Tips på bra film

• Ridning
  • Trådstartare Trådstartare EquipageAkademie
  • Startdatum Startdatum
Sv: Tips på bra film

Tyvärr gör det väl det. Jag tyckte G.H var väldigt uppfriskande och intressant tills jag såg bilderna....förvisso bara stillbilder tagna ur sitt sammanhang MEN de ser ju rent hemska ut. Dock måste jag hålla med om det epona skriver i artikeln och personligen tycker jag ändå G.H har lyckats så tillvida att han fört LDR-debatten till större nivåer.
Att han sen inte kan rida tycker jag inte har just nått med filmen att göra.

:)

Jag, inget, inte min film ;)

Intressant att se hur musklerna rör sig tycker jag.

Och som vanligt fokuseras på halsen och bäckenet står stilla. Det finns ju ryttare, har jag hört, som kan få sina hästar att vinkla in bäckenet. Vad som händer då i muskelkedjan kanske är annorlunda? (Spekulation från min sida, jag är inte anatomiprofessor)

Fast gör det det hela filmen?? Har för mig att det visades i rörelse oxå. Det e ju ändå bara GH:s teorier eller? Han står ju inte helt oemotsagd direkt.
Har ju sett den men minns mer "action"scenen med hästen som hängdes upp. :crazy:Huvva!

Vad jag ser så rör sig bäckenet på animationerna, eller vad menar du?

Ang fotona på honom och friesern så tycker jag det ser ut som en häst som skiter fullständigt i en förhållning, inte en arbetsform.

/Migo

Enligt sig själv arbetade han för att få hästen att sluta krypa bakom hand. Fast på bilden tycker jag det ser ut som om han ryggar hästen på ett inte så tilltalande sätt.

Oj :angel: Alltså den opererades (skulle kanske skrivit det). En dressyrryttaren hade ridit sönder den. Allt är ganska svart eller vitt i filmen. (min uppfattning iaf).

Det håller jag med om att den är!

Migo: det fanns många fler bilder men de verkar ha tagits bort överallt. Det fanns också film tror jag. Det fanns massor med bilder från olika klockslag så att man ser att det inte är enstaka tillfällen.

Jag Men om man ställer innehållet i relation till detta så faller värdet en del eller hur?

http://epona.tv/dk/nyheder/vis/browse/16/artikel/eponatv-mener-4/?type=98&tx_ttnews%5BbackPid%5D=277&cHash=77a9efda0f

Jag försöker mig på en översättning av den danska texten. Jag har inga som helst anspråk på att översättningen är hundraprocentigt korrekt, men huvuddragen framgår iaf.

Två av EPONA.tvs kloka män rök ihop framför flera tusen åskådare under en clinic i Tyskland. Gerd Heuschmann och Philippe Karl hade varit så rörande eniga om att hyperflexion var förkastligt, att de hade glömt att fråga varandra vad de var och en för sig tyckte var bra. Det visade sig att de inte bara var eniga om vad som inte är bra, men faktiskt grundläggande oense om hur det ska vara istället. Fejden gjorde den delen av hästfolket, som hade trott på dem, oroliga och förvirrade. Vem skulle man nu tro på? Vem hade rätt? Blir avståndet kortare mellan fram- och bakben när hästen samlar sig, eller ej? Det är nämligen en av de saker de blev ovänner över. En viktig, ridteknisk detalj. På EPONA.tv tycker vi att det är ett sundhetstecken, att det nu verkar som om det finns utrymme hos "de hästvänliga" till att diskutera ridteori. Även om samtalstonen skulle bli icke-salongsmässig.

Nu är det nog en och annan som sitter och studsar över att vi precis har kallat Gerd Heuschmann för "hästvänlig" Har vi inte sett de hemska bilderna av honom på en förvirrad frieserhingst med mulen inne vid bringan? Jo, det har vi. Faktiskt var det Gerd Heuschmann själv som skickade bilderna till oss för en månad sedan, och vi kunde ha varit först med historien om vi hade tyckt att det var en historia. Till att börja med var vi eld och lågor. Ett sånt scoop, och vi hade till på köpet möjlighet att få Gerd Heuschmanns egna tunga kommentarer till varenda bild. En riktig ? (här går jag bet). Men vi var överens om att ifall det hade varit en känd topryttare som hade suttit på hästen så hade vi aldrig gjort någon historia. Det är en icke-historia. För om man tittar på hela bildserien så framgår det tydligt att Gerd Heuschmann försöker få hästen att sluta upp med att bita sig i bringan. Han gör det inte särskilt bra, och vi menar att han begick ett allvarligt fel genom att öht sitta upp på hästen. En så förvirrad häst som varken förstår den ena eller andra hjälpen och som är invand med att gå med ett konstant, kraftigt dragande i tygeln, och som dessutom är hingst... det är otänkbart att detta på något sätt skulle kunna sluta bra. Men Gerd Heuschmann satt alltså upp, och så upptäckte han att han inte kunde styra hästen. Då gjorde han sitt andra fel. Han skulle ha suttit av, och så skulle han ha gett hästen en morot och en klapp på halsen, och erkänt sina begränsningar. Men fortsatte att rida sig bort från problemen. Han säger själv att hingsten slutligen gick riktigt bra, men det är hans ord för det finns inga bilder.

