Tips på foder som är bra för manen?

G

GaCa

Vi fodrar våra hästar nu med endast hö och havre samt salt och vitlökspulver.

Men jag vet att det behövs mer nu just. Min häst har börjat tappa man. Har kollar upp "hårbotten" på henne och även svansroten, så inga irritationer, utan manen går helt enkelt bara av. Men har ni tips på ett bra foder med vitaminer som jag kan ge henne? Förut hade hade vi även betfor/melass åt dem, men vi slutade få tag i det. Men på den tiden hade hon väldigt fin man, och vad jag vet gör ju inte betforen så mycket åt manen?!

Och har även blivit tipsad om Racing Prix, men någon som har lite mer info om det? Vill inte ge foder med mycket konserveringsmedel åt min häst, utan ett foder som e så naturligt som möjligt. Men jaa, tips på bra foder helt enkelt? och vad brukar ni ge era hästa? :) Hon används mest som hobbyhäst.
 
Sv: Tips på foder som är bra för manen?

ojdå... Vet ju inte om ni ens har Racing Prix i sverige? Läste att det bara e ett populärt foder här i Finland...
 
Sv: Tips på foder som är bra för manen?

Vet du att hästen får tillräckligt med protein? Linfrö/kaka har väl också positiv inverkan på päls/man.
 
Sv: Tips på foder som är bra för manen?

Jag tycker att du som första åtgärd ska sluta med vitlökspulvret. Vitlök har i försök visat sig ge anemi (brist på röda blodkroppar) hos häst och att slentrianmässigt ge det i fodret är inget jag skulle göra.

Som steg två skulle jag räkna på hästens foderstat så att hon får rätt mängd energi, protein och mineraler. En balanserad foderstat tror jag jag är den absoluta grunden för en välmående häst. Om du inte har analys på ditt hö så bör du skaffa det, så du vet vad hästen får i sig.
 
Senast ändrad:
Sv: Tips på foder som är bra för manen?

Om hästen får det den behöver i foderstaten (analys och uträknat) så skulle jag rekommendera linfröolja :) , vet inte hur manen påverkas men det brukar göra underverk med pälsen på mina djur.
 
Sv: Tips på foder som är bra för manen?

jag skulle också säga linförolja, det har jag gett när jag vill stärka manen. men ge inte för mycket, tror man högst ska ge 1 dl. mina hästar blir lätt tjocka av det för det innehåller mycket energi.
 
Sv: Tips på foder som är bra för manen?

Okej, tack :) ger bara vitlökspulver då och då. Inte varje dag. Höet har varit bra iår, men ska prova Racing Prix, det sägs ha allt och många har rekomenderat det, så värt ett försök. Men ska ta och räkna om foderstaten :)
 
Sv: Tips på foder som är bra för manen?

Varför ger du vitlök? Det är som sagt inte alls bra för hästar och så här års finns ingen anledning att ge pga ev fästingar.
 
Sv: Tips på foder som är bra för manen?

Väck med vitlökspulvret pronto! Det fyller ingen som helst funktion och är snarare skadligt för hästarna, etablerat via forskning sen flera år tillbaks!

har du en analys på grovfodret? det skulle jag börja med, att tappa man är inte normalt och handlar det inte om ngt parasit angrepp eller annat så tyder det på ngt rejäl brist i foderstaten. en analys är väl investerade pengar som sparar dig multum på sikt!
 
Sv: Tips på foder som är bra för manen?

Jag stämmer in i kören, bort med vitläkspulvret. Finns ingen anledning att ge det.
Gör en analys på grovfodret och beräkna en foderstat efter det, sen tycker jag att vetegroddsoljan är oslagbar när det kommer till bra tagel och päls.
 
Sv: Tips på foder som är bra för manen?

Höet har varit bra iår, men ska prova Racing Prix, det sägs ha allt och många har rekomenderat det, så värt ett försök. Men ska ta och räkna om foderstaten :)

Problemet med att din häst tappar man kan antingen bero på näringsbrist, obalanser i foderstaten, förgiftning eller någon annan sjukdom. Om håravfallet beror på någon sjukdom så måste du tillkalla veterinär. Oavsett orsak så löser du inte problemet genom att ge hästen lite Racing Prix. Racing Prix är i princip ett meningslöst foder och jag ska förklara varför.

Racing Prix beskrivs som “ett modernt, pelleterat foder som är lätt att använda, och den mångsidiga sammansättningen garanterar att hästen får allsidig näring också vid hård ansträngning.” Fodret har visserligen en “mångsidig sammansättning”, dvs. det innehåller ett stort antal näringsämnen, men detta är inte någon fördel eftersom de flesta av de näringsämnen som detta foder innehåller redan finns i tillräcklig mängd i ett grovfoder och att tillsätta mer av dessa ämnen är endast till nackdel.

Det här fodret säkerställer inte heller “hästens tillgång på spårämnen” som man påstår. De spårämnen som finns i för liten mängd i ett grovfoder är zink, koppar, selen och jod och dessa är därför de spårämnen man bör komplettera sitt grovfoder med. Detta “helfoder” innehåller visserligen små mängder av dessa spårämnen men för att täcka behovet för t.ex. en häst som väger 500 kg skulle du behöva ge 4 kg av fodret för att täcka behovet av zink och koppar, 7 kg för att täcka selenbehovet och 12 kg för att täcka hästens jodbehov. Detta visar att spårämnerna inte är i balans i detta foder trots att man kallar det för ett “helfoder”. Fodret innehåller dessutom en hög järnhalt som är direkt skadlig för hästen. Problemet med “helfoder” är att de aldrig kan rätta till en obalans som finns i den övriga foderstaten även om dom i sig självt är balanserade.

