Tips önskas på häst som bankar i dörren

B

benjamin

När vi är o tävlar på meeting så är vår häst helt tokig. Så fort han ser mig eller någon i grannboxarna blir utfodrade står han och slår i boxen med framhoven. Han gör det inte hemma utan just när vi är på tävling och hästarna blir utfodrade på olika tider. Han blir helt varm i benen och det är väl en tidsfråga innan han blir skadad.
Det är knappast läge för uppfostring, när man är o tävlar, genom att inte ge honom mat när han står och slår utan det handlar mer om att skydda hans ben. Någon klurig som har nåt förslag på hur?

Sv: Tips önskas på häst som bankar i dörren

Boxgardin har jag. Hjälper dessvärre ej. Någon som har fler tips?

Hobbles :devil:
Nä, men det eller nåt. Nåt att sysselsätta honom med? Tålamodsövningar? bind upp hästen i andra änden av boxen annars, sen får han väl stå där och dra. Förhoppningsvis förstår han väl att det inte är nån ide och lugnar ner sig. Kan tänka mig in i den där "hysteriskheten" som sätter igång. Har en häst som också ibland kan få "knäpp". Det händer särskilt när det händer mycket saker. De blir liksom blockerade. Men jag skulle nog sätta fast den och träna att man inte FÅR bli sådär hysterisk. Lättare sagt än gjort, jag vet.

PET-flaskor med grus i. Skramlar obehagligt när man bankar i väggen.

LenaH skrev:
PET-flaskor med grus i. Skramlar obehagligt när man bankar i väggen.

Vi har en likadan häst i vårat stall, fast han gör det hemma! Han verkar bara tycka det är roligare ju mer det lever om :crazy:

plastflaskor med grus i ska jag pröva. (Kanske macaroner.) Tack för tipset. Funderar på att linda honom med något för att skydda benen när han bankar.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 917
Senast: liiinnea
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 752
Hästvård Jag vet snart inte vad jag ska göra så hoppas ni har några bra idéer. Det hela började för ca tre månader sedan när hästen slog sönder...
Svar
0
· Visningar
1 182
Dressyr Är nybakad dressyrhäst ägare och i min box står nu en herre på 170+, en riktig gentleman som älskar att arbeta och trivs bra med det vi...
2
Svar
23
· Visningar
4 546
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Halt efter vila
  • Promenadskor vinter