Tips på bra bålstabilitetsövningsprogram?

Sar24BB66

Trådstartare
Som rubriken säger, har ni något bra tips på bålstabilitetsprogram? Behöver verkligen öva upp min bålstabilitet efter vintern...! :crazy: jag vet att plankan, sit-ups och "crunches" övar upp bålstabiliteten, men vet inte hur mycket/länge man ska göra dem per dag/vecka för att få resultat...pilatesboll och "hula-hula-ring" lär också vara bra, men har inte tillgång till sådana tyvärr.
Jag är ganska otränad, rider förstås nästan varje dag och jobbar i stallet mycket då jag har eget och sköter allt själv, men tränar inte något utöver det, 20 sit-ups eller 1 min planka är tortyr...:p så har någon tips på hur man kan lägga upp ett "träningsprogram"? Ni får gärna nämna om ni har fler övningar eller bättre tips utöver detta :)
 
Sv: Tips på bra bålstabilitetsövningsprogram?

min bästa bålstabilitetsträning är faktiskt att skritta en långrunda på hästen, gärna utan stigbyglar och gärna i lite oländig terräng så att ahan inte bara går rakt framåt. Nu har jag förvisso en häst som rör sig som ett stormande hav i skritt, vilket ger ännu mer effekt, men det duger säkert bra med mindre gungig skritt också.
Sen kan man tänka på att "dra in naveln mot ryggraden" nästan vad man än gör, om man står och diskar eller skalar potatis, kör dammsugare eller ligger på soffan och läser en bok...
 
Sv: Tips på bra bålstabilitetsövningsprogram?

Tack för tipsen! :) testade att "dra in naveln" när jag gjorde annat, det var jobbigt för otränade mig, men bra då det inte är tidskrävande :D
 
Sv: Tips på bra bålstabilitetsövningsprogram?

Har du en smartphone? Om ja, så ladda ner "Daily Ab Work" (o but work är oxå bra!). Då får du som en liten träningsvideo i telefonen att göra när du känner för det! Det finns olika alternativ tidsmässigt o man kan välja olika övningar.

En annan övning som är grym för dels att veta hur svag man är i bålen o dels träna detsamma. Ligg med överkroppen på golvet, ha fötterna i golvet o därmed böjda knän. Lyft rumpan från golvet så du blir rak från knäna till överkroppen, tänk på att suga in naveln ordentligt! Detta är en bra övning, men man kan göra den värre och avslöja hur stabil man egentligen är! I det läget- lyft din ena fot bara så den lättar från golvet. Tänk på att hålla kvar höften i samma läge trots att du lyfter foten! Håll några sekunder o sätt ner foten. Gör om med andra foten. Nu kommer du märka att ena sidan ramlar ner värre än andra, det beror av hur högerhänt/vänsterhänt man är. Upprepa övningen ett par gånger.

Köp oxå en pilatesboll! Den kostar inte mycket. En bra övning för bålstabilitet är att helt enkelt sitta på bollen och ömsom lyfta högerfoten/vänsterfoten. Samma princip här, träningen ligger i att försöka att inte vika sig i höften när man tappar stödet av golvet. Den här övningen är bra för man kan göra den medan man tittar på tv på kvällen...
 
Sv: Tips på bra bålstabilitetsövningsprogram?

Toppen! Där identifierade jag min svaga sida omedelbart! :-)
Den övningen ska jag ta med mig!! Vet ju att jag är högerbent i hög grad, ingen konst att lyfta vänster ben mao. Men höger! Då vinglade vikten direkt över diagonalt till höger axel,,,
 
Sv: Tips på bra bålstabilitetsövningsprogram?

Vad bra övning, tack! :D märkte att jag var svagare i höger sida, kan förklara varför t.ex öppna i höger varv eller skänkelvikning åt vänster är svårare för mig :) jag hittade inte appen, heter den så som du skrev? :) (har en Iphone, det kanske inte fungerar om du t.ex har en Android...)
 
Sv: Tips på bra bålstabilitetsövningsprogram?

Jag hittade den, daily ab workout heter den. Om det nu var rätt jag hittade dvs =P
 
Sv: Tips på bra bålstabilitetsövningsprogram?

Tack! :D

KL
När det gäller att få bra bålstabilitet inom ridning, bör även ryggmusklerna vara starka eller räcker d med magmusklerna?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Eftersom jag enbart skrivit på hundforumet när det har varit problem (och det har varit mycket problem) med Loppan så tänkte jag att det...
Svar
5
· Visningar
1 253
Senast: TeamLundVer
·
Hundhälsa Åsikter finns alltid. Det finns lika mycket hundägare, som åsikter om vad som är bäst för hunden. Alla tänker vi olika, och samtidigt...
Svar
9
· Visningar
1 783
H
Hästhantering Jag ägnade mitt projektarbete till att träna NH med min medryttarhäst Geronimo. Min handledare ville att jag skulle skriva ihop en liten...
Svar
5
· Visningar
2 238
Senast: anyberg
·
L
Träning Hej, Ursäkta ett långt inlägg, men så här är det: Jag har en 5-årig connemara som jag håller på att utbilda. Nu jobbar vi mycket...
2
Svar
36
· Visningar
3 658
Senast: Seabaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp