Tips om trimmning, Jack russel

F

fortuna87

hejsan på er, jag har en jack russel tik som jag håller på att ställa ut lite då och då och behöver nu lite tips om hur jag ska gör med
trimmningen.

tidigare dommare har sakt att hon vart för len i pälsen men haft en korrekt kropp och tecken, hur ska jag göra för att få den lite mera sträv?!rycker jag henne inte så blir hon väldigt långhårig och blir inte heller då godkänd..:confused:

Sv: Tips om trimmning, Jack russel

Den strävhåriga varianten ska naturligtvis plockas..

En mjuk stävhårspäls blir dock inte strävare för att man plockar ofta dessvärre. Har hunden mjuk päls, så har den.

Från rasstandarden för Jack Russell:
Strukturen kan vara antingen slät, sträv eller raggig och den skall vara vädertålig. Pälsen skall inte ändras (genom trimning) för att se slät eller sträv ut.

Men jag vet inte så mycket om Jack Russell. TS's hund kanske är någon annan variant som inte omfattas av SKK's rasstandard?

Det där tolkar jag som att man inte får genom trimning ändra pälsen så att den ser ut att vara något den inte är, typ plocka en dålig sträv päls såpass kort att hunden uppfattas som släthårig.

En sträv päls måste plockas för att behålla sina egenskaper, annars blir den mjuk, ullig och tar åt sig vatten och smuts.

Ah ok. Jag visste inte att det fanns Jack russells med så sträv päls att den ska trimmas.

Liknande trådar

Övr. Hund Vi är många här på Buke med trimmraser. Och trimpälsar är ju en hel vetenskap! Så jag tänkte vi kunde ha en tråd med fokus på deras...
2
Svar
30
· Visningar
2 102
Senast: Jeps
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 457
Senast: Trassel12
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 413
Senast: Ridinglady
·
Utrustning Vad har ni och vad är ni nöjda med? Det känns som att jag har provat igenom hela sortimentet. Jag har provat alla hööks, både deras egna...
2
Svar
31
· Visningar
4 260
Senast: JennyLz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka