Tips önskas..(bla. orolig i transport)

Yrja

Trådstartare
Hoppas jag valt rätt forum nu.
Jo, det är så att vi äntligen fått tid på klinik för min häst, och inom en snar framtid dessutom. :bow:

Det är dock så att min häst är lite rädd för just transportresan. Han är inte svår att lasta, eller lasta ur, men när man åkt ett par min börjar han sparka. När man väl är framme(har endast kört i 20 min) är han svettig och upprörd.

Resan till kliniken kommer att ta ca 1,5 h, då vi måste köra så sakta, och jag skulle vilja komma på ett sätt som får honom att hålla sig lugn. Om jag är med honom kommer han antagligen inte bli lika orolig(vi har ganska bra förtroende för varandra), men kan man göra så? Kan man sitta bakom bommen en stund för att han ska vänja sig vid åkandet på en lugn nivå(för att sen ev gå fram till bilen om det fungerar)? Är det lagligt och är det en ide som är ok att prova? Jag kör sällan häst i transport(iaf. oroliga) så jag vet inte. Visst vet jag att folk gjort så, men jag måste höra mig för om det är ok eller om det är galenskap. :o

Annars kanske ni även har andra tips på hur jag kan göra? Han har såklart hö och så. Han är inte orolig när han lastas eller när vi står still. Men när vi lämnar honom märker man genast att han tycker att det är jobbigt.

Sen är det det här med transportskydd. Vi har tidigare(pga. bristande ekonomi) inte haft skydd utan istället lindat benen med vanlig pad under.
Min systers kompis lyckades dock lura på min syster transportskydd i stl. ponny här i höstas(suck :smirk: ) och jag funderar på om man kan använda dem istället för att linda? Det går ju fortare bla. efter som att de ska av på kliniken o så.

Hästen min är ett varmblod, 158cm i manken. Skydden slutar precis under knäet på honom(iaf på fram). Vad är bäst, linda eller för små transportskydd? :cool:

Sen får ni gärna komma med små tips angående själva klinikbesöket.

det var nog allt.. :p
//ttl :cool:

Sv: Tips önskas..(bla. orolig i transport)

Har ni provat att ha mellanväggen på sidan? han kanske har svårt att balansera på den trånga ytan och/eller känner sig instängd?

Om inte... PROVA!

Min blev cool-lugn och slutade trampa omkring som hon gjort tidigare. Då åkte vi i 4timmar...
Hon stod med benen bredbent och kände sig stadigare. (antar jag)

Jag tror INTE att det är lagligt att åka med i transporten.

Är hästen orolig annars när hon blir lämnad ensam? I hagen utan kompisar till exempel?

Förresten... Det där med transportskydd. Se till att de inte är "klumpiga" så att han får svårt att stå upp/balansera med dom på. En del kan vara lite klumpiga...

Vad gäller dina två alternativ tror jag att det är bättre att linda.

tack för ditt svar.

Han är i vanliga fall inte orolig att bli ensam, snarare tvärt om. Han går gärna själv i hagen och har inget emot att lämna eller bli lämnad av sällskap när man är ute och rider etc. Ovanligt "oflockbunden" faktist. Dock gillar han inte att jag lämnar honom - förutom i hagen. Han vill följa sin ledare och blir osäker på vad han ska göra när jag lämnar honom på ovanliga platser utan att ge honom instruktioner. Säger jag "stå" och försvinner så är han lugn dock, men vill inte göra det i transporten då det dröjer så lång tid innan jag kommer tillbaka - vill inte förstöra förtroendet han har för mig.

Hade tänkt prova att ta bort mellanväggen, men vi får se vad vi hittar för transport och så också.

Varför tror du att det är bättre att linda?

Har du möjlighet att åka ngt med honom innan klinikbesöket? Isf är det ju bra bara att åka korta bitar ofta så han får in själva rutinen att åka.

Du kan prova att ge ngt lugnande typ equimins Serenity innan åkturen, jag har bara hört possitivt om Serenity, men aldrig fått möjligheten att prova själv. Ges enkelt i "avmaskningsspruta". Räddningsdroppar kan också ta bort den värsta ångesten.
Sen kan man också använda lavendelolja runt näsborrarna och i transporten, det ger en lugnande inverkan.

Bomull i öronen + öronluva kan vara värt att prova, speciellt om man har en rasslig och oisolerad transport.

Sen finns det ju massor av olika varianter att ändra på transporten, så att säga för att se vad hästen trivs bäst med. Flytta/ ta bort mellanväggen, öppen överlucka (gjorde en markant skillnad på min häst som gärna trampar omkring en del i transporten med stängd lucka, hon vill kunna se bakåt).

Fö. så tror jag att det är bättre att linda.

Lycka till med resan och klinikbesöket!

Bommulen ska jag helt klart ta till. Sånt man brukar tipsa om, men glömmer när man står där själv. ;)

Några dyra lugnande medel har vi inte råd med - vi har knappt råd med det som vi ska betala som det är. :crazy: Därav kan vi inte heller hyra transport för "åkträning". Tyvärr.

Öppen lucka är väll inte tillåtet? Har för mig att den måste vara stängd när man har en häst i transporten. Men jag kan ha fel, vill gärna höra vad andra tror om det.

Lavendelolja lät dock intressant. Vill inte ge honom lugnande medel men lavendelolja fungerar ju lite anorlunda. Vad kostar det och vart kan man få tag på det?

Sen får du gärna motivera varför det är bättre att linda än att använda skydden.

tack tack.. :bow:

Öppen lucka är väll inte tillåtet? Har för mig att den måste vara stängd när man har en häst i transporten. Men jag kan ha fel, vill gärna höra vad andra tror om det.

Öppen eller stängd har ingen betydelse enligt lagen eller försäkringsbolagen
en gammal "skröna" som ligger kvar och drar........

Är hästen van att ha lindor? dvs har det ofta? Om inte, så kan det vara bättre att inte linda eller lägga på skydd överhuvudtaget. En häst som inte är van det och "orolig" i transporten kan bli mer stressad att ha nåt på benen som kanske hasar och kasar när dom trampar runt

Klippt/ oklippt? bara tunnt (om något överhuvudtaget) täcke i transporten, gör bara dom mer stressade om det blir för varmt, har sett mer än en häst bli bredåkare pga mkt täcken i finkan

hoppas det löser sig/Nilema

tackar.. det var lite nya tankar för mig. :bow:

Han är van att varar lindad i transporten, och vid andra tillfällen också. Har aldrig visat några tecken på att han skulle ogilla det. Men det kan ju vara så att det gör honom osäker när han står och åker i en vinglig transport. Han hade inga skydd när säljaren körde honom till oss.

Kan lägga tíll att de inte hasa ner eller liknande då han rör sig - kan erkänna att jag inte lindar så snyggt men sitter gör dom iaf. ;) Har som sagt också pad under, så allt formar sig så att det inte kan glida.

Dock vet jag inte om jag vågar köra honom utan skydd på benen, framförallt som han är väldigt fummlig med dem och inte riktigt vet vart han har dem ibland. Det är ändå en bit att åka, så jag vet inte om jag vågar riskera det. Han kan dessutom få för sig att sparka. Men jag skulle ju kunna prova utan och sen, om han inte är lugn, sätta på skydden? Att stanna o linda honom mitt i resan kanske blir lite opraktiskt men skydden går ju fort att ta på isf.

Han är inte klippt, så utan täcke kan han nog vara, har dock inte täcke annars heller(har haft en gång) så jag vet inte om det har ngn betydelse. Hade tänkt ha ett mjukt, lite tjockare täcke som han tycker om. Det ligger på plats och är lagom varmt - det är ändå vinter och han är van att stå med tjockt vintertäcke. Dessutom är det ryggen och korset som ska ses över på kliniken så jag vill inte att han ska bli kall. Kommer iaf ta med täcket, men kanske inte tar på det om det inte ser ut attt behövas.

Kan prova med öppen lucka då kanske, för det är säkert skönare med lite ljus, luft och baksikt.

tack igen :bow:

Liknande trådar

Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 654
Senast: Hedinn
·
Utrustning Jag måste byta min älskade Fautras JMS eftersom det börjar bli allt för krångligt att inte kunna köra båda hästarna på samma gång. Har...
2
Svar
23
· Visningar
2 598
Senast: Digbil
·
Hästhantering Var på lokal hoppning idag. Och blev både förvånad och förfärad över det här med hästar i transporten utan tillsyn. Om en häst är stökig...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
8 328
Senast: Beeboppe
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 531
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar