Tips på att få bort missfärgningar i toalett

Svartkatt

Trådstartare
Jag har fram till ganska nyligen haft egen brunn. Vattnet var fruktansvärt gult. På den nivån att allt blivit förstört, jag har inte vågat tvätta hemma på flera år utan har fått tvätta hos föräldrarna. Nu har jag kopplat in det kommunala vattnet (jag har inte ägt huset hela tiden så merparten av den här tiden har beslutet inte varit mitt).

Jag har efter mycket om och men, och tack vare att jag inte använt tvättmaskin/diskmaskin/badkar och dylikt, fått rent det mesta. Men toalettstolarna (två) är bedrövliga. Jag har provat allt, känns det som. Testat ättika, olika rengöringsmedel, Mirakelmedel från Ekotipset, maskindiskmedel, ja allt känns det som. Sitter ni inne på något tips på att få bort extrema missfärgningar i toaletten eller är det bara att stå ut och satsa på att byta ut porslinet längre fram?
 
Jag har fram till ganska nyligen haft egen brunn. Vattnet var fruktansvärt gult. På den nivån att allt blivit förstört, jag har inte vågat tvätta hemma på flera år utan har fått tvätta hos föräldrarna. Nu har jag kopplat in det kommunala vattnet (jag har inte ägt huset hela tiden så merparten av den här tiden har beslutet inte varit mitt).

Jag har efter mycket om och men, och tack vare att jag inte använt tvättmaskin/diskmaskin/badkar och dylikt, fått rent det mesta. Men toalettstolarna (två) är bedrövliga. Jag har provat allt, känns det som. Testat ättika, olika rengöringsmedel, Mirakelmedel från Ekotipset, maskindiskmedel, ja allt känns det som. Sitter ni inne på något tips på att få bort extrema missfärgningar i toaletten eller är det bara att stå ut och satsa på att byta ut porslinet längre fram?


Har du testat bikarbonat? Spola toaletten sden blir blöt för att det ska fastna.,Strö sen ut det i toaletten och låt verka över natten. Spola på morgonen.
 
Jag har fram till ganska nyligen haft egen brunn. Vattnet var fruktansvärt gult. På den nivån att allt blivit förstört, jag har inte vågat tvätta hemma på flera år utan har fått tvätta hos föräldrarna. Nu har jag kopplat in det kommunala vattnet (jag har inte ägt huset hela tiden så merparten av den här tiden har beslutet inte varit mitt).

Jag har efter mycket om och men, och tack vare att jag inte använt tvättmaskin/diskmaskin/badkar och dylikt, fått rent det mesta. Men toalettstolarna (två) är bedrövliga. Jag har provat allt, känns det som. Testat ättika, olika rengöringsmedel, Mirakelmedel från Ekotipset, maskindiskmedel, ja allt känns det som. Sitter ni inne på något tips på att få bort extrema missfärgningar i toaletten eller är det bara att stå ut och satsa på att byta ut porslinet längre fram?

Hessa Kalkbort, finns bla på ÖoB: https://www.öob.se/hushall/stada--diska/rengoringsmedel/kalkborttagningsmedel-hessa-kalkbort-3600279/
 
När vi satte in filter fick jag tips om citronsyra. Det fungerade på det som var i våra toastolar. Det skulle sitta på en stund och sen gnuggas bort med vatten.
 
Coca-Cola kanske? Det är rätt effektivt, jag har använt det på fastrostade muttrar med bra resultat.

De där brittiska städtanterna som var på TV för ca 10-15 år sen gjorde nån pasta med borax och nåt annat och lät den sitta på missfärgningarna, det funkade. Så sök efter de programmen på youtube är mitt tips.
 
Jag har åxå sånt vatten och min förra toalettstol var omöjlig att få ren. Lyckades skura rent en gång med jif. Sen var det omöjligt. Det värsta var att lukten satte sig i den när jag inte kunde få det rent. Jag blev överlycklig när min hyresvärd sa att han skulle renovera toaletterna.
 
Tack för alla tips! Flera grejer som jag ska testa. Ska säga att det trots allt blivit lite, lite bättre sen jag slapp mitt gamla vatten men toaletterna är så missfärgade att det knappt märks. Det som funkade bäst var en tablett maskindiskmedel i toaletten men den lägger sig ju liksom längst ner i kröken i stolen och just där blev det markant bättre. Men resten av stolen är precis lika gul. Men ska absolut testa era tips!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp