Tips på att få en lugnare häst!?

T

Tilda99

Hej! Min häst är halt och har vilat i över två månader nu! Hon har gått i sjukhage hela tiden fram till för en vecka sen. Nu har hon boxvila en månad. Det enda jag får göra med henne är att promenera ca 30 minuter om dagen.
Jag tycker hon är jätteduktig ändå, hon klättrar inte på väggarna. Men man märker ändå att hon har väldigt mycket energi. När man promenerar med henne vill hon gärna trippa och småtrava och när man ställer upp henne i gången står hon och skrapar med hovarna och kan inte stå stilla.
Någon som har något bra tips på hur jag ska få henne lugnare? Jag har tyvärr inte möjlighet att åka ut mer än en gång om dagen så det blir ganska mycket att hon blir ensam medan de andra hästarna är ute.
Kan man ändra något i fodret? Hon går nu på hö, kornkross, betfor, och lucern, plus magnesium och mineraler.
 
När min häst stod på boxvila fick jag order om att han INTE skulle ha nå kraftfoder. Bara hö alltså. Kanske man kan ge lite betfor för att hjälpa till att hålla igång magen oxå. Men som sagt ta bort kraftfodret om det går. Jag gav min fri tillgång på hö o det funkade jättebra.. men sen beror det ju på vad de är för värden på höet oxå.
:bump:
 
Om min skulle boxvila så skulle han väll få hö men inget kraft foder.. Möjligen lucern om din häst är tunn och har lätt att tappa vikt.. Kan ju ge henne morötter eller nått sånt när de andra får sitt kraftfoder så hon inte blir helt utan..
 
Höj proteingivan i förhållande till energigivan. (Så att protein/energi-kvoten ökar). Detta har iaf fungerat väldigt bra på min häst. Han har varit konvalecent under lång tid nu och har också haft tendens till lite väl mycket överskottsenergi. Hans protein/energi-kvot ligger nu på nästan 7 och han är mycket lugnare än tidigare då han fick en mer "normal" kvot på ca 6.

Lugnande medel (örter, Equicalm osv.) har jag testat det mesta av men det fungerar inte så bra på konvalecenter med överskottsenergi, fungerar bättre på hästar som har en tendens att bli väldigt nervösa/uppstressade i jobbiga situationer.
 

Liknande trådar

Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 680
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 050
Senast: Ridinglady
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 602
Senast: AbCdE
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 806

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp