Tips på bil och transport till två stora och tunga hästar!

Tires

Trådstartare
Jag är i kast med att ta E-körkort då jag har två stora grabbar på säg runt 700 kg styck så det är inte att tänka på att klara sig med enbart B-körkort. Men när man kikar runt bland olika bilars vikter hjälper det ibland inte ens att ha E-körkort om man ska hålla sig inom gränserna med hästarnas vikt och släpets. Vill undvika överlast.

Ni som har stora tunga hästar - har ni några tips på lämpliga kombinationer? Det bör även vara en lämplig familjebil typ Volvo XC70.

Sv: Tips på bil och transport till två stora och tunga hästar!

Hur mycket lastvikt behöver du? Bilar typ XC70 kan du glömma, just den får bara dra 1800 kg, vilket inte ger särskilt mycket lastvikt eftersom ett släp som tar bra med vikt behöver vara kraftigt byggt.

Ett Boj Classic kan du få på 2500 kg totalvikt, tjänstevikt 840 kg. Vi drar numera med Pajero Sport, som får dra 2800 kg. Men det kostar ungefär 2 liter bensin/mil med släp, så nöjeskörning är inte att tänka på...

Vi kikade på en xc70 men det föll just på att släpvagnsvikten är maxxad till 1800. Det skulle innebära, med våra hästar på 1400 kg, att man måste ha ett släp på max 400 kg och det är väl inte rimligt. Näe, släpet måste ju också få väga om det ska vara ett säkert släp.

Har i dagsläget inget släp utan spekulerar bara i vilken bil man bör ha till att börja med. Sneglar lite på Santa Fe som i vissa årsmodeller har 2300 som högsta släpvagnsvikt. Det skulle innebära ett släp som får väga 900 och är det är väl mer rimligt. Där kan ju Boj vara ett alternativ.

Någon som har erfarenhet av Santa Fe som dragbil? Misstänker att man bör ha den stora motorn. Vad blir då bensinförbrukningen?

Jag har en Santa Fé som jag dock måste sälja då jag inte har råd att ha kvar den :cry: Den är helt otrolig att köra med och drar ca 1,5 l/mil med en ardenner på ca 1000kg. :d
Fast du måste ha den med V6 i annars så går det inte.

Det låter som att Santa Fén kan vara ett alternativ då. Vi blir ju även barnvagnsägare i september :love: men kofferten verkar vara hyffast stor iaf.

Kia Sorento och Ifor Williams...

Sorento årsmodell mellan -2007 -2010 får dra 3500kg men är bra som "familjebil"(SUV). WW Touareg får oxå dra rejält med last men är bra mycket dyrare.

Ifor Williams har bra rejäla släp, stora o luftiga. Vi har en HB506 som väger tjänstevikt 920kg och kan klassas upp till 2800kg totalvikt. Dvs den kan lätt ta dina två stora bjässar... O Sorento'n får dra det. De har oxå en modell större HB511 tror jag den heter- men där kan jag inga vikter...

Vi har en Sorento -05(dragvikt 2800kg) och är supernöjda, bilen e stark att dra med o go' att köra. Den har valbar fyrhjulsdrift/tvåhjulsdrift, diffbroms och 20cm markfrigång. Vi drar lätt fullt lass uppför riktigt branta backar t.o.m. när de är täckta av snö. En perfekt bil att dra häst med OM man har E-kort!

Jag tycker det är snålt med lastvikten om du har max dragvikt 2300 kg och behöver lasta 1400 kg. Lite högre felmarginal hade jag nog velat ha faktiskt.

Gå in på www.bilsmart.se och välj expertsök. Då kan du söka på alla bilar med dragvikt över ett visst antal kilo och sedan göra jämförelser :)

Jag har en Stanta Fe dock V4, som får dra 1600 kg med E kort. Alltså inte mer än min gamla volvo 245. Så mycket till drag kg är det inte i denna modell.

Så se upp med V4 allt V6.

vi drar med mercedes ml430, den får dra 3200kg! transporten är en böckmann big champion, totalvikt 2400 kg lastvikt 1400 kg. så där lastar man lätt två stora hästar. :)

du måste ha en riktigt stor bil, dvs en dyr suv med stor motor. dom billigare suv'arna har oftast väldigt klena motorer och får inte dra mer än en vanlig personbil. räkna med att bilen kommer dra mkt bränsle!!

Svarar indirekt till er alla...

Tack för era erfarenheter!

Näe, det kanske är dumt att ligga på gränsen när det gäller vikterna. Tyckte ändå att 2300 lät mycket. Säg att man lastar lokselar och annat med då blir det än tyngre...

Får kolla in Sorenton med. Tyvärr är man ju inte gjord av pengar heller så det är ännu en faktor som spelar in.

Vår förra dragbil, Range Rover, fick dra 3500 kg (vilket f ö kommer att bli maxgräns för dragvikt för personbil & lätt lastbil) och jag saknar den verkligen.

Dock saknar jag inte de helt makalösa reparationskostnaderna (eller vad sägs om 50 000 kr för byte av fjädring på en sida?). Bekvämt, potent - men långtifrån billigt (inte heller i inköp).

kolla begagnat, prisläget är lågt på dessa stora bilar nu pga dom är så dyra att äga/använda.

Har en lite äldre Landrover Discovery (10-år, typ) som drar 3 500 och är helt underbar att dra med. Inga problem att komma uppför stallbacken med två hästar bak (väger väl ca 500/häst).
Just nu med allt miljösnack så kan man nog hitta den typen av bil till hyfsat inköpspris:devil:. Törstig? Ja. Men i och för sig lika törstig utan trailer som med.

Har en fråga.. Fick höra på bilverkstaden att det snart inte kommer behövas BE för att få köra tungt längre. Utan att allt hängde på bilden dragvikt osv...
Stämmer det verkligen??

Nja, det som verkar bli verklighet är att det krävs speciell behörighet för allt över 750 kg. Alltså inget hästsläp alls utan behörighet. Denna behörighet kommer att vara ett mellanting mellan dagsläget och BE-körkort. Det kommer alltså fortfarande att krävas BE för vissa tunga ekipage.

Att ta BE kommer aldrig att vara bortkastade pengar.

Tips på transport iaf - efter att ha skaffat en kraftig jätte på 180cm fick vi skaffa nytt släp.

Det blev ett Ifor Williams HB511 med framurlastning, jättestort och luftigt men ändå stabilt :love:

*************''

Senast ändrad av en moderator:

Näe, det kanske är dumt att ligga på gränsen när det gäller vikterna. Tyckte ändå att 2300 lät mycket. Säg att man lastar lokselar och annat med då blir det än tyngre...

Jag tycker det låter klokt att titta på en bil med högre kapacitet! Jag har en Santa Fe, V6 som får dra 2300kg. Jag är super nöjd, men då har jag ett släp med totalvikt på 2000kg och jag tycker det är skönt med den marginalen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 215
Senast: QueenLilith
·
Äldre Någon som bolla lite biltankar? Allt vad leasing heter blev sågat av mina kollegor vid lunchbordet idag och elbilar hade de noll koll...
Svar
17
· Visningar
2 312
Senast: lillkillen
·
Avel Nu är det inte aktuellt iår eller ens nästa år, men funderationerna går ju iaf runt litegrann. Har ett fint kallblodstravarsto vid...
2
Svar
26
· Visningar
2 885
Senast: allroundhästarna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV