MiniLi
Trådstartare
Jag har funderat över att testa något annat bett att ha i hoppningen då min häst ibland blir lite väl glad och också gärna hög i nacken just när vi hoppar.
Nu vill jag inte ha några svar som: träna mer lydnad, det görs redan. Hästen är välriden i dressyren men just när vi hoppar känner jag att jag skulle kunna tänka mig att prova ett annat bett.
Han rids i vanliga fall på ett tredelat tränsbett, det funkar ok och jag har kontroll osv men jag skulle vilja prova något som är aningens skarpare och kanske med lite hävstång.
Jag vill inte rida på pessoa, pelham tror jag blir för skarpt och för mycket hävstång..
Har ni några förslag på bett som kan tänkas vara värda att provas?
Förklara gärna vad bettet fyller för funktion, hur det verkar i munnen osv.
Nu vill jag inte ha några svar som: träna mer lydnad, det görs redan. Hästen är välriden i dressyren men just när vi hoppar känner jag att jag skulle kunna tänka mig att prova ett annat bett.
Han rids i vanliga fall på ett tredelat tränsbett, det funkar ok och jag har kontroll osv men jag skulle vilja prova något som är aningens skarpare och kanske med lite hävstång.
Jag vill inte rida på pessoa, pelham tror jag blir för skarpt och för mycket hävstång..
Har ni några förslag på bett som kan tänkas vara värda att provas?
Förklara gärna vad bettet fyller för funktion, hur det verkar i munnen osv.