Jag har en god vän som är översättare, och som har översatt många, "viktiga" böcker om hästar, hästhantering och ridning. När jag kom i kontakt med "Tug of war" blev jag eld och lågor och ville att min vän skulle försöka få kontrakt på översättningen. Min vän, som är en mycket klok person, svarade följande:

Jag tror inte det finns någon marknad för den boken, tyvärr. De som vet hur rätt den träffar är inte de som behöver läsa den. Det är de andra, och de blundar.

Tack! Jag förstår i och för sej bra men det var i alla fall bra med en översättning.:bow:
Visst vet jag att han inte medvetet sitter och rider rollkur det gör han absolut inte! Hoppas inte att det har framstått som jag skrivit det? Men han visar sin egen oförmåga att i praktiken visa vad han menar och faller in i en tråkig, amatörmässig och ganska brutal korrigeringsridning istället. Det är ju det han har fått kritik för. Man har ansett att han borde ha hållit sej från hästryggen själv och låtit andra visa men han är en showman och vill inte det.

Gerd H satt länge på denna häst och med mycket grova och tråkiga hjälper En ridning man inte vill se och som kanske till och med av många skulle anses värre än rollkursridning av en elirtyttare. Det är utan tvekan en omdiskuterad person, och det vinner inte min respekt att själv visa ridning som faktiskt var värre än vad Anky med flera visat upp. För honom var det en svår häst utan tvekan. Men det är inte frågan. Huvudfrågan i det här fallet blir vilka tygeltag och vilka hjälper och vilket tvång han själv är beredd att använda på en häst. Vem är bäst kålsupare?

Men de intresserade läser nog på engelska också tror du inte?

Och jag tycker faktiskt inte att den där förklaringen han ger ursäktar ridningen/korrigeringen.

Desutom är väl några av hans teorier ifrågasatta (om rygg) fast ska inte säga säkert! Men har för mig vi har avhandlat detta i nån tråd nån gång ;)
Dock, som agitator har han ju gjort massa nytta. (Innan dessa bilder som totalt raserar grunden på det hus han byggt). Kaboom!

Ja, jag är ju en av dem som läste den engelska.
Men jag skulle gärna vilja ha en svensk översättning i min bokhylla.

Ja precis :laugh:

Markanden för översättning av hästlitteratur av smalare variant verkar få ske på eget bevåg. Tänkte på han som översatt Nuno och gett ut själv.

Har själv ridit en häst som hade grova beteendestörningar och gick och bet sig själv i bogen och skrek av ilska när han gjorde det. En arabvalack som jag tror varit hingst länge (funderade även på om han var klapphingst).

Han gick ungefär sådär, böjde huvudet lite åt sidan och bet sig själv. Man hade inget i handen plötsligt och han kunde gå från totalt lugn till att bita sig själv hysteriskt.
Detta förekom även när han skulle täckas och vart då som värst.
Han stod på en ridskola och jag tror att livet helt enkelt inte passade honom. Han blev för stressad Även om ridskolan var rätt liten och familjär.

*kl*

Jag var på föreläsning och clinic för Gerd igår på strömsholm.
Han är en otroligt engagerad föreläsare och brinner verkligen för sin sak! Det var en bra föreläsning, men clinicen var tyvärr för dåligt förberedd.

/Malin

Liknande trådar

Utrustning Hej! Har tagit upp ridningen efter måååånga års uppehåll, mina gamla stövlar är fortfarande fina men omoderna och svåra att få på och...
Svar
5
· Visningar
560
Senast: Jfrelin
·
Kropp & Själ Det är ju en jäkla djungel med smartwatches! Har läst igenom gamla trådar men inte riktigt hittat var jag vill ha. Har aldrig haft en...
2
Svar
32
· Visningar
1 130
Senast: Cattis_E
·
Fritid Vi tänkte besöka Gotland (på försäsongen) i sommar med vår 4-åring. Vår första gång där! Tips på vad vi inte får missa och plats som är...
Svar
1
· Visningar
305
Senast: Karfitsa
·
Kultur Tycker det är lätt att drunkna i allt som finns vad gäller serier och film så tänkte jag kan testa att ta buke till hjälp. Lite...
2
Svar
33
· Visningar
1 840
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar