Tips på foder som är bra för manen?

Sv: Tips på foder som är bra för manen?

Även fast balarna är skördade på samma fält, vid samma tidpunkt, innehåller allihopa ändå olika näringsvärde. Det beror på grodden helt enkelt. Vi har i alla tider, flera år, utfodrat med eget foder och aldrig har det blivit analyserat. Våra hästar är dessutom födda hos oss, och de är 11 och 13 år, och de har alltid varit otroligt blanka och välmående. Enda är sjukdomen är ju den som har kvickdrag, men det beror inte på fodret, utan är utvecklats av förr dålig stallmiljö. Åtgärdat nu och bättre när vi har kallstall. Det enda e ju som sagt min häst, vars man är tunn och går av i roten, vilket började för ca. 3 år sedan. Har kollat upp det, så det e inget med huden eller hårbotten. Annars e hon blank och fin, välmående och har så kallade "lyckoprickar" över hela kroppen.

Har gett vitlök i många år, än har vi bara sett positivt resultat, har hört att det inte e till skada om man ger det i måtta. och det handlar ju inte om mer än ½ matsked en gång varannan till var tredje vecka.
 
Sv: Tips på foder som är bra för manen?

"Trivselfläckar" betyder inte att hästen mår bra. Min ponny var helprickig samma år hon var mycket sjuk.
 
Sv: Tips på foder som är bra för manen?

Hade jag varit som du så hade jag tagit ut veterinär för att ta blodprov och grundlig analys för att se om hästen har någon form av näringsbrist. Då blir det lättare för dig att korrigera foderstaten.
 
Sv: Tips på foder som är bra för manen?

Jag gör för att testa det, man vet inget innan man provat :P

Hmm, det stämmer, vi har inte analyserat hö, och orsaken att vi inte analyserar det e den att vi har 100 balar och då ska ALLA analyseras, alla e olika.

Jag vill bara höra efter hur andra gör och vad andra har att säga. Jag gör som jag blivit rekommenderad till IRL, och sen vill jag veta era åsikter också.

Men hur tror du andra människor gör då de tar analys? De har rimligtvis också en massa balar.

Lite tips?
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=930916
 
Sv: Tips på foder som är bra för manen?

vad vill du ha sagt med det? att ni aldrig behövt analys för hästarna mår bra ändå? Hur tror du andra tar analys på sitt foder?
blir lite märkligt att du ö.h.t postar en fråga ang. din häst som tydligt uppvisar symptom som kan vara foderrelaterade.
 
Sv: Tips på foder som är bra för manen?

Men du hävdar att vitlöken är bra och fortsätter ge för det har ni gjort länge, samtidigt uppvisar hästen symptom på obalans eller sjukdom sedan 3 år. Du har inte funderat på ett samband???

I övrigt håller jag med alla andra, börja med att analysera fodret och räkna på foderstaten, och ta ut vet för ett blodprov.

Vad kostar en analys, lika mycket som en säck "Racing Prix"?
 
Sv: Tips på foder som är bra för manen?

nu har jag varit lite oklar. Helt säker på att det inte har med vitlöken att göra. Det var samma sak även den tidsperiod vi inte gav vitlöken. Har även slutat nu för att se om det blir nån skillnad. Havren har vi analys på, det kommer automatiskt när man satt undan en säck åt sig. Så den har inget näringsvärde nujust. Därför är då racing prix nog bättre än vår näringsfattiga havre för tillfället. Vilket också nu efter några dagar visat resultat på förbättring.

E tyvärr inte så bra på finska, men ska försöka mitt bästa på att läsa det.

Och om nu hästarna far illa av vårt foder... hur har de då klarat sig perfekt i 13 och 11 år? Kan garantera att min häst mår bra. Jag känner henne utan och innan, och jag ser på henne när något är fel. En häst som mår dåligt är inte pigg och alert hela tiden och intresserad av allt runtom den. Alla som har sett henne, inkl. vet. har sagt att så fina och välmående hästar ser de inte ofta. Men jag har tänkt mycket på hennes man. Men idag när jag borstade henne lossnade det inget av den. Så antar att det e på bättringsvägen? Har bara följt råd som jag fått av andra som jag känner som verkligen kan hästar, men ville också höra med er här vad ni trodde. Men nu hoppas jag våra beskymmer e lösta iaf.
 
Sv: Tips på foder som är bra för manen?

Men läs rubriken på tråden du själv skrev. Du frågade om foder och fick en hel den vettiga svar. Det är ju främst ur grovfodret som hästen ska få det den behöver, och ifall det inte räcker till kombinerar man med ett tilläggsfoder.

Sen kan du använda google translate om du inte förstår sidan.
 

Liknande trådar

Gnägg Halloj! Jag ska snart få en häst på foder och vill egentligen bara ha massa tips och pepp haha. Är så taggad, pirrig, nervös och har så...
2
Svar
24
· Visningar
2 548
Senast: Buck
·
Hundhälsa Jag har en blandras hane som är 7 1/2 år. Jag är lite osäker på vad för foder och tillskott som är bra till hund och dom tipsen jag fått...
Svar
4
· Visningar
525
Senast: Yellowdream
·
Foder & Strö Foderhästen är en känslig dam som i princip har diarré året runt och inte kan äta blöt silage, lusern eller betfoor öht, vilket är lite...
Svar
11
· Visningar
1 765
Senast: Soffan74
·
Islandshäst Jag har ett islandssto som är 12 år. Jag har haft henne sedan hon var 5 år. Innan hade jag en islänning som var en riktig töltmaskin...
Svar
17
· Visningar
5 200
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fråga?
  • Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp