Tips på foder + pris?

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Alpin87
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 19
  • Visningar Visningar 1 082
A

Alpin87

Har ett varmblodssto som rids 4-5 dagar i veckan. Allt från dressyr, hoppning (ca 1m), uteritter på ca 1 - 1½h och ibland galopptränas. Dock är detta på hobbynivå ändå, kan hända startar hon ngn clear round hoppning eller 90cm CR.

Hon går på lösdrift med fri tillgång på hösilage. Hon äter bra och är väldigt pigg som vanligt. Har ej stödfodrats nu. Nu har hon dock börjat gå mer och har svårt att hålla hullet även om hon inte alls är för smal men dock behöver hon lägga på mer hull för att kunna bygga mer muskler.

Jag söker alltså någonting som bara lägger sig på hullet i princip och med så lite energi som möjligt för het är hon redan så det räcker ;).

Funderar på kornkross eller krafft groov? Vad ligger dessa på prismässigt? Vad skulle ni föredra?

Sv: Tips på foder + pris?

Lusern skulle jag föredra. fri tillgång är inte alltid svaret när man inte vet vad grovfodret innehåller. JAg antar du inte vet det eftersom du inget skriver om värdena. Ger man fri tillgång och har dåliga värden så lär ju proteinbrist komma.

Lusern först och främst..ge så mycket den vill ha.

Okej, det var inte det första jag kom att tänka på, ska kolla upp lite mer så får jag se vad det blir.

Så jag kan alltså ge henne en ganska stor mängd lusern? Jag kommer bara ha möjlighet att ge henne efter ridning. Läst lite om lucern och det verkar helt klart vara det absolut bästa alternativet. Funderar på att kombinera med kornkross...

Fler tips?

Gärna lite prisuppgifter också :) Har varit hästfri länge och är inte så uppdaterad!

Varför kornkross? Lucerne kan räcka gott och väl om du bara vill ha upp hullet. Sojaprotein är ju ett annat alternativ.

Lucerne kan de i princip ha fri tillgång på (uppblött). Det beror ju på vad det är för häst. Finns ju i strå variant oxå.

Vad har du för värde på ditt hösilage?

Pris: Lucerne i pellets: ca 160kr

groov 125 ligger på ca 180-190kr säcken

om jag inte har fel! Hade det i höstas, men priset kan ha ändrats tills nu.

Grejen är ju den att jag inte har något värde på hösilaget, har bara fått höra att det är bra, mer än så vet jag inte tyvärr. Kan tyckas oseriöst men jag har inte heller den kunskapen..

Man ser i många trådar att folk tipsar om olja, vad är det för olja ni mer då?
det finns ju massa olika ojlor, vad är bäst?

Ger min svårhullade travare groov 125, är supernöjd. Lucern är ju bra med tanke på att det är grovfoder, och det ska ju vara deras basföda. Om inte detta räcker så rekommenderar jag groov. På lantmännen i Borås tar dom 198/199 kr för en säck groov 125 på 25 kg. Dyrt, men effektivt :)

Så Groov kostar 180-190 och Lucern ca 160?

Någon som bor i Norrtäljetrakten eller norr om Stockholm som vet vad priserna ligger på här?

Det är samma riktlinjer i alla Granngården afförer. Det är där Krafft säljer sina produtket. Och även hos privata leverantörer (tror jag).

Lättast är att ringa deras butik i din hembyggd.

Men Groov ligger altså på 180-200kr och Lucerne ca 160 kr. Det kan skilja lite i olika affärer.

Ytterligare en fråga eftersom att jag funderar fram och tillbaka.

Kan Groov + soja också vara ett alternativ? Eftersom att hon redan har fri tillgång på hösilage tänkte jag?

DEt kan det vara men är ju svårt att veta. Skulle satsa på lucerne och går hon ej upp på det skulle jag lägga på soja. Går hästen upp jättebra kan man ju byta till bara Groov. Men kolla upp vilken sort du köper. Finns massa olika.

Men ring kraffts foderrådgivare. De är jättetrevliga!!

De var verkligen jättetrevliga!

De rekommenderade endast Groov 125 då det innehöll mer protein och eftersom att hon redan har fri tillgång på grovfoder så jag börjar med det :)

Vet du eller någon hur mycket jag kan börja ge? Kan jag börja ge ½kg efter ridning eller är det för mkt att börja med?

Det kunde du frågat krafft=) Men börja med 250gr först. Ta det alltid försiktigt när du för in nya foder.

Ja hon sa bara att jag skulle börja med lite så det ska jag göra :) tar 250gr till att börja med :)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Jag har en foder ponny just nu som jag är lite orolig för .. hon är ett 15 årigt sto som i grunden har lite svårt för att behålla...
Svar
14
· Visningar
1 935
Senast: tanten
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens... 2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 997
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Hej! Har lite funderingar på foder. Har en nätt dam på 450kg och 162hög. Hon är väldigt svårfödd och har därför svårt att få upp och... 2
Svar
33
· Visningar
2 397
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
2 108
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka