hästen gör ju att man pendlar pyttelite med benen och känner man detta kan man bara 'pendla med' mera och på sås vis lära sig att driva i skritt utan att komma fram i trav - renodla vilket som betyder öka och vilket som betyder byt gångart? Ungefär som att när man kommer fram i trav så 'bankar man inte hårdare' utan en omfamning, som när man byter till galopp (inte bankar man då!) fast man skänklarna jämnt istället för inner lite mera fram.

japp,lite överkurs för en nybörjare men tack ändå! Ni har ju såklart rätt som är efarna,men det låter lite konstigt att hästen stannar för att man sitter tungt och inte skänklar! trodde förut att mycket låg i handen ( då menar jag inte att man ska dra tills hästen stannar,men ändå att man drar lite)

Det måhända att det är överkurs, jag bara svarade : P TS frågade om man ska driva så och du svarade att nej man ska inte driva hela tiden, men det var kanske inte riktigt samma som frågan? Men jag tror inte att det är supersvårt heller, det kan väl egentligen vara bra träning eftersom man måste känna efter och hitta vilket ben som flyttar sig när. (hitta rytmen är viktigt att lära sig!) Hästen gör ju att man pendlar pyttelite med benen och känner man detta kan man bara 'pendla med' mera och på sås vis lära sig att driva i skritt utan att komma fram i trav - renodla vilket som betyder öka och vilket som betyder byt gångart? Ungefär som att när man kommer fram i trav så 'bankar man inte hårdare' utan en omfamning, som när man byter till galopp (inte bankar man då!) fast man skänklarna jämnt istället för inner lite mera fram.

Förstår precis vad du menar när man följer hästen med sittbenen :) Det blir nästan som om man tänker sig att man har två hjul på sidan om höfterna som cyklar växelvis. Nu lät jag luddig igen.. ^^

En sak som jag försöker annama är att man inte ska klappa sín häst hårdare än vad du själv vill bli klappad i ansiktet. Man ser tyvärr titt som tätt både nybörjare och proffsryttare som nästintill bankar hästen på halsen - det ser inte trevligt ut tycker jag.. :)
Nu blev det visst ett sidospår.. ;)

Ja, man undrar ju var det kommer ifrån egentligen? Ju duktigare häst, ju hårdare klappar :rofl: Jag brukar smeka hästen på halsen, kanske klia den lite i manen, medan jag jollrar och piper "duuktig tjej, titta vad du kan". Måste se urlöjligt ut för utomstående ;)
Men ja, OT som sagt ;)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 621
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 601
Senast: Shaggy
·
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 853
Senast: BornAgain
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 537
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama