Tips på en bra dressyrgjord

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare moccis
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 15
  • Visningar Visningar 3 207
M

moccis

Kan någon tipsa mig på en bra dressyrgjord som är mjuk mot hästen och inte glider fram? Lädergjordarna är i allmänhet så stela o hårda o tycks kana fram o dra med sig sadeln.
T :confused:acksam för tips var jag skall hitta en.

Tycker Horse saver gjordarna från Källgvist (tror jag)är väldigt bra. Med resår i ena änden. Min kostade 218:-, rätt ok. En gjord jag inte gillar är den i nån slags plast som de skriver ska vara så snäll mot hästen men istället lätt ger brännsår. Kommer inte ihåg vad den heter men den finns bla hos Börjes. Annars gillar jag lädergjordar, fast det krävs ju att man håller dem ordentligt rena för att undvika skav.

//jo7 :bump:

Oj, NU läste jag att det var DRESSYR gjord du var ute efter, jag har ju "vanlig" gjord. Men men..kanske gav dig ngt tips ändå? :)

//jo7 :bump:

jag har en wintec som jag tycker är bra. Den är i neopren och bred, men smalare där hästen har benen liksom ("ergonomisk")

Till Lydia.
Det verkar ju bra om den är ergonomisk som du säger för även om den glider fram lite så är det ju bättre om den är smalare vid benen.
Var hittar man en sådan? Wintecen alltså.
Tack på förhand :idea:

Jag har en albion lädergjord (dressyr). Kanonbra, mjukt och fint läder. Lite bredare i mitten för bra anläggningsyta och ganska tjock. Den är dyr, men har lång livslängd...

jag har köpt en anatomisk dressyrgjord från hööks Equi-Guard. Resår i båda sidorna (ett minus då jag egentligen inte vill ha resår) men den är i neoprene och skaver ej. (samma material som på sadelgjordstunneln på andra sadeln).

Har ridit med den en gång och det funkade bra iafl! :D

kieffer har en jätte bra...som är typ lite gel aktig...ligger bra mot hästen. och där är spännen för tre stroppar på den.

Jag har en Gera gjord som jag tycker är fantastiskt bra.
Snygg och lättskött samt mjuk mot hästen.

Jag beställde från Henrikssons (länk finns här på Buke)
Där finns bilder på den.

Håller med dig angående lädergjordar, har hittils inte sett någon som verkar bra. Möjligtvis de anatomiska..

Kan tillägga att jag har en häst som är mkt rund över magen :o

Liknande trådar

Utrustning Insett att schabrakgarderoben behöver förnyas… Ska sälja av Ps schabraken för de glider som f*n på nya hästen🫣 Det är liksom hela... 2
Svar
22
· Visningar
1 394
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Erfarenheter, tankar eller jämförelser kring Rambo Micklem Comfort Girth eller Eric le Tixerant? Väger mellan dessa två främst. Har...
Svar
3
· Visningar
426
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
860
Senast: Lisen82
·
Utrustning När jag jobbade i stall för 10+ år sedan så tyckte jag att Mountain Horse ridkängor i denna modell Var oslagbara under den varma delen...
Svar
1
· Visningar
229
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka