Tips på bett till framtung häst?

Remix

Trådstartare
Vill inte ha svar som att vi ska träna mer dressyr.

Behöver ett nytt bett till min häst. Både och variera med + att jag inte tycker han funkar helt 100 på det han har nu. Han går med ett kimblewick med port för tillfället. Han blir lätt stark och lite framtung samtidigt som han kan ha svårt att ta riktigt stöd. Behöver något lite skarpare bett (alltså inte vanligt tränsbett som han för övrigt inte funkar på). Har provat 2 delat och 3 delat i vanliga tränsbettsmodeller. Kanske skulle funka om det var något mer fuffel med betten, alltså lite skarpare.

Min enda tanke för tillfället är ett smalare, gummiklätt pelham som rids med 2 tyglar. Har ni några andra tips? :)

Sv: Tips på bett till framtung häst?

Du kan ju testa med pelham. Annars kan du ju testa waterford. Ska du ha stångbett ska du fortsätta med ett rakt odelat, delade stångbett, oavsett två eller tredelat är inte helt lyckat.

På min som har lite svårt att ta stöd använder jag äppelbett i olika former som fungerar fint. Finns som pelham :)

Brukar hästarna ta stöd på waterford?
Delat stångbett skulle jag aldrig sätta i munnen på någon av mina hästar. Tänkte mer på 2/3 delat D-ringsbett eller liknande.

Det beror på hästen. Om hästen trivs och är nöjd med bettet lär den ju ta stöd, om den ogillar bettet och tycker det är obehagligt kommer den inte ta stöd.

Hur pass mycket skarpare ett 3-delat D-ring är i jämförelse med ett vanligt icke-D-ring vet jag inte. Jag använder 3-delat D-ring med kopparrulle i mitten på min häst och tycker inte det är någon större skillnad mot ett normalt 3-delat. Nu är min häst förvisso inte svår att få stopp på så kan inte uttala mig om skillnader när hästen verkligen ligger på dock.

Jag hade testat någon typ av antomiskt bett (typ Shires curved, Sprenger Dynamic, Bomber, tror även typ Hööks/Horze har några varianter nu?) och/eller något med låsning (Bomber, Pessoa Magic).

Hittar du rätt mundel kommer hästen troligtvis bli lättare att kommunicera med även om bettet inte är skarpare. De hästar som trivs med anatomiska bett har för mig annars växlar mellan att vara starka och att knäppa av. Med annat bett blev kontakten med stadig och mjuk eftersom hästen blev lugnare i munnen och mer nöjd - man kunde börja använda bettet.

Jag hade testat kimblewick, jag är själv väldigt förtjust i bettet och många hästar gillar det. Förespråkar det med rak mundel utan port, men det är olika från häst till häst vad de föredrar. Jag tycker själv det är enorm skillnad på pelham och kimblewick, trots att man rider pelhamet med 2 tyglar, kimblewick är mildare.

Han går på kimblewick just nu och vi behöver något lite skarpare i dagsläget och något annat som kan funka i längden. Han blir för stark/tung för mig på det (kimblewick) och hänger sig lätt på dom flesta bett. Får prova något av dom du sa the_connemara, som ett långsiktigare bett.. Självklart vill jag kunna rida på vanligt tränsbett men nu funkar det helt enkelt inte.

(Förutom att skola hästen att ge efter för handen)
Kandar kanske? Tränsbett och stång kombinerat. Det finns många variationer av mundelar.

Du vill inte höra den bistra sanningen med andra ord? :angel:

På en framtung häst är det ju ännu viktigare att inte maskera det genom att sätta in ett skarpare bett. Skarpare bett gör ju bara att du får en bättre känsla, men med tanke på styrkan i bettet så försvinner ju inte problemet.

Om hästen är väldigt hård i munnen/dåligt riden så skulle jag under några veckor sätta in bett med dubbla tyglar. (pelham som du är inne på, kandar, graman tex) Då om hästen drar på så kan man stoppa upp den med skarpa delen, men ändå huvudsakligen rida som med vanligt bett och på så sätt få fram en mjuk mun.

Men det förutsätter ju också att du har rätt kunskap och inte blir hängande i handen, speciellt inte skarpa delen.
Om det är du som "gjort" hästen stark så är det ju du som måste träna upp mjukheten och inte hästen.

Vill inte ha svar som att vi ska träna mer dressyr.

Behöver ett nytt bett till min häst. Både och variera med + att jag inte tycker han funkar helt 100 på det han har nu. Han går med ett kimblewick med port för tillfället. Han blir lätt stark och lite framtung samtidigt som han kan ha svårt att ta riktigt stöd. Behöver något lite skarpare bett (alltså inte vanligt tränsbett som han för övrigt inte funkar på). Har provat 2 delat och 3 delat i vanliga tränsbettsmodeller. Kanske skulle funka om det var något mer fuffel med betten, alltså lite skarpare.

Min enda tanke för tillfället är ett smalare, gummiklätt pelham som rids med 2 tyglar. Har ni några andra tips? :)

Byt till vanligt 3 delat så ska du se att problemena slutar efter ett tag. Tyvärr är det bara en genväg till bättre form genom att rida på skarpa bett.

Min häst var förr otroligt framtung men med gedigen hederlig vanllig trökig dressyrarbete som gjort henne mjuk och följsam och lösgjord är framtungheten som bortblåst och hon går frammåt med bra stöd=)

Det är iallafall mitt tips=)

Svarar båda över.

Han trivs och går inte alls på 3delat (för tillfället, kanske funkar senare). Som de flesta ryttare vill jag kunna rida med så lite utrustning som möjligt och så snälla bett som det bara går men ibland kör man fast. Jag håller på med utredning för reumatism och är väldigt svag för tillfället, samtidigt som jag inte kan låta hästen stå. Jag måste ha en kortsiktig lösning (skarpare bett) så jag kan hålla igång honom innan jag får hjälp. Vi får inte ta tränare till vårat stall och vi lasttränar honom för fullt så vi ska kunna komma iväg till en vettig tränare.

Han har hos tidigare ägare gått på pelham och jag försökte med ett mildare men vi var inte riktigt där än. Det handlar ffa om muskler och styrkan hos honom att han inte är tillräckligt bärig och hänger sig såfort det blir jobbigt och vid dessa tillfällen tar det ungefär 3 sek innan jag får så ont att jag tror jag ska avlida - då är vi tillbaka vid att jag inte orkar ordentligt. Jag vet mycket väl att man inte kan få honom att gå bättre när han hänger sig med hjälp utav ett skarpare bett men det är inte anledningen till att jag söker ett nytt bett. Jag vill ha ett skarpare bett när han är "som vanligt" som samtidigt inte gör att han hänger sig ännumer. Någon lösning måste vi hitta för jag kan inte ställa av honom nu.

Blir väl halshuggen nu...

Men ett alternativ är Pessoa med två tyglar, en i vanliga och en i undre, samt en rem under hakan som fästs i den övre ringen.

Jag säger varken A eller O om pessoa så har jag ingenting sagt, men om det nu är så hemskt, varför tipsar allt fler tränare om det och varför rider en del i världscupen på det? Det är ju knappast pga. okunnighet?

Min erfarenhet är att framtunga hästar ofta blir värre på hävstångsbett.
Min stora fick gick bäst på ett tredelat sprenger wh med lösa ringar. Även treddelat med platta eller port kan fungera.
Vill du ha ännu skarpare skulle jag testa gags med dubbla tyglar.

Samma erfarenhet själv med stångbett och kräver mer av ryttaren med drivning mm annars blir de gärna tvärdyk på framdelen

TS
Känner igen de där och haft en sådan själv som numera tom går att rida ut med tyglarna fästa i nosgrimman vissa dagar. Hon ramlar tillbaka ibland liksom jag själv till de gamla vrålheta och framtunga.

Har själv EDS + MFS så gör ont och har ibland stora problem med att ens ha kontakt med bettet. Ett rakt pelham med dubbla tyglar har varit en favorit förr men har ett rakt (utan port) Kimblewick istället till den nuvarande. Varierar det med vanligt 3delat,rakt, hack, sidepull, grimma eller med ingenting (om vi rider i paddock)

Tyvärr så finns de inget Quick fix utan de tråkiga men nödvändiga jobbet att få en häst som svarar lätt på alla hjälper för att kunna rida även de dagar när kroppen är lite sämre

Jag har väldigt bra erfarenhet av Waterford. Det är så rörligt att de har svårt att hänga sig fast i det samtidigt som det är snällt. Vi har en som lätt blir tung men som släpper för mycket om man sätter på ett skarpt bett. På Waterford går han klockrent. Även perfekt till unghästarna.
Fick tipset av en av våra mest kända tränare/hoppryttare och det var det bästa jag gjort att testa det.:bow:

Annars kan du göra det lätt för dig, och släppa hästens mun, istället för att betsla upp tills den ger efter av smärta. Ju hårdare hand (/skarpare bett), desto mer för hästen att hänga i. Ger man den inget stöd i tyglarna blir den ju tvungen att balansera upp och bära sig själv och då blir det plötsligt svårt att tåga iväg med nosen i marken - beteendet kan brytas och man får nåt att jobba med istället för mot :)

Alla framtunga hästar som jag ridit har rätat upp sig själva bara de fått chansen. Hänger hästen sig i handen släpper jag tyglarna och driver på för att engagera bakbenen. Vill den rusa iväg styr jag in på en volt, byter varv etc, bryter vägen lite så den inte bara tänker framåt. Brukar inte dröja länge innan den lugnar ner sig och tänker om. Det är inte nödvändigtvis ett lydnadsproblem som man löser genom att harva dressyr eller betsla upp.. jag ser det snarare som en ond cirkel som bör brytas, hos så väl ryttare som häst.. :)

Liknande trådar

Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 226
Senast: dukie
·
Utrustning Jag behöver ett skarpare bett till min valack då han blir för stark för dottern när de rider ut. Han bestämmer då tempot själv om de ska...
Svar
10
· Visningar
1 068
Senast: Sesca
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
1 032
Kropp & Själ Och orka hålla i mer än 1 vecka 🙈 Jag behöver era tips! Är lite för stel för mitt eget bästa och har en tanke om att jag vill komma...
Svar
18
· Visningar
673
Senast: farin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Tovig katt
  • Bråkande hundar