Tips om utrustning

K

Karin_o_goldi

Har lite frågor som jag hoppas att jag kan få hjälp med :)

Ska köpa padd och undrar var som är bäst, en med cutback eller en som är rak över manken? Tycker personligen att det vore bekvämast för hästen med cutback men vill höra från er med erfarenhet.

Sen ska jag köpa nya tyglar och undrar vad ni föredrar för längd på dom. Finns ju alla möjliga längder att välja mellan...:confused:

Hoppas att ni vill ta er tid att svara på mina frågor.

Mvh Karin

Sv: Tips om utrustning

Hej. Tycker personligen inte om en cutbackpad, men gärna en som är anatomisk. Mina tyglar är ca 2.40 långa fungerar bra på mina hästar som är runt 1.60 i mh

Tack sälla för ditt svar. Varför tycker du inte om cutback? Finns det nån specifik anledning till det? Bara så jag vet :)

Karin

Föredrar också en anatomiskt (?) utformad pad framför en rak/cutback. Jag vill gärna kunna dra upp padden så att den ej ligger och trycker mot manken, och med en cutback är detta ej möjligt. Har en "contoured pad" från Weaver som har mycket bra passform, men det finns en uppsjö av bra paddar med bra passform. Letar just nu efter en enfärgad svart ullpad i samma utförande, om någon har något tips får ni gärna PM:a:angel:

Angående tyglar så är det nog mer bredden och tjockleken som skiljer, där föredrar jag personligen lite smalare, tunnare tyglar då jag tycker det blir för klumpigt mellan fingrarna annars, medan många vill ha lite mer tyngd i tyglarna... Det bästa är att prova sig fram...

Jag har en cutback, men den är även anatomiskt formad så jag tycker den är toppen, men sen så "drar" jag alltid upp paden lite så att den inte ligger an något i framkant.

tyglar har jag 240cm långa, men upplever de som aningen långa... men tror det är standardlängd. det är främst tjocklek och bredd som varierar.

Föredrar också en anatomiskt (?) utformad pad framför en rak/cutback. Jag vill gärna kunna dra upp padden så att den ej ligger och trycker mot manken, och med en cutback är detta ej möjligt.

Angående tyglar så är det nog mer bredden och tjockleken som skiljer, där föredrar jag personligen lite smalare, tunnare tyglar då jag tycker det blir för klumpigt mellan fingrarna annars, medan många vill ha lite mer tyngd i tyglarna... Det bästa är att prova sig fram...

Samma här! :laugh: Mina tyglar är 250 cm kan tilläggas :)

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
779
Senast: Lisen82
·
Utrustning Hej. Hoppas på lite tips. Har en häst som förefaller avsky att åka släp. Leta nu efter nytt släp som förhoppningsvis hästen är mindre...
2
Svar
33
· Visningar
1 684
Senast: Murray
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 620
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 289
Senast: Äpplet.
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka