Tips på bra sadelgjord utan resår?

Kittty

Trådstartare
Hej!
Finns det någon här ute som kan tipsa mig om en bra LÅNG (130-140 cm) sadelgjord utan resår? Har letat och letat men alla allround/hopp-gjordar verkar ha resår av något slag, och jag vill inte ha det. Dressyrgjordar är inga större problem att hitta utan resår (äger en från Knights som nog är årets bästa köp!), men jag behöver en ny till min allroundsadel.

Har tidigare haft en i sympatex (?) från H**ks, men den var lite för "tunn". Vill gärna ha en anatomisk, mjukt stoppad gjord, gärna i läder men är öppen för andra material. Priset är av mindre betydelse. Letar jag efter det omöjliga?

Tips någon?

Sv: Tips på bra sadelgjord utan resår?

Tack för tipsen och länkarna, men den du visar från H**ks är just precis den jag redan har, och den från H*rze ser väldigt snarlik ut... Jag hade velat ha en tjockare, mer stoppad (gel, fårskinn, luft) samt i naturmaterial/läder.

Jag har en dressyrgjord i läder som jag köpte av min sadelmakare för ett par år sedan. Jag kommer inte ihåg märket (kan kolla) och vet ej om den finns i längre variant men den är mycket trevlig.
Dock har den ingen resår, vilket min sadelmakare tyckte var bra, bla därför hon rekommenderade den.

Rie: Ja precis samma förmaning har jag fått av min sadelmakare! Enligt henne gör resårgjordarna mer skada än nytta då de inför ännu ett rörelsemoment för hästen att förhålla sig till. Sen dras resårgjordarna 9 av 10 gånger åt för hårt. En stum sadelgjord ger även en viss "lättnad" för hästen när den arbetar i rätt form, något resårgjordarna inte gör.

Bates och Wintecs Cairgjordar...Kan tyckas hemska när man klämmer på dem, men de blir helt underbara efter de har fått forma till sig. Ger stor frihet för hästen trots att det inte är resår, tycker det är en mycket genomtänkta gjord och perfekt för hästar med mycket skinn bakom armbågarna.

Senast ändrad:

Jag har kikat på dem (dock bara på nätet - Piteå har inte särskilt stort hästaffärsutbud tyvärr) och är intresserad! På beskrivningen låter de helt klart intressanta, men jag har hittills tvekat vad gäller elastisiteten... Vet du eller någon annan hur mycket de töjer sig/flexar? Vill ha en gjord som håller formen och inte töjer sig så som jag upplever att gjordar med resår gör.

Iom luften så är de flexibla mot hästens buk och följer rörelsen men den töjer sig inte längdmässigt utan redan efter första gången så har den format sig och håller sig där sedan. De ger även stor frihet och håller sig verkligen på plats. Har både dressyr och hopp Bates och Wintec och ingen har hittils rört sig.

32489152.jpg

32489153.jpg

Ok, det låter ju toppen! Tack för både bilder och information. Ska definitivt överväga den investeringen - tur att lönen ramlar in på tisdag. :)

Varför vill du inte ha med resår? Om man har en bra resårgjord med stadig resår så tycker jag att det funkar toppen. Det är oftast vad sadelmakare rekomenderar också (men inte bara resår på en sida av gjorden, och inte dålig slapp resår).

Jag har haft resårgjord tidigare (dock dressyrvarianten) men fått rådet av min sadelmakare att byta till gjordar utan resår. Enligt henne skapar resårgjordar oftast mer problem än de gör nytta, samt att gjordar med resår skapar ännu ett rörelsemoment som stör hästen i dess naturliga rörelsemönster. Om du har en gjord utan resår blir risken att du drar åt gjorden för mycket mindre, du skapar ett stadigare "sadelläge" (dvs att sadeln inte kan röra sig lika mycket fram och tillbaka på hästryggen), samt att hästen får en bekräftelse på att den "jobbar rätt" när den höjer ryggen - gjordar utan resår släpper tydligen på trycket då. Det är anledningen som min sadelmakare gett mig. :)

För egen del märker jag främst skillnaden i att min häst rör sig friare och mer villigt när jag rider med "stum" gjord, plus att han inte protesterar lika mycket vid sadling och åtdragning av gjorden nu när jag kör utan resår. Jag har även sluppit skav sedan jag valde bort resårgjordar. Men detta baseras främst på upplevelser kring dressyrgjordar - nu har jag även skaffat en allroundsadel och det är till den jag behöver en lång gjord. Om du har tips på någon bra gjord med kraftig/stum resår tar jag villigt emot tips.

Stübben vet jag i alla fall HAR gjort sådana, men jag är inte hundra på om de tillverkas längre... I läder.
Har en hemma men den är nog ifrån när Jesus gick i kortbyxor...

Dressyrgjorden jag har som har resår, har bra stark/"stum" resår. Det är en Jeremy Rudge.

Resårgjordar som har för elastisk resår har jag också märkt nackdelar med (sadeln kan kasa etc), men den gjorden har jag inte märkt något negativt med på de hästar jag haft den på.
Men du kanske behöver en stum sadelgjord.

Liknande trådar

Utrustning Vart hittar man en bra lång (150 cm) sadelgjord i läder och med resår? Min häst har under sommaren vuxit ur sin 140 cm gjord (och...
Svar
2
· Visningar
641
Senast: Ketrawzc
·
Utrustning Min häst visar tydligt att han föredrar en stum gjord, antagligen pga att hans sadel är extremt mjuk så att det blir för mkt rörelse om...
2
Svar
22
· Visningar
2 683

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka