Tips på bra arabsadel?

X

xmobilexd

Någon som har bra tips på arabsadlar:)? Söker nämligen en ny då den gammla inte passar.

Sv: Tips på bra arabsadel?

Det är ju väldigt individuellt men min första westernsadel, en Crates arabsadel, har legat bra på ALLA araber jag har haft, och det är några stycken.... Och den är still going strong efter snart 20 år. :love:

Tack för svar :)! vad kostar en sån ungefär vet du någon sida som säljer sånna :)

Det är jättesvårt att säga vad dom kostar, alla märken har billigare och dyrare modeller.... när jag köpte min kostade den 9000:- ny, skulle gissa på att du får dubbla det nu om du skulle köpa den ny. Men det finns begagnat att köpa plus att utbudet blivit bredare, så du kan säkert hitta en med samma mått/bom men mindre utsmyckningar osv billigare ny.

Det viktigaste är att du provar sadeln du köper så den passar dig och din häst.

Precis som nämndes ovan har jag också fått uppfattningen att Crates ofta verkar funka på många araber. Annars verkar Double C vara en som ofta funkar på araber. Vet en del som använder dessa. Själv rider jag i Garland Golden, vilken även är en modell som jag vet en del andra med araber som också har. Jag upplever den som en modell som passar många araber med typisk "arabrygg".
Men som sagt - det finns säkert en uppsjö av andra sadlar som funkar prima de med, men de här är väl de jag tycker mig ha sett mest och funkat bäst på araber.

Jag köpte en begagnad Simco arabian sadel. Ligger bra på alla hästar jag provat den på, vilket säkert är uppemot 10 olika araber! :D

Jag vet inte själv men kikar lite efter en ny sadel framöver. Min arab liknar mer ett eng. fullblod över ryggen men är som sagt kortare i ryggen. Så jag är nyfiken på om Crates, Double C har sadlar där det finns plats för lite manke?

Jag letar också för fullt efter en westernsadel till min arab. Har också fått tipset Crates arabian och Double C men de annonser jag tittat på med dessa två märken anger att bommen är svängd och min häst har rak rygg, lång manke och är ganska smal över bogpartiet. Så jag vill gärna ha andra tips :)

Exhistensia Spännande! Hurdan var simcons arabbom? Har aldrig själv testat den sadeln nämligen, så är lite nyfiken:)
Arab-bommarna är ju överlag en bom som jag tycker ändrar sig väldigt mycket från tillverkare till tillverkare. Alla märken verkar ha en väldigt olik uppfattning om hur den typiska arab-ryggen ser ut. När jag fick min Garland utprovad tex fick jag även testat den rena arab-bommen, och den var verkligen inte i närheten av att passa min grabb någonstans. Då har jag ändå en grabb som många sadelutprovare definierar som "typisk arab", både vad gäller engelska som westernsadlar. Men som sagt, simcon kan ju vara helt annorlunda då just uppfattningen om vad en arab-bom är skiljer sig såpass mycket.

cahs : Jag personligen tycker att de märkena nog kan ha plats för en rätt normal manke, men det är ju lite svårt att säga då jag ju egentligen inte har en aning om hur din häst ser ut.;) Dock tror jag nog att de lämnar rum för åtminstone en normal manke.
Min kära mors arab på 1,60 har en rätt normal rygg - inte speciellt svängd och åt det längre hållet. På honom funkar Double C som handen i handsken! Damen jag hade på foder för ett tag sedan hade däremot en väldigt plan rygg, en hel del manke och lång för att vara arab. Jag hade nog inte kallat den "typiskt arab", även om den funkade alldeles prima för den delen! Där låg en gedigen Premier finfint!:)

Exhistensia Spännande! Hurdan var simcons arabbom? Har aldrig själv testat den sadeln nämligen, så är lite nyfiken:)
Arab-bommarna är ju överlag en bom som jag tycker ändrar sig väldigt mycket från tillverkare till tillverkare. Alla märken verkar ha en väldigt olik uppfattning om hur den typiska arab-ryggen ser ut. När jag fick min Garland utprovad tex fick jag även testat den rena arab-bommen, och den var verkligen inte i närheten av att passa min grabb någonstans. Då har jag ändå en grabb som många sadelutprovare definierar som "typisk arab", både vad gäller engelska som westernsadlar. Men som sagt, simcon kan ju vara helt annorlunda då just uppfattningen om vad en arab-bom är skiljer sig såpass mycket.

Min sadel är väldigt mjuk, då neder delen, så att säga, är i syntet.:) Jag tycker även att den är ganska ''platt'', beror ju på vad men jämför med, men den tycks kunna forma sig väldigt bra efter hästens rygg. Det är ju svårt att säga hur en arab rygg ser ut då variationerna är väldigt stora. Men min sadel har som sagt legat bra på alla hästar jag provat den på. Och det har varit väldigt olika byggda. ;)

Ah, okej! Alltid lite kul att höra om de man inte prövat själv.
Hm, får försöka klämma och peta lite på en sån om man får syn på någon nån dag helt enkelt!

Ah, okej! Alltid lite kul att höra om de man inte prövat själv.
Hm, får försöka klämma och peta lite på en sån om man får syn på någon nån dag helt enkelt!

Ja gör de ;)

Liknande trådar

Utrustning Hej! Har tagit upp ridningen efter måååånga års uppehåll, mina gamla stövlar är fortfarande fina men omoderna och svåra att få på och...
Svar
5
· Visningar
575
Senast: Jfrelin
·
Hästmänniskan Söker tips på veterinärklinik i närheten av Laholm. Vill göra en klinikbesiktning med röntgen på en unghäst. Gärna om någon vetrinär...
Svar
18
· Visningar
1 127
Senast: Anna-Bella
·
Ridning Har gått två terminer på en ridskola och var inte toppen-nöjd, tyckte b la att man inte fick särskilt mycket instruktioner och...
Svar
3
· Visningar
298
Utrustning Hej! Söker efter tips på vilka vintertäcken som kan passa en häst med storlek 145 med bred bringa. Har kikat på Rambo täcken bor i...
Svar
4
· Visningar
363
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka