Sv: Tips på bra film
Det var Svenska Islandshästförbundet som bjudit in honom till sitt instruktörsseminarium.
Först var det enbart öppet för instruktörer och domare, men då det var för få anmälda så öppnades seminariet för allmänheten och det var en hel del "icke-islandsfolk" där också.
På föreläsningen presenterades och gicks det igenom samma material som finns att se i Heuschmanns film och i hans bok.
Tydligt illustrerande bilder på hur hästens rörelsemönster störs av att hästen rids felaktigt med hör höjd rygg eller för sänkt rygg.
I Tyskland och Holland (inbillar jag mig) är problemen med rollkür/hyperflexion är störst och där anses Heuschmann vara kontroversiell.
Här känns det mest som vi är helt eniga om att hyperflexion är fel.
När Heuschmann var på FEIFs seminarium i Tyskland förra året var det tydligen lite dålig stämning och mycket “näbbande”. Det kanske gjorde att han var lite defensiv nu (?)
Lunchen blev väldigt kort då föreläsningen drog över och vi kom tyvärr lite sent till ridhuset och missade lite av när de första ekipagen red.
Upplägget var att ekipagen red två och två i röd ridhuset och Gerd stod uppe på läktaren och pratade.
Tyvärr blev ryttarna bara som en trevlig fond bakom tyckte jag. Några gånger bad någon i publiken kommentera hästarna och då vände han sig om och gjorde det, men mycket försiktigt (ingen direkt kritik).
Först red Johan H. sin Dreki (e:Askur) och Helene B. ett 5-årigt sto e: Soldan. Helenes sto vad spänd och bitvis lite tygelhalt, något han inte nämnde alls.
Sedan red två gånger två av de elever som går på islandshästlinjen på Strömsholm och sist red Johan, den här gången på Sígurrós (e: Askur) och en tjej som går kandidatprogrammet på Strömsholm med sitt halvblod Louis Vuitton (underbar skritt!).
Jag hade hemskt gärna sett att Gerd stod nere på ridbanan och instruerade ekipagen och inte bara använde dom som bakgrund. Nu var det väldigt lite ekipagen gjorde det kändes som GH inte ville stöta sig med någon eller gör någon upprörd.
Men jag anser att har man gott med på att rida på en sån här clinic är man väl beredd att få göra något “annorlunda”(?) eller få kritik.
Jag hade gärna sett Johan få göra samma övningar som Frida med Skuggi fick göra (sidföra nästan bara för sätet, länga tygeln rejält, flytta mera, byta varv flytta igen och sedan korta tygeln något och komma igång i tölt/trav igen)
När halvblodet kom in var det som GH andades ut och kände sig trygg igen. Den tjejen fick andra kommentarer kände jag.
Ljudet strulade lite i ridhuset och det blev bitvis svårt att höra vad GH sade.
Till en början var det mycket tyst och ingen vågade säga något. Så småningom kom diskussionen och frågorna igång lite, men det kändes som ingen (inklusive mig själv) vågade ta bladet från munnen och prata högt om de problem vi har i sporten och faktiskt kritisera också.
Johan sade efteråt att han hade förväntat sig både hjälp och kritik, men istället stod GH och (tänkte säkerligen en del) sade försiktigt att Johan vad lite stel i axlarna men i övrigt hade en fantastisk sits och nämnde varken halslängd, takt eller gav honom övningar att jobba med.
Jag har inte renskrivit mina anteckningar än, så jag kan återkomma med mera när jag gjort det.
/Malin