Selen måste man vara försiktig med. Ett överskott av selen kan göra att hästen tappar hår i man och svans. Dessutom brukar det uppkomma sprickor i hovarna, halthet och hästen får svårt att andas. Våra marker i Sverige är extremt selenfattiga så risken för selenförgiftning är liten. Hur det är i Finland vet jag inte men det troliga är att marken är selenfattig där också. Man kan kolla selenhalten i kroppen genom blodprov.

Alla tillskott av vitaminer bortsett från vitamin E är oftast helt meningslösa eftersom foderstaten oftast innehåller en tillräcklig mängd vitaminer eller så produceras de av mikroorganismerna i hästens grovtarm. Vitamin E som det ofta finns anledning att tillsätta är dessutom känsligt för bl.a. värme, syre, fukt och fett. Oxidation av vitamin E ökar vid blandning med fett och mineraler, vid malning och pelletering. Man måste därför räkna med att den vitamin E som finns i ett pelleterat färdigfoder har starkt nedsatt effekt om den ens har någon effekt alls. Bäst är att tillsätta vitamin E i samband med utfodring. I ditt fall kan utöver vitamin E även vissa B-vitaminer vara bra att ge till hästen.

Du har redan fått ett utmärkt råd, dvs. “räkna på hästens foderstat så att hon får rätt mängd energi, protein och mineraler. En balanserad foderstat tror jag jag är den absoluta grunden för en välmående häst. Om du inte har analys på ditt hö så bör du skaffa det, så du vet vad hästen får i sig.” Jag kan bara instämma i vad “Majskolven” säger. Särskilt viktiga näringsämnen för att säkerställa en bra hårkvalitet är protein, metionin, zink, koppar, selen, vitamin E, omega-3 fettsyror samt biotin och vitamin B6.
 
Sv: Tips på foder som är bra för manen?

Vitlökspulver ger vi för att det e bra för hästens luftvägar, men som jag skrev ges det inte varje dag, utan någon gång varannan vecka. Har även blivit rekomenderad till det, och det hjälper. Har en häst med kvickdrag, så speciellt hon mår bättre av det. Håravfallet beror inte på sjukdom, det e kollat. Nu har vi dessutom börjat testa en säck Racing Prix, har ju inte hunnit så långt med det än, men vi får se hur det blir. De har ju förr bara fått egen havre, väldigt dålig iår. Knappt någon energi alls i den, så däav orsaken också varför vi testar racing prix. Och hästarna har ALLTID tillgång till grovfoder, fri tillgång i hagen, samt alltid något att tugga på under natten, så de äter konstant så att säga. Så de får jo i sig det som finns i höet iallafall...
 
Sv: Tips på foder som är bra för manen?

Just nu används halsdel, jaa, för att hon e klippt, men började använda först nu i December.
 
Sv: Tips på foder som är bra för manen?

vad finns i ditt hö? vad de får i sig vet du ju inte om du inte har ett analyserat foder.
 
Sv: Tips på foder som är bra för manen?

Finnar är allmänt dåliga på att analysera höet och följer ofta gamla trender utan att ta reda på fakta. Känner väl en eller två som brukar ta analys :angel:

Ts, varför ber du om hjälp då du redan bestämt dig att ge prix trots spaderäss inlägg?
 
Sv: Tips på foder som är bra för manen?

Jag gör för att testa det, man vet inget innan man provat :P

Hmm, det stämmer, vi har inte analyserat hö, och orsaken att vi inte analyserar det e den att vi har 100 balar och då ska ALLA analyseras, alla e olika.

Jag vill bara höra efter hur andra gör och vad andra har att säga. Jag gör som jag blivit rekommenderad till IRL, och sen vill jag veta era åsikter också.
 
Sv: Tips på foder som är bra för manen?

Kommer alla balarna från olika fält och/eller är skördade vid olika tidpunkt? :confused:
 
Sv: Tips på foder som är bra för manen?

Mina åsikter är att du inte kan argumentera att hästen får det den behöver för den har fri tillgång på hö. du fodrar utan att veta vad den stoppar i sig. att då köpa ett special foder i hopp om att det gör saken biff, är ungefär som att shoppa efter nålar i en höstack med solglasögon på sig.

vitlök mot kvickdrag är en gammal grej man trott på i vissa (äldre) sammanhang men som anses ge marginell effekt, särskilt om du ger det ngn gång emellanåt bara. Nackdelarna med vitlök på häst är långt större, det riskerar att hästen blir anemisk och mår dåligt pga det.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Gnägg Halloj! Jag ska snart få en häst på foder och vill egentligen bara ha massa tips och pepp haha. Är så taggad, pirrig, nervös och har så...
2
Svar
24
· Visningar
2 547
Senast: Buck
·
Hundhälsa Jag har en blandras hane som är 7 1/2 år. Jag är lite osäker på vad för foder och tillskott som är bra till hund och dom tipsen jag fått...
Svar
4
· Visningar
525
Senast: Yellowdream
·
Foder & Strö Foderhästen är en känslig dam som i princip har diarré året runt och inte kan äta blöt silage, lusern eller betfoor öht, vilket är lite...
Svar
11
· Visningar
1 765
Senast: Soffan74
·
Islandshäst Jag har ett islandssto som är 12 år. Jag har haft henne sedan hon var 5 år. Innan hade jag en islänning som var en riktig töltmaskin...
Svar
17
· Visningar
5 200
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fråga?
  • Